Kerstmis | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 17 Dec 2011 00:32:14 -0800 (PST) |
De profeet en het kind Jeruzalem
zat ten tijde van Jesaja geprangd tussen een tweetang van machtige
koninkrijken. Jesaja wijst in die benarde tijden op de verkeerde gang van
zaken bij de leiders en bij het volk. Het volk en zijn leiders vergaten God
voorop op te stellen. Ze gaven meer aandacht aan aardse bondgenootschappen en
ze steunden op eigen macht. Jesaja bracht hun de lastige boodschap dat Israël
het militair niet zal halen, dat het land zou overweldigd worden en het volk in
ballingschap geleid. Alles waar het op steunde zoals het koningshuis en de
tempel werden vernietigd en verdwenen (Jes. 39,6).. De
profeet Jesaja kreeg opvolgers, die vanuit diezelfde bron van vertrouwen de
verdere geschiedenis lazen en duidden. Ook zij spraken van Gods trouw. Hun
visie is uitgedrukt in het tweede deel van het boek Jesaja. Uit de
ballingschap zal iets nieuws groeien, al zal het paradijs hier op aarde niet
ten volle tot stand komen. Het perspectief blijft open op wat God eens in de
eindtijd zal voltooien. “God
redt”. Hieraan zou een gelovige niet mogen twijfelen. Hoe dit
geloven als zoveel donker is? Waarom die hoge muur tussen Betlehem en
Jeruzalem? Waarom de grote argwaan bij en het lange wachten op een
vredesaccoord in het land, waar Jezus werd geboren? Waarom die schietpartij op
de place Saint Lambert in Luik? Waarom leven zoveel mensen in armoede als
anderen zo kwistig met geld omspringen? Waarom wantrouwen tussen mensen op
deze aardbol? Hoe omgaan met het leed van mensen, die hun vertrouwen verloren
in de kerk? Waarom zoveel verwarring en onrust? Wanneer
Jesaja voor koning Achaz staat, een vorst van wie hij niet teveel moet hebben
omdat deze zo ver afstond van Jahweh, is de profeet vergezeld van zijn zoon.
Die jongen heet Sear-Jasub. Die naam zou betekenen: “een rest
zal terugkeren”. Het is een symbolische naam om uit te drukken wat
de profeet ziet gebeuren. Hij is geraakt door een aantal mensen die zijn
orakels aanvaarden en die op zoek zijn naar levend water. Zij zullen putten
uit de bron van de redding, (Jes. 12,3) en zij zullen erkennen dat de kennis
van de HEER heel de aarde vervult (Jes. 11,9). Zijn toehoorders en de lezers
van het boek worden uitgenodigd stand te houden als kleine rest en de HEER te
loven en zijn daden aan alle volkeren bekend te maken (Jes. 12,4-6). Een
kleine rest is geen angstige overschot. Bescheiden maar dankbaar en
vastberaden. In
het eerste deel van het boek Jesaja is veel sprake over oorlog en verwoesting.
Hoe wreedaardig was de twintigste eeuw met twee wereldoorlogen, met zijn
atoombommen en goulags? De profeet verkondigt hoop en dit hoofdzakelijk door
de aankondiging van de geboorte van een kind. Jesaja zelf dacht toen niet aan
het kind dat in Betlehem zou geboren worden ten tijde van de Romeinse
bezetting. Hij hoopte wellicht in eerste instantie op de geboorte van een
koningskind. Elk kind breng toekomst; het is een belofte en roept verwachting
op. Nochtans niet elke kind. In bepaalde culturen is een meisje minder
gewaardeerd dan een jongen en daarbij onderworpen aan onmenselijke praktijken,
zoals de besnijdenis!! Welke toekomst voor een kind uit een arm gezin, voor
een ondervoed kind, voor een vondeling? “Zelfs al zou een vrouw haar
zuigeling vergeten, ik vergeet jou nooit” (Jes. 49,15). Jesaja had aan
Achaz aangekondigd dat een jonge vrouw zwanger is en dat zij spoedig een zoon
zal baren (Jes. 7). Doelt Jesaja op Hizkia, de opvolger van Achaz, die
weliswaar een vroom koning zal zijn, maar toch uiteindelijk meer betrouwt op
eigen macht in zijn huis dan op God in zijn tempel (Jes. 39)? Het
kind zal de naam Immanuel krijgen, dat is God met ons. Jesaja rekent zichzelf
en de getrouwen van de rest tot de groep bij wie God komt. Het kind zal tot
meer in staat zijn dan om het even welk mensenkind. Hij is in staat het kwade
te verwerpen en het goede te kiezen. Welk mensenkind lukt daarin? Is
Immanuel, het Gods kind onder ons niet veel meer? Hizkia
stelt later vast dat hij zal sterven en geen nakomeling heeft. “Het
is als bij een geboorte waarbij de baarmoeder ontsloten is, maar de kracht om
te baren ontbreekt” (Is. 37,2). Is God zijn belofte vergeten? Het
kind, wiens geboorte Jesaja bezingt, krijgt veel wonderbare namen, meer dan een
kind dragen kan en verwezenlijken (Jes. 9,1-6). De christenen hebben deze toegepast
op Jezus, niet bij zijn geboorte maar nadat hij zijn leven voltooid had en als
de Verrezen Heer aangesteld. In het weerloos wicht van de kerstnacht zien we
het wonderbaar werk dat Jezus heeft verricht en blijft verrichten. Hij is het
licht dat wij door ons verkeerd handelen verduisteren en beletten te stralen.
Hij is de scheut aan de stronk van Jesse, die tot volle bloei komt (Jes.
11,1-10). We kunnen het licht hinderen in zijn stralen, maar we kunnen het
niet doven en niet beletten dat het eens ten volle doorbreekt. Jesaja houdt
het visoen open naar een toekomst met vrede en gerechtigheid als laatste woord. De
zorg van Jahweh voor zijn zoon en dienaar zal uitdeinen tot het ganse groep van
de getrouwen. Jahweh zorgt voor een nieuw volk. “Sion baart haar
kinderen terwijl de weeën niet begonnen zijn.” De HEER koestert en
verzorgt de nieuw geboren dienaren (Jes. 66,11). De kleine rest krijgt de
liefde en de zorg van zijn moeder, van Jahweh. “Zoals een moeder haar
zoon troost, zo zal ik jullie troosten; in Jeruzalem zal ik jullie troosten”
(Jes. 66, 13). Deze troost is voor allen die de Heer zoeken en de
gerechtigheid nastreven, de belofte van de kerstnacht. De
insteek van Willem Barnard Oud
en Nieuw testament verwijzen naar elkaar. Lange tijd was een lezing gangbaar
waarbij het Oud Testament zo op Christus werd gericht dat het Eerste Testament
daardoor helemaal gechristianiseerd werd. Daarna kwam een andere lezing,
waarin we meer en beter de joodse wortels van Christus en deze daardoor naar
het Oude Testament herleiden en reduceren. Willem Barnard schrijft daarover
het volgende in de Stille Omgang: “Wij hadden naast de
kerkvaderlijke ontdekking (dat Jezus in Jesaja leeft, om het zo maar kort samen
te vatten) die andere, latere, ontdekking moeten plaatsen, namelijk (al even
kortgesloten:) dat Jesaja in Jezus tot nieuw leven kwam. Dat Jezus een Jood
was, het is vroeger al te zeer vergeten. Jesaja werd gekerstend, maar Jezus
ontjoodst. Maar in onze tijd gebeurt het omgekeerde: Jesaja wordt
‘ontkerstend’ en Jezus wordt ‘verjoodst’. Er zou,
dunkt me meer aandacht moeten komen voor de wederkerigheid, het vice versa: het
evangelie lezen van de profetie her, maar ook de profetie lezen van het
evangelie uit”(Willem Barnard, Stille Omgang, p. 907) De
Nederlandse dichter Barnard wijst op de gelijkenis tussen het kerstverhaal van
het kind in de kribbe en van zijn moeder Myriam met dat van het kistje in
papyrusriet voor de vondeling in de Nijl. Op kerstdag is er een band tussen Mozes
en Jezus, tussen de Exodus van het joodse volk en de intrede van Jezus.
“Als in het kerstverhaal sprake is van een Maria met een kleine
jongen, die de zoon van een niet meetellende God wordt genoemd, dan keert het
begin van Exodus terug. Het kan niet anders of het wordt met opzet zo
verteld. Het klinkt alsof er stond: hier is een nieuwe Mozes, vergis u niet en
denk niet dat het gaat om al die goede sier waar Kerstmis mee wordt
volgehangen. Het gaat om een prins, maar één die de kant van de vervolgden
kiest, één die mensen in beweging brengt en aanspoort om tegen de stoom in (zelfs
door de stroom héén!) te gaan, één die niet schrikt voor de woestijn, een
aanvoerder voor zijn volgelingen.” (Ibid. p. 909) “Hetgeen
daar staat in Exodus doet ons denken aan het verhaal van Noach. Het
biezenkistje, daar wordt het woord ark voor gebruikt, hetzelfde als in de
zondvloedsage. Het is alsof van Jezus wordt gezegd ‘zie Mozes’ en
van Mozes zie ‘Noach’” (Ibid., p. 209). met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.