Drieëndertigste zondag A | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 5 Nov 2011 01:40:21 -0700 (PDT) |
Waken en nuchter zijn (1. Tess. 5,1-6). De brief is niet te lang. Vijf
hoofdstukken, waarvan het laatste hoofdstuk aansporingen bevat aan de kerk in
Tessalonica. Wie stemt er niet in met de eerste drie verzen van het laatste
hoofdstuk van de brief. Het heeft geen zin te speculeren over tijd en uur,
zegt Paulus. Dat had Jezus al gezegd: Je kunt met al je denken geen el aan je
leven toevoegen. Toch
lezen een aantal mensen deze tekst met tegenzin. We horen niet gaarne spreken
over de dood en schuiven de gedachte eraan zo ver mogelijk weg. “Ik
ben niet bang om dood te gaan. Ik wil er alleen niet bij zijn als het
gebeurt. It's not that
I'm afraid to die. I just don't want to be there when it happens” (Woody Allen). We
zijn blij dat Allerzielen voorbij is en de novembersfeer bijna achter ons.
Maar we hebben geen spijt dat we in deze maand de banden met onze afgestorvenen
hebben onderhouden. Wie ons zijn voorgegaan, ze hebben ons nog altijd veel te
zeggen. Dat
we zelf gaan sterven, daarover spreken we liefst niet. Onze maatschappij
verdrijft de gedachten aan de dood. Onze welvaart is er op gericht de
levenskwaliteit en levensduur te bevorderen en te verlengen. Futurologen
stellen het voor dat we permanent onze organen gaan kunnen verwisselen, ze herstellen
en onze cellen verjongen. De
dood is de wereld niet uit en zal er niet uit verdwijnen. Hij komt in een
aantal gevallen totaal onverwachts, zowel in de nacht als overdag. Veel
overvallen gebeuren immers bij klaarlichte dag. Maak ’s avonds eens een
optelsommetje van het aantal doden, dat je overdag hebt horen vernoemen,
gelezen in de krant, gezien in de nieuwsberichten. Een appartementsgebouw
stort in, een treinongeluk met meerdere doden, een aanslag in een moskee. . Hoe
gaan we ermee om dat wij als mens geboren zijn om te sterven? In de reactie
hierop treden grote verschillen aan het licht. Op zolder lag een oude
pijpenkoker. Hij had eerder in de woonkamer gehangen. Een oom op bezoek had
er bedenkingen bij, niet vanuit GVO of als fervente anti-roker. Hij had morele
bedenkingen, want hij vond de spreuk op de pijpenkoker hedonistisch: « Fume
, chante et bois. On ne vit qu’une fois. » Een geneesheer wou
tijdens zijn raadpleging een patiënt-levnsgenieter een gezonde leefstijl
bijbrengen. Hij waarschuwde hem voor Wein, Weib und Gesang. Deze drie zouden
zijn leven verkorten. De man bedankte de dokter voor de goede raad en zei:
“Dokter, ik zal voortaan niet meer zingen.”. Studenten
voegden een woordje toe aan de genotsspreuk van Horatius. Pluk de dag en neem
er de nacht bij. Carpe diem, noctemque. Profiteer ervan, we leven maar
een keer. De gedachte aan de dood kan stoicijns worden opgevangen door haar
stoer onder ogen te zien. Paulus
pleit voor een waakzame levenswijze. Hij geeft een raad die op Jezus kan
teruggaan en bij de drie synoptici te vinden is. Wees waakzaam, want je kent
dag noch uur. Doe dit niet vanuit een sombere houding, maar als kinderen van
het licht. Aanzie het leven als een geschenk en een opdracht. Je mag dankbaar
van elk moment genieten, als je weet dat je door God gedragen bent, door Hem
beschermd en door zijn stralen bestraald. Doe de werken van de Geest en bouw
mee aan de wereld, waarin je bent geplaatst. Bij
het begin van het jaar stuurde een vriend classicus een tekst van Claudianus.
Een oud gedicht met een zeer tegendraadse kijk op wat het ware geluk zou kunnen
zijn. Het gaat over De oude man van Verona Gelukkig wie altijd zijn eigen erf bewoond heeft, wiens huis de jongen zag die nu een grijsaard is; die op zijn stok steunt waar hij ooit leerde lopen en met dat ene plekje al zijn jaren telt. Het lot nam hem niet mee op allerhande reizen, hij trok niet rond, dronk niet uit onbekende bron, was niet als koopman bang voor ‘t varen, als
soldaat niet voor ’t krijgssignaal; voerde nooit luidkeels
een proces. Niets wetend van de wereld, zelfs niet van zijn
buurstad geniet hij volop van zijn blik op het heelal. Hij telt de tijd met oogstseizoenen, niet met consuls: bloemen – zegt hij – zijn lente, appels
maken herfst. Zijn zon gaat op dezelfde akker op en onder, hij meet als boer de dag af naar zijn eigen zicht. Hij weet nog wat voor nietig ding die grote eik was en ziet dat oude bos daarginds als jaargenoot. Verona, zo dichtbij, ligt verder dan de verten van India; het Gardameer is Rode Zee. Maar onbegrensd is nog zijn kracht, zijn kinders
kindren weten hoe sterk de armen van hun opa zijn. Een ander mag door Spanje reizen tot bij Tanger, dan komt hij verder maar mijn oude man leeft langer. Paulus
liet de christenen van Tessalonica delen in zijn wijze aansporingen en vooral
in zijn liefde voor de Verrezen Heer. Wie zoekt naar wensen voor een
nieuwjaarsbrief kan er daar vinden. Zo zetten wij de communicatie verder, waar
het Paulus om te doen is. Waakzaam en alert als kinderen van het licht. met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.