vijfde zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 28 Jan 2012 01:04:25 -0800 (PST) |
Maanden van leegte heb ik ervaren (Job 7,3) Het
boek Job behoort tot de wereldliteratuur. Alain de Botton beweert in zijn Religie
voor atheïsten dat het boek Job een van de meest troostrijke teksten van
het Oude Testament zou moeten zijn. Het gaat over de vraag waarom goede mensen
nare dingen overkomen. Het boek Job is zo menselijk omdat het worstelt met het
lijden. Waarom al dit lijden in de wereld? Een vraag waarop we nog altijd het
antwoord zoeken. Leven,
het is prachtig, als alles goed gaat, als we de wereld mogen verkennen en
ontginnen. Leven, het wordt echter een zware opgave en is een last wanneer dag
aan dag de pijn het lichaam foltert en de ziele aanvreet. Wanneer
en waar heeft Job geleefd? Geen enkel plek op de wereld is hem vreemd en in
elke tijd klinkt zijn schreeuw. Het
bijbelse boek Job behoort tot de wijsheidsliteratuur. Het verhaal kan heel oud
zijn. Het is neergeschreven tussen de vijfde en tweede eeuw vóór Christus door
iemand die veel nagedacht heeft en zich niet met gemakkelijke antwoorden
tevreden stelt. Je
kunt veel verklaren als je als stelregel aanneemt dat het goede wordt beloond
en het kwade gestraft. Dit is de vergeldingsleer. Ze is gestoeld op een
dagelijkse levenswijsheid: “Wie goed doet, goed ontmoet.”
Maar al vlug bots je op problemen. Hans Ausloos en Ignace Bossuyt zijn de
hoofdredacteurs van een uitgave bij de Vlaamse Bijbelstichting. Hun boek Job
tussen leven en lijden bevat vier bijdragen. In de inleiding geven ze
onmiddellijk aan hoe problematisch deze optimistische levensvisie van de
vergeldingsleer kan zijn. “Immers; wanneer binnen deze visie goed
gedrag tot een goed leven leidt, dan kan omgekeerd een slecht leven enkel en
alleen het gevolg zijn van een slechte levenswandel. Deze implicatie van de
wijsheidsleer is echter ondraaglijk voor wie met onverdiend lijden wordt
geconfronteerd. Temeer geldt dit voor mensen die hun leven op God richten: hoe
kan men (blijven) geloven in een God die ’s mensen rechtvaardigheid met
straf zou beantwoorden?” (Op. cit. p. 8). Job
is in het verhaal een welstellend man met zeven zonen en drie dochters. Hij
heeft grote kudden vee, schapen en geiten, kamelen en runderen. Hij is vroom
en godvrezend. Zelfs wanneer dit alles hem wordt afgenomen en hij in eigen
persoon en eigen lichaam zwaar getroffen is, blijft hij vast in zijn
Godsgeloof. Tot zijn vrouw die hem aanraadt God te vervloeken zegt hij:
“Al het goede aanvaarden we van God, zouden we dan het kwade niet
aanvaarden?” (Job 2,10). Elifaz,
Bildad en Sofar, drie vrienden komen bij Job. Zij zijn aanvankelijk zo wijs om
te zwijgen. “Zeven dagen en nachten bleven ze naast hem op de grond
zitten zonder iets tegen hem te zeggen, want ze zagen hoe vreselijk hij leed”
(Job. 2, 13). Het is Job zelf die begint te spreken en zegt hoe zwaar het
lijden hem treft en die vraagt naar het waarom. Daarop beginnen zijn vrienden,
die wijzen worden geheten, te discussiëren. Ze zitten met hun vergeldingsleer
en vermoeden verborgen kwaad. Job houdt stand. Hij is onschuldig. Hij
begrijpt niet waarom God hem dit aandoet. Hij uit een lange klacht en het
antwoord van Elifaz heelt de pijn hoegenaamd niet. Job gaat verder met zijn
klacht (Job 6 en 7). We horen een deel van deze klacht in de eerste lezing.
Slechts twee maal worden op zondag lezingen uit het Eerste Testament ontleend
aan het boek Job. Deze is gekozen in aanloop naar het genezend optreden van
Jezus in Kafarnaüm (Mc. 1,29-39). Jezus voelde mee met het lijden van mensen.
De iconografie heeft beelden van Jezus, waarin dit van Job is verwerkt. In het
Museum Mayer van den Bergh in Antwerpen incorporeert een 15de eeuwse
houten beeld van Job de unieke verbintenis tussen Job en Christus (Barbara
Baert, Job in de beeldende kunst, in Job tussen leven en lijden,
p. 84-88). De klachten en de schreeuw
van Job worden dag aan dag aangevuld door deze van zwaar zieken, mensen met
pijn, mensen zonder uitzicht. « Seigneur,
pourquoi as tu fait la nuit si longue ? » (Père Duval). De woorden van Job over het leven als een ademtocht en
over de dagen die sneller voorbijschieten als een weversspoel worden elke dag
hertaald in ziekenkamers. In hun klacht ligt een bede dat iemand het gebroken
hart geneest (ps. 147). We hebben onze agenda bij met daarin mooie teksten:
“Als God een deur voor ons sluit, dan zet Hij een venster open
!” Of dit gebed tot kracht: Ik vroeg om
kracht en God gaf me moeilijkheden, om me sterk te maken. Ik vroeg om
wijsheid en God gaf me problemen om te leren op te lossen. Ik vroeg om
voorspoed en God gaf me verstand en spierkracht om mee te werken. Ik vroeg om moed
en God gaf me gevaren om te overwinnen. Ik vroeg om
liefde en God gaf me mensen om te helpen. Ik vroeg om
gunsten en God gaf me kansen. Zo ontving ik
niets van wat ik vroeg maar ontving ik
alles wat ik nodig had. De zieke zelf mag ze
aanreiken. De gezonde moet er heel omzichtig mee omgaan. Bij het gezegde dat
onze naam geschreven staat in Gods hand vroeg een zieke waarom God zo klein
schrijft en zijn hand soms gesloten is. Hoe
zal ik reageren als ik zelf met lijden geconfronteerd word?. Deze vraag staat
al in de proloog van het boek Job: “Hoe zal Job over God spreken in en
vanuit zijn lijden? Of, enigszins anders geformuleerd, hoe zal men over God
spreken tot de mens die lijdt” (op. cit. p. 34). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.