vierde zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 21 Jan 2012 04:46:39 -0800 (PST) |
Ik zal in hun midden profeten laten opstaan (Deut.
18,18) Dat
onze tong al eens uitglijdt en struikelt bij het uitspreken van het woord
Deuteronomium mag niet verwonderen. Het is een moeilijk woord. Het komt uit
het Grieks en betekent: tweede wet, de herschreven en hertaalde wet. Het is
het laatste boek uit een reeks van vijf (Pentateuch), die aan Mozes worden
toegeschreven. Mozes,
de schrijver van dat laatste boek!? Zo werd het eeuwen lang beweerd. Hij zou
dan zijn eigen dood op de berg Nebo beschreven hebben. Hij zou dan de auteur
zijn van veel stukken, die eeuwen later zijn neergeschreven. Het boek werd
afgesloten na de Babylonische ballingschap ten tijde van de tweede tempel (na
515 a.c.n.). Het was een langdurig proces van overleveren en redigeren (NBV).
Het
is een interessant boek. Het reflecteert over Mozes en over de Wet. De
schrijvers duiden de Wet in nieuwe levensomstandigheden. Zij zijn bezorgd dat
Israël zijn trouw aan de HEER bewaart te midden van vreemde volkeren. Er is
een serieus verschil tussen het Israël in de woestijn, het Israël met Jeruzalem
als hoofdstad, het Israël na de ballingschap. Het boek diende tot
herbronning. Deze gaat terug naar het fundament zonder dit zo te fixeren dat
we fundamentalist worden en elk gesprek met het heden uitsluiten. Het
boek houdt de herinnering levendig aan de relatie, die de HEER met zijn volk is
aangegaan. Het bevat de prachtige geloofsbelijdenis van Israël, die we samen
met de Joden elke dag kunnen bidden: “Luister, Israël: de HEER, onze
God is de enige. Heb daarom de HEER lief met hart en ziel en met d inzet van
al uw krachten” (Deut. 6,4-6). We horen deze geloofsbelijdenis op de
31° zondag A. De schrijvers van dit boek zijn overtuigd
dat de HEER onder zijn volk zal aanwezig blijven door zijn profeten. De
grootste profeet is Mozes, de vriend van God. Hij had een Godservaring bij het
brandend braambos en op de Sinaï. Hij mocht of moest spreken in de naam van
God. Profeten zijn stormvogels voor God. Israël
kreeg in zijn geschiedenis meerdere profeten gekend. Van een aantal zijn hun
woorden en geschriften bewaard. Profeten beoefenen de ‘achtzaamheid’.
Wie op zichzelf ‘acht’, zal anderen kunnen waarnemen om samen te
zijn waar we horen te zijn. De ziel is de plaats waar het ik woont en waar God
spreekt vanuit de diepte. Tot op onze dagen klinken profetische stemmen. Profeten
zijn een geschenk van God. Ze praten niet naar de mond en botsen op tegenstand
(Lc. 4,24). Wat onderscheidt echte van valse? Deuterononium onderscheidt hen
van waarzeggers en wolkenschouwers. Wie als profeet eigen belang en status
nastreeft, is er geen. Een vuistregel ter onderscheiding kan deze zijn:
“Echt is alles wat God groter maakt en de mens dient.” “Wanneer
een profeet of een droomuitlegger uit uw midden een teken of een wonder
voorspelt, dat vervolgens uitkomt, en hij verbindt daaraan een oproep om
andere, u onbekende goden te volgen en te dienen – luister dan niet naar
wat hij zegt. Want de HEER, uw God, wil u
daarmee op de proef stellen, om te ontdekken of u hem wel met hart en ziel
liefhebt. Blijf de HEER,
uw God, volgen en heb alleen voor hem ontzag. Leef zijn geboden na en luister
naar hem; dien alleen hem en blijf hem toegedaan” (Deut. 13,2-4). Jeremia,
voor wie zijn zending als profeet, zo zwaar was, gaf volgende criteria aan om
echte van valse profeten te onderscheiden: “Luister
niet naar wat de profeten jullie verkondigen. Ze geven jullie valse hoop. Hun
visioenen zijn hun eigen verzinsels, ze komen niet van de HEER. Tegen hen die mij minachten durven ze te zeggen:
“De HEER zegt dat het jullie goed zal gaan.” En tegen
ieder die zich door zijn koppige hart laat leiden zeggen ze: “Nee, onheil
blijft je bespaard.” Wie het raadsbesluit van de HEER kreeg toevertrouwd, moet zijn woorden in zich opnemen
en gehoorzamen” (Jer. 23,16-18). Profeten
zullen zoals Mozes het volk onophoudelijk herinneren aan zijn opdracht drager
en boodschapper te zijn van Gods project met de mensheid. Hun rappel van het
Verbond van God is het criterium om de echte van de valse profeten te
onderscheiden (Bible Pastorale, p. 207). De
profetische stroom was een tijd lang opgedroogd in Israël om dan weer op te
flakkeren met Johannes de Doper en met de beslissende doorbraak van Jezus uit
Nazareth. Hij wordt als profeet begroet, een nieuwe Mozes (Hnd. 3,22-26).
Naar hem zullen we luisteren (Mc. 9,7). “De profeet is er niet om te
vertellen wat er morgen of overmorgen gebeuren gaat en zo de nieuwsgierigheid
of de behoefte aan zekerheid van de mensen te bevredigen. Hij laat ons het
gelaat van God zien. Daarmee toont hij ons de weg die we moeten gaan”
(J. Ratzinger, Jezusboek, Inleiding p. 26). De NBV spreekt over
profeten in het meervoud daar waar de meeste vertalers het enkelvoud
gebruiken. Dit verwijst makkelijker naar Jezus, de enige die nog meer dan
Mozes God nabij is en die komt van bij de Vader. “In Jezus is de
belofte van de nieuwe profeet in vervulling gegaan. Hij leeft voor Gods
aangezicht niet alleen als vriend, maar als Zoon” (Ib., p.
28). Dit geloven we als christenen. Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.