derde Aventszondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 3 Dec 2011 05:39:09 -0800 (PST) |
Aan verslagen harten hoop bieden (Jes. 61,1) Onder
de titel Das Geheimnis erschliesst die Welt leidde Dr. Claudia Wulf een
weekend over de mystiek bij Johannes van het Kruis, Teresia van Avila en Edith
Stein. Over deze Duitse filosofe, karmelietes, in 1942 omgekomen in Auschwitz,
maakte zij haar doctoraat. Ze doceert in Tilburg. “Het
mysterie ontsluit de wereld.” Hoog gegrepen. In de loop van de
uiteenzetting benoemde zij elke mens als een woord van God. Elke mens deelt in
het mysterie van het Woord dat Vlees is geworden in Jezus. Elke mens krijgt
een roeping. Het leven is gave en opgave. Als elke mens een woord is dat God
tot ons richt, dan is elke mens voor ons een brief van God. Wij
komen met de zondag van Gaudete dicht bij kerstmis en we kunnen die dag
in het boek van Jesaja een brief van God lezen. God richt zich tot een niet
nader genoemde profeet uit de tijd van of na de ballingschap. Deze drukt twee
dingen uit. Hij erkent zijn opdracht die hij van de Geest ontvangt en hij
dankt daarvoor in een jubellied. De roeping van de
profeet komt vanuit de zalving door de heilige Geest. De zalving drukt een
waardigheid uit. De koningen van Israël werden gezalfd. Samuël zalfde de
jongste zoon van Jesse, de jongen die allerminst als koning werd verwacht.
Zalf dringt door de huid. Olie laat zelfs op het hardste marmer een stempel
na. Een
geroepene is iemand die helemaal doordrongen is van de Geest. Het is volgens
het boek Jesaja geen voorbijgaand moment, maar het suggereert een blijvend
gebeuren. De geest rust in ons. “En of de Geest met vlam en zangen, bij U nu, dan bij mij
verwijlt, of weer verterend naar een ander ijlt. Hij is in ons! In
ons! Zo is het goed! En laat ons zwijgen en verlangen"(F.
Timmermans). Die
man in of na de ballingschap ontmoet armen, het waren reële armen, mensen die
het wellicht moeilijk hadden bij de heropbouw en over onvoldoende middelen
beschikten om zich te handhaven. Zij mogen een boodschap horen die hen opricht
en hun een waardigheid geeft. Wellicht kregen ze tegelijk inzicht hoe ze onder
elkaar solidair konden zijn. De profeet ontmoet veel gebroken en
geslagen mensen. Gebroken door wat ze hadden meegemaakt, gebroken door hun
onzekerheid. De Geest vertrouwt aan de profeet een helende en genezende taak.
Hij ontmoet mensen die gevangen zitten. In Babylon waren ze wellicht gevangen
omdat ze niet instemden met wat de heersers van hen vroegen. En bij de
terugkeer verminderen hun zorgen niet. De
profeet is boodschapper van een genadejaar. Het jubeljaar waarin schulden
worden kwijtgescholden. Het zou om de vijftig jaar gevierd worden. De profeet
in het boek Jesaja richt zich tot een kring van getrouwen. Doorheen gans het
boek is die groep aanwezig. Zij behoren tot die kring van de heilige rest, zij
horen bij de profeet en delen in diezelfde opdracht. Die
woorden zijn tot ons gericht in de 21° eeuw. Waar ontmoeten wij nu de armen?
Hoe spreken en handelen wij tegenover werklozen, asielzoekers,
uitgeprocedeerde? Waar zien we gebroken mensen, de door het leven gekwetste,
zij die niet meekunnen, mensen aangewezen op voorzieningen, de depressieve
mens, de verslaafde mens? We putten bij Jesaja kracht om niet bij onze
kwetsuren te blijven staan. “Noch will das alte unsre Herzen quälen,
noch drückt uns böser Tage schwere Last, ach, Herr, gib unsern aufgeschreckten
Seelen das Heil, für das du uns geschaffen hast.” (Dietrich
Bonhoeffers Lied EG 65). De
gebroken harten helen van wie gevangen zijn. Gaat het lot van gevangenen ons
aan? De Bond zonder naam met de kerstkaarsen? Amnesty international
met o.a. het schrijven van brieven? Jan De Cock met zijn publicaties Hotel
Prison, De Kelders van Congo? De
profeet zingt een loflief. Of is het vrouwe Sion, die zingt. Dit is het
tweede deel van de eerste lezing van Jesaja op de derde Adventszondag B. Het
lied is verwant met dat van Hannah in het boek Samuël. Het geeft tonen aan en
geeft woorden mee om eeuwen later het Magnificat te schrijven, dat bij Lucas
weerklinkt in de mond van Maria. Dit lied hoort bij de zondag Gaudete.
De tussenzang, die in de liturgie volgt op de lezing van Jesaja, is de lofzang
van Maria. Zingen
omwille van God, de Gerechtige. Hij bekleedt zijn volk met de mantel der
gerechtigheid. Die mantel is een bescherming en wijst opnieuw op onze
opdracht. Justitia et pax. We laten ons in deze advent aanspreken door
de oproep van Welzijnszorg en danken voor de vele projecten, die ze
reeds hebben gerealiseerd om armen weer hun waardigheid te geven. Deze
tekst spreekt christenen des te meer aan, omdat Jezus in Nazareth deze tekst op
zichzelf toepast. Is Jezus de eerste die de tekst beluisterd heeft en er naar
gehandeld heeft omdat hij deze in zijn hart heeft opgenomen? Moge de Gerechte
ons hart, ons verstand en ons handelen raken. Rorate caeli desuper et nubes pluant justum (ZJ 68). met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.