tweeendertigste zondag A
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 29 Oct 2011 00:36:31 -0700 (PDT)

Vanuit het geloof in Jezus, gestorven en opgestaan (1 Tess. 4,14)

 

De novembermaand zit er wellicht voor iets tussen dat wij deze maand Paulus drie keer aan het woord horen met zijn boodschap over de.wederkomst van de Heer.  Christus zal voltooien wat bij zijn menswording is begonnen en wat is bekrachtigd in zijn dood en verrijzenis.  Het zal in volle heerlijkheid openbaar worden dat hij is begin en einde, fundament en zin van gans de geschiedenis (Op. 1,8; 22,13).

 

Wat is onze toekomst?  Zowel voor de dag van morgen als deze aan de overkant van het graf?  We zijn meer bezig met het hier en nu dan met het ‘hiernamaals’.  “Daar hoor ik weinig over preken”, zei Stan, die veel uitvaarten had bijgewoond. 

 

Lucien was een jezuïet geliefd bij zijn studenten en in zijn gemeenschap.  Hij was gewaardeerd in zijn familie.  Hij verdronk op een ochtend in zee.  Een schoonzus, die veel van hem hield, was geen christen en noemde zich ongelovig.  Na de dienst voor haar schoonbroer zei ze al wenend: “J’ai tout perdu.   Vous avez encore la foi, mais je n’ai plus rien”;“Ik ben alles kwijt, jullie hebben nog jullie geloof.”  Het epistel in de begrafenis was toen ontleend aan de brief aan de Tessalonicenzen.  Jarenlang was dit de enige tekst voor de eerste lezing. 

 

We stellen de vragen nu anders dan de Tessalonicenzen.  Hun eerste vraag was niet of er al of niet een verrijzenis en voortbestaan was maar of de overledenen uit hun gemeenschap zouden betrokken zijn in de parousia, de wederkomst van de Heer.  De christenen in Tessalonica hoopten op de nabije wederkomst van Christus.  Paulus had hen die van bij de aanvang verkondigd (1 Tess. 1,9).  Hij was daar zelf, zoals velen in de jonge kerk, stellig van overtuigd.  Het is een punt waarop hij zich vergist heeft.  De Heer laat op zich wachten.  Zijn mensen in Thessalonica dachten dat zij de komst in heerlijkheid van de Heer  zouden meemaken.  Nu waren er in hun midden al mensen ontslapen.  Dit stemde de overblijvende ongerust.  Hebben die voor niets geleefd? 

 

Paulus valt niet omver van hun vraag.  Hij blijft overtuigd dat de Heer komt en dat allen er zullen bij zijn.  De overledenen zijn niet achteruitgesteld.  Zij worden mee opgenomen bij de Heer.  Het fundament, waarop Paulus steunt, is dat Jezus gestorven is en weer opgestaan.  De roeping van Paus is begonnen bij de ontmoeting met de Verrezen Christus, die voor hem tevens de gekruisigde is.  De verrijzenis van Christus is voor hem het argument dat wij allen zullen verrijzen.  De dood en de verrijzenis behoren voor Paulus tot het geloofsgoed dat hij in de traditie van de kerk heeft ontvangen.  Dit herhaalt hij in latere brieven, vooral in zijn schrijven aan de Korintiërs die vragen hadden over de verrijzenis en de aard van het verrezen lichaam (1 Kor. 15).

 

Een aantal argumenten pleiten voor een leven over de dood.  De Grieken spraken graag over een onsterfelijke ziel.  Onze verlangens zijn zo groot dat geen eindigheid ze kan vervullen.  Wat God vanuit zijn liefde heeft gegeven breekt hij niet af.  Al gaan we helemaal dood, dan zorgt God voor een herschepping.

 

De leer van de reïncarnatie bekoort een aantal mensen.  Voor christenen geldt de eenmaligheid van dit leven.  Anderen zeggen ‘dood, amen en uit’.  Daar moet je mee leven.  Zoek geen troost in het hiernamaals.  Op internet is een beschouwing te lezen van Herman de Coninck: “Troost werkt volgens een eigenaardig mechanisme.  De essentie ervan beluister ik in een gesprekje dat ik ooit ergens diep in de Kempen mocht opvangen tussen een vader en een zoon, allebei op de stoep voor hun huis gezeten.  Na lang zwijgen zei de vader: "jaja".  Waarna vijf minuten stilte.  Waarna de zoon peinzend: "ja".  Het is geen pessimisme, het is zeer zeker geen optimisme, het is een melancholische waarheid en het berusten daarin.  En daarna weer op stap gaan.  En die rust vind je niet dromend over hiernamaalsen, in aards paradijsfantasieën, die rust of die troost vind je net in de ontkenning daarvan, in de bevestiging dat ze niet bestaan.  Rust vind je niet in de droom, die maakt onrustig.  Rust vind je in de verdrietige waarheid.  Zo is het nu eenmaal. Jaja.”

 

Christelijke troost is geen sussend woord of een valse berusting.  Het is vertrouwen geven aan God en dit vertrouwen aan elkaar uitspreken.  Je gaat niet vooruit door te zeggen dat er niets is.  Troost is binnenlaten wat van God komt.  Een negentigjarige vrouw zei: “Als het waar is wat ze ons hebben geleerd, dan moet ik niet vrezen.  In ieder geval ontslapen we en dan weten we van niets.”  Niet elkeen bekijkt het zo sereen.  Er zijn mensen die angst hebben o.a. wegens de voorstellingen over de uitersten en door het beeld van een heel gestrenge God.  Predikanten konden er over spreken alsof ze er geweest waren.  Kamiel had tijdens de missie twee paters horen preken, de een over de hel, de andere over het vagevuur.  Kamiel zei naderhand dat hij de hel die pater Basiel had beschreven, verkoos boven het vagevuur dat zijn confrater Gerard had geschilderd.  Dies irae, dies illa !

 

Paulus waagt zich even aan een voorstelling van de wederkomst van de Heer.  Hij ziet hoe de stoet zich vormt.  Het scenario is apocalyptisch en verwant aan visioenen.  Op grond van visioenen en fantasieën hebben mensen het eindtijdscenario ingevuld en bevolkt.

 

Marcella was een mystieke ziel.  Haar wereld was bevolkt met de engelen en haar geliefde heiligen.  Ook de satan had er een rol.  Zij was overtuigd dat ze de Heer had gezien in wit gewaad, die haar kwam halen.

 

Paulus bekijkt de toekomst niet met angst.  Hij heeft de goede strijd gestreden (2 Tim. 4,7-8).  Aan de christenen van het naburige Filippi zou hij later schrijven dat leven voor hem Christus is en sterven winst (Fil. 1,21).  Of we leven of sterven aan Christus behoren we toe.  “We zullen voor altijd samen zijn bij de Heer” (1 Tess. 4,17).

 

Zuster Gerardine had een gemakkelijk te onthouden geboortedatum: 11.12.13.  Ze hoopte op de honderd, maar overleed op 13.11.2010.  Gedurende veel jaren was ze betrokken bij de zorg van auditief gehandicapten.  “Wat zal de toekomst zijn?”, vroeg ze bij elk bezoek en gaf zelf als antwoord dat het daar in de hemel zo schoon zal zijn.  “Wie zal ik er allemaal terugzien?”  Ze sprak als Léon Bloy die op de vraag hoe hij uitkeek naar de eeuwigheid, antwoordde met “Une immense curiosité”; “Met een grote nieuwsgierigheid”.

 

Om weg daarheen helpen ons beelden.  Uit de bibliotheek van het Catechesehuis www.catechesehuis.be komt dit gedicht van Hans Mudde met de titel Sterven

 

Je ogen zien het varend schip

voorgoed vertrokken van de ka

kleiner en kleiner worden na

tot enkel nog een vage stip

 

verdwijnt achter de horizon,

waarna een stem terzijde zegt:

‘keer je maar om, nu is het weg,

je deed het laatste wat je kon.’

 

Maar is het weg?  Vanuit het zicht

van hier verdween die kleine boot,

maar ginds vaart hij nog even groot

als toen het anker werd gelicht

 

en juist als hier klinkt: ‘laat ons gaan’

roept iemand aan de overkant

al wijzend, wijzend met zijn hand:

‘daar komt hij aan, daar komt hij aan.’

 

Jezus vaart mee met het schip.  Wanneer het tijdens de overtocht stormt, zegt hij ons niet te vrezen.  Hij reikt ons de hand aan en trekt ons mee naar de overkant (Mt. 14,22-33).

 

met vriendelijke groet,

 

Antoine Rubbens

aalmoezenier

PC Caritas

Caritasstraat 76

9090 Melle

tel. 09 210 68 57

 

 

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.