tweede adventszondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 26 Nov 2011 05:19:06 -0800 (PST) |
Baan
de Heer een weg in de steppe (Jes. 40,3) Waar
haalde de leraar in de poësis het vandaan om als titel voor een opstel of ter
inspiratie voor een opgelegd gedicht volgende tekst mee te geven: “Super
flumina Babylonis” ? “Aan Babels stromen zaten wij
gevangen. Daar weenden wij van weemoed en verlangen” (ps. 137). Wou
hij de internen ter wille zijn die misschien het internaat als een ballingschap
beleefden en zongen “voor de deur die open staat” (ZJ 418) ? Een
ballingschap, die je niet toelaat naar je land terug te keren, is zwaar. Moet
je blijven hopen op beterschap of je aanpassen, huizen bouwen, zich in het
nieuwe land vestigen ? Het waren vragen die de ballingen uit Israël zich in
Babylon hebben gesteld. Waar hadden ze het verdiend en wat was er verkeerd
gegaan ? De profeet Jesaja had laten aanvoelen dat de dag zou aanbreken dat
het huis van David en het huis van Jahweh zouden vernietigd worden. Hij had
tevens al woorden van hoop aangereikt aan een groep getrouwen, aan een kleine
rest: “Geef kracht aan trillende handen, maak knikkende knieën sterk.
Wees sterk en vrees niet, want jullie God komt met zijn wraak. Gods vergelding
zal komen, hijzelf zal jullie bevrijden” (Is. 35, 3-4) Tijdens
de ballingschap is Jesaja er niet meer. Onder de ballingen zijn andere
profeten opgestaan. Met het vertrouwen van Jesaja spreken ze hun mensen moed
in en houden hun een nieuwe toekomst voor ogen. “Troost,
troost mijn volk, spreek Jeruzalem moed in.” Deze woorden zijn niet
bedoeld als goedkope troost met sussende woorden zoals: “het zal wel
voorbij gaan; leer er mee leven; de tijd heelt de wonden.” De
profeten bieden een perspectief aan. Ze stellen een nieuwe uittocht in het
vooruitzicht. God zal zijn volk laten terugkeren. Hun woorden zijn voor de
ballingen stevige kost zodat deze kunnen geloven dat er betere tijden komen.
Ze gebruiken een poëtische en een visionaire taal. Ze helpen opdat het volk -
althans een aantal onder hen - zou vasthouden dat God trouw is. Het gras
verdort, maar Gods woord houdt altijd stand (Jes. 40,8). Zij
zingen om niet te verzuren. Ze hebben het over een lange weg die getrokken
wordt door de woestijn. Dit is geen inbeelding. Emigraties,
volksverhuizingen, handelsbetrekkingen zijn langs de oude karavaanwegen
gegaan. De zijde route uit China had een vertakking door Turkije naar het
Westen en een andere door Syrië en Palestina naar Egypte. De toerist in de
eenentwintigste eeuw komt onder de indruk van wat eertijds grote steden zijn
geweest of nog zijn: Aleppo, Palmyra, Apamé, Damascus, Baälbek, Jerash, Petra.
Voor de kinderen in Palestina, voor de kleine Johannes en voor Jezus waren het
ongetwijfeld evenementen als karavanen dicht bij hun streek voorbijtrokken,
mensen die van verre kwamen en nog verre moesten gaan. De
vreugde over het handelen van God ten opzichte van Sion weerklinkt van de
bergen en weergalmt alom. Wat gebeurt er als God met zijn volk is, als
hindernissen opgeheven worden, als het onrecht gedelgd wordt ? Het is een poëtische
en warme taal. Woorden zetten mensen in beweging, maar woorden hebben ook
mensen misleid. De woorden van een Führer hebben oorlogen uitgelokt en ze
hebben miljoenen mensen in de dood gestort. ‘I
have a dream’, zo sprak Martin Luther King tot 200.000 toehoorders.
Hij heeft hun emancipatie vooruit geholpen zodat een zoon van een blanke
Amerikaanse vrouw uit Arkansas, christen van links en van een Keniaanse moslim,
president van de Verenigde Staten is kunnen worden. We
krijgen de troostwoorden uit de bijbel om ze te herlezen. We laten de
verbeelding werken bij beelden als ‘rotsen die vallei worden’ en
oneffenheden vlak. Wij kunnen deze taferelen hertalen naar onze tijd en zoeken
hoe ze bevrijding en hoop kunnen brengen, daar waar we vastzitten, waar mensen
worden gepest, waar armen geen kansen krijgen, het kapitaal de plak zwaait. We
denken aan de geslaagde redding van mijnwerkers in Chili, aan het einde van het
huisarrest in Myanmar van Aung San Suu
Kyi, aan de val van de Berlijnse muur,
aan het terugvinden van ouders die jaren spoorloos waren. Bijbelse
taal is inspirerende taal. Waarom schreef Johannes van het Kruis zijn
gedichten ? In een interview met IPB Transparent getuigt prof. Johan
Verstraeten over spirituele kracht en over de betekenis van de taal hierbij:
“Er is een taal die spreekt over kennis in de vorm van bewijsbare
gegevens en cijfers. Die ligt voor de hand in onze economische en
wetenschappelijke wereld. Maar daarnaast is er een taal die inspiratie geeft
en spiritualiteit verwoordt. Het is een taal waarin ook metaforen en beelden
thuishoren. Een taal die zinzoekers raakt. Ik geloof dat het christendom een
enorme kracht heeft om de cultuur van binnenuit te humaniseren en te
inspireren. We moeten geen massabeweging willen zijn maar kunnen als gist in
het deeg betekenisvol aanwezig zijn. Mensen in contact brengen en leren omgaan
met schoonheid, met liturgie, vanuit een innerlijke gedrevenheid. Samen
met niet-christenen proberen we de wereld meer bewoonbaar te maken. Ons model
van menselijkheid is Jezus Christus. Die laat ons zien hoe God de mensen graag
ziet. ‘Human florishing’
is Gods diepe verlangen. Wie als mens die kracht tot leven ervaren heeft, wil
zelf ook beminnen en doorgeven wat hij of zij zelf ontvangen heeft” (IPB-Transparant,
jrg. 14,1). Zo iemand maakt de troost concreet, waarover we in het Rorate
Caeli zingen. Hij laat Gods komen aanvoelen zodat angst en vrees
verdwijnen. met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.