derde Aventszondag B
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 3 Dec 2011 05:39:09 -0800 (PST)

Aan verslagen harten hoop bieden (Jes. 61,1)

 

Onder de titel Das Geheimnis erschliesst die Welt leidde Dr. Claudia Wulf een weekend over de mystiek bij Johannes van het Kruis, Teresia van Avila en Edith Stein.  Over deze Duitse filosofe, karmelietes, in 1942 omgekomen in Auschwitz, maakte zij haar doctoraat.  Ze doceert in Tilburg. 

 

Het mysterie ontsluit de wereld.”  Hoog gegrepen.  In de loop van de uiteenzetting benoemde zij elke mens als een woord van God.  Elke mens deelt in het mysterie van het Woord dat Vlees is geworden in Jezus.  Elke mens krijgt een roeping.  Het leven is gave en opgave.  Als elke mens een woord is dat God tot ons richt, dan is elke mens voor ons een brief van God.

 

Wij komen met de zondag van Gaudete dicht bij kerstmis en we kunnen die dag in het boek van Jesaja een brief van God lezen.  God richt zich tot een niet nader genoemde profeet uit de tijd van of na de ballingschap.  Deze drukt twee dingen uit.  Hij erkent zijn opdracht die hij van de Geest ontvangt en hij dankt daarvoor in een jubellied. 

 

De roeping van de profeet komt vanuit de zalving door de heilige Geest.  De zalving drukt een waardigheid uit.  De koningen van Israël werden gezalfd.  Samuël zalfde de jongste zoon van Jesse, de jongen die allerminst als koning werd verwacht.  Zalf dringt door de huid.  Olie laat zelfs op het hardste marmer een stempel na.

 

Een geroepene is iemand die helemaal doordrongen is van de Geest.  Het is volgens het boek Jesaja geen voorbijgaand moment, maar het suggereert een blijvend gebeuren.  De geest rust in ons.  “En of de Geest met vlam en zangen, bij U nu, dan bij mij verwijlt, of weer verterend naar een ander ijlt. Hij is in ons!  In ons!  Zo is het goed! En laat ons zwijgen en verlangen"(F. Timmermans).

 

Die man in of na de ballingschap ontmoet armen, het waren reële armen, mensen die het wellicht moeilijk hadden bij de heropbouw en over onvoldoende middelen beschikten om zich te handhaven.  Zij mogen een boodschap horen die hen opricht en hun een waardigheid geeft.  Wellicht kregen ze tegelijk inzicht hoe ze onder elkaar solidair konden zijn.

 

De profeet ontmoet veel gebroken en geslagen mensen.  Gebroken door wat ze hadden meegemaakt, gebroken door hun onzekerheid.  De Geest vertrouwt aan de profeet een helende en genezende taak.  Hij ontmoet mensen die gevangen zitten.  In Babylon waren ze wellicht gevangen omdat ze niet instemden met wat de heersers van hen vroegen.  En bij de terugkeer verminderen hun zorgen niet.

 

De profeet is boodschapper van een genadejaar.  Het jubeljaar waarin schulden worden kwijtgescholden. Het zou om de vijftig jaar gevierd worden.  De profeet in het boek Jesaja richt zich tot een kring van getrouwen.  Doorheen gans het boek is die groep aanwezig.  Zij behoren tot die kring van de heilige rest, zij horen bij de profeet en delen in diezelfde opdracht.

 

Die woorden zijn tot ons gericht in de 21° eeuw.  Waar ontmoeten wij nu de armen?  Hoe spreken en handelen wij tegenover werklozen, asielzoekers, uitgeprocedeerde?  Waar zien we gebroken mensen, de door het leven gekwetste, zij die niet meekunnen, mensen aangewezen op voorzieningen, de depressieve mens, de verslaafde mens?  We putten bij Jesaja kracht om niet bij onze kwetsuren te blijven staan.  “Noch will das alte unsre Herzen quälen, noch drückt uns böser Tage schwere Last, ach, Herr, gib unsern aufgeschreckten Seelen das Heil, für das du uns geschaffen hast.” (Dietrich Bonhoeffers Lied EG 65).

 

De gebroken harten helen van wie gevangen zijn.  Gaat het lot van gevangenen ons aan?  De Bond zonder naam met de kerstkaarsen?  Amnesty international met o.a. het schrijven van brieven?  Jan De Cock met zijn publicaties Hotel Prison, De Kelders van Congo?

 

De profeet zingt een loflief.  Of is het vrouwe Sion, die zingt.  Dit is het tweede deel van de eerste lezing van Jesaja op de derde Adventszondag B.  Het lied is verwant met dat van Hannah in het boek Samuël.  Het geeft tonen aan en geeft woorden mee om eeuwen later het Magnificat te schrijven, dat bij Lucas weerklinkt in de mond van Maria.  Dit lied hoort bij de zondag Gaudete.  De tussenzang, die in de liturgie volgt op de lezing van Jesaja, is de lofzang van Maria. 

 

Zingen omwille van God, de Gerechtige.  Hij bekleedt zijn volk met de mantel der gerechtigheid.  Die mantel is een bescherming en wijst opnieuw op onze opdracht.  Justitia et pax.  We laten ons in deze advent aanspreken door de oproep van Welzijnszorg en danken voor de vele projecten, die ze reeds hebben gerealiseerd om armen weer hun waardigheid te geven.

 

Deze tekst spreekt christenen des te meer aan, omdat Jezus in Nazareth deze tekst op zichzelf toepast.  Is Jezus de eerste die de tekst beluisterd heeft en er naar gehandeld heeft omdat hij deze in zijn hart heeft opgenomen?  Moge de Gerechte ons hart, ons verstand en ons handelen raken.  Rorate caeli desuper et nubes pluant justum (ZJ 68).

 

 

met vriendelijke groet,

 

Antoine Rubbens

aalmoezenier

PC Caritas

Caritasstraat 76

9090 Melle

tel. 09 210 68 57

 

 

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.