Feest van de Openbaring
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 30 Dec 2011 09:28:17 -0800 (PST)

De zon gaat over u op (Jes. 60, 1)

 

Wie de Sinaïberg op wil, vertrekt vroeg in de nacht om boven de zon te zien opkomen.  Het opkomen van de zon en haar neerdalen in de avond zijn indrukvolle momenten.  De zon brengt het licht.  De eerste scheppingsdag begon met de scheiding van licht en duisternis.  “Van waar de zon opgaat tot waar zij ondergaat, zij geloofd de naam van de HEER” (Ps. 113,3).  Waan je even in een berglandschap.  De top ligt in de zon.  Beneden is er nevel.  Zij die beneden zijn kunnen het niet geloven.  De zon trekt op, je ziet het leven onderaan, dat zelfs in de duisternis niet stil heeft gehouden. 

 

Licht en duister: een heel oud schema dat elke dag ons handelen, spreken en denken beïnvloedt.  Goede dingen plaatsen we in het licht, het slechte verbergen we.  We werken met helle en donkere vlakken.  De duisternis willen we verdrijven, al is het maar met een heel klein lichtje.  Waarom hebben tijdens deze feestdagen zoveel lichtjes gebrand?  Welk heimwee en verlangen schuilt daarin?

 

Het boek Jesaja en veel andere Bijbelse boeken hanteren dit schema van licht en donker.  De onbekende profeet van het het laatste deel in dit boek (hfdst. 56-66) grijpt terug naar wat de profeet Jesaja twee eeuwen voordien al had gezegd.  Hij had veel duisternis vastgesteld bij de leiders, bij het volk van Jeruzalem en evenzeer bij de omringende volkeren.  Daarom had hij gesproken over de bedreigende dagen waarop Jeruzalem zou omsingeld worden en de bewoners van stad en land zouden worden weggevoerd als ballingen.  Toch overweegt bij hem een boodschap van licht en vertrouwen.  “Het volk dat in de duisternis ronddoolt, ziet een schitterend licht” (Jes. 9,1).  In een van zijn orakels had hij voorspelt: “Eens zal de dag komen dat de berg met de tempel van de HEER rotsvast zal staan, verheven boven de heuvels, hoger dan de bergen. Alle volkeren zullen daar samenstromen” (Jes. 2,2-3).

 

Jesaja 2 en 3 zijn hoopvoller dan het eerste deel.  De onheilswolken verminderen en zullen allicht helemaal verdwijnen.  De profeten in het Jesajaboek zijn mensen met visie.  Mensen met vermoeide geest en vermoeide lichaam zijn dat niet.  Vermoeide mensen brengen weinig verandering teweeg.  Ze kijken hoogstens naar de volgende stap, maar gaan niet veel verder.  Waarom zich terugplooien op een verleden dat voorbij is ?  : « L’urgence politique doit s’occuper des générations à venir » (Jacques Attali, Le Monde, 6 nov. 2010).

 

De profeet ziet in zijn visioen het licht boven Jeruzalem, stad op een heuvel.  Mensen en volkeren komen naar haar toe niet om haar te omsingelen en te belegeren, maar om vreedzaam de stad binnen te gaan.  Het is echter bij een droom gebleven.  De heropbouw van de tempel verliep niet zo vlot.  Joden van overal pelgrimeren weliswaar naar de stad.  Dit tot in de tijd van Jezus en nog enkele jaren nadien.  Maar dan verdwijnt bijna helemaal de invloed van Jeruzalem.  Ze blijft niettemin mensen aantrekken vanuit de drie monotheïstische godsdiensten.  Jeruzalem is een verdeelde stad en ze blijft een twistappel.  Het volle licht is nog niet overal doorgedrongen.  Er zoveel duisternis rondom ons.  Steden zijn de levensrealiteit voor veel mensen.  Hoe er voor zorgen dat ze het leven bevorderen en plaatsen van vrede zijn?

 

De anonieme profeet ziet in zijn visioenen verder dan het Jeruzalem van zijn tijd.  Hij droomt al meer van een hemelse stad, van het nieuwe Jeruzalem.  Dit is beslist het geval in het boek van de Apocalyps (Op. 21,1-2; 10-27). 

 

Matteüs heeft dit visioen van de vele volkeren op weg naar Jeruzalem in zich op genomen naast andere Bijbelse teksten (ps. 72, Micha 5,1).  Voor hem gaat dit visioen in vervulling als hij het evangelie verkondigt van Jezus Christus, in wie God aanwezig is.  Uit het Oosten en het Westen zullen velen komen om aan te liggen in het koninkrijk der hemelen (Mt. 8,11).  Matteüs neemt de universalistische blik over van de profeten uit het boek Jesaja en past deze toe op Christus.  Hij laat magiërs, geleerden, sterrenkundigen als vertegenwoordigen van de volkeren optrekken naar het kind.  Ze vinden dit niet in Jeruzalem, maar in het dorp dichtbij Bethlehem. 

 

Jezus is het licht.  “De Waarheid is persoon”, een uitspraak van Edith Stein in haar weg naar het christen-worden.  In een conferentie op de Katholikentag van Karlsruhe over “Unser Licht heisst Christus” herinnert Hans Küng eraan dat het wezen van het christendom niet iets abstracts en algemeen is.  Het wezen is een Persoon, een concrete, geschiedkundige gestalte Jezus Christus.  Zijn persoon en zijn zaak zijn voor ontelbare velen in de wereld oriëntatie, maatstaf en levensmodel.  Dit zelfde herhaalt  hij in zijn boek Was ich glaube.  Jezus Christus is het christelijk levensmodel in persoon.

 

Jezus is het licht in onze duisternis.  “In het Woord was leven en het leven was het het licht voor de mensen.  Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen” (Joh. 1, 4-5).  Jezus zegt van zichzelf: “Ik ben het licht voor de wereld.  Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft” (Joh; 8,12).  Op de Afrikadag ondersteunen de katholieken in ons land de solidariteit met de lokale kerken in D.R. Congo, in Rwanda en Burundi.  De zon der gerechtigheid moge elke mens, elke gemeenschap, elk land, elk continent verlichten. De Sterzingers brengen dit blije nieuws (www. Missio.be).

 

Jezus, het licht.  Vanuit die geloofsovertuiging is het gespreksboek ontstaan van paus Benedictus met de journalist Seewald. Christus, licht van de wereld.  Hij is het licht dat zal blijven schijnen.  Het hemelse Jeruzalem heeft het licht van de zon en de maan niet meer nodig.  “Over haar schijnt Gods luister en het lam is haar licht” (Op. 21,23).

 

Beste wensen voor 2012, het jaar met een dagje meer en met veel licht!

 

Antoine Rubbens

 

 

met vriendelijke groet,

 

Antoine Rubbens

aalmoezenier

PC Caritas

Caritasstraat 76

9090 Melle

tel. 09 210 68 57

 

 

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.