zesde zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 4 Feb 2012 09:43:38 -0800 (PST) |
Heeft iemand een gezwel (Lev. 13, 2) Het
boek Leviticus met zijn verzameling regels en voorschriften over de eredienst
en het sociale leven is niet het meest boeiende bijbelboek. Doorheen het saaie
van de opsomming is toch een belangrijke ondertoon aanwezig. Wat in ons leven
moet vooropstaan is Gods heiligheid. “Het grootste deel van de tekst
bestaat uit toespraken van Mozes, waarin hij in opdracht van God instructies
geeft aan de priesters en het volk. Het begrip heiligheid speelt daarbij een
belangrijke rol. Israël krijgt de opdracht in alle opzichten een heilig volk
te zijn, zodat de heilige God in hun midden kan wonen en hun leven en voorspoed
zal schenken. Naast heiligheid zijn begrippen als zonde, onreinheid, reiniging
ven verzoening van wezenlijk belang” (NBV). Een
viertal hoofdstukken (Lev. 11-15) bevatten voorschriften met betrekking tot
voedsel en fysieke aandoeningen. De drie synoptici
brengen verhalen van Jezus die melaatsen ontmoet en hen geneest. Bij Marcus is
er al een melaatse bij Jezus van in het eerste hoofdstuk (Mc. 1, 40-45). Het
optreden van Jezus wordt gelezen op de achtergrond van de Joodse
voorschriften. Ze bepalen dat wie een huidziekte heeft apart moet wonen en
buiten het kamp blijven. We begrijpen dat de zorg om besmetting hierbij het
motief is. Maar het gaat dan meer om zelfbeveiliging dan om het lot en het
welzijn van de zieke. Stigmatisatie en afzondering zijn hun lot. Daarbij
worden categorieën gebruik van rein en onrein. Dit verzwaart de pijn. Jezus
stak de hand uit naar de melaatse en raakte deze aan. Jezus heft daardoor
uitsluiting op. Het
boek Leviticus komt met zijn vele voorschriften niet in aanmerking voor een
Nobelprijs geneeskunde. Als Hippocrates (460-377 a.c.n.) de eerste elementen
van moderne geneeskunde invoerde, stond Israël daar ver van af. Het had geen
te hoge achting voor geneesheren en aanzag ze eerder als magiërs. De
geneeskunde was beperkt. Verklaringen daarvoor waren: “het verbod om
lijken aan te raken, waardoor sectie was uitgesloten; de afkeer van bloed,
waardoor de chirurgie beperkt bleef tot besnijdenis; eindelijk de religieuze
eerbied van het leven (Gen. 4,1; Job 10,1; ps. 139,15), die de ontwikkeling van
de embryologie belette” (Bijbels woordenboek). Hun
geneeskunde was rudimentair en hield zich vrijwel alleen bezig met uitwendige
kwalen als huidziekten, wonden en beenbreuken. De wondbehandeling bestond in
verbinden en zalven (Jes. 1,6; Ez. 30,21). Wijn werd gebruikt ter ontsmetting
(Lc. 10,34). Gezwellen werden behandeld met vijgenkoek (2 Kon. 20,7; Jes.
38,21). De bijbel prijst geneeskrachtige kruiden aan (Wijsh. 7,20; Sir. 38,4). Het
Hebreeuwse woord voor melaatsheid verwijst naar een woord dat betekent
‘door God geslagen worden’. De priester moest vaststellen of
iemand melaats was. Hij moest nadien ook de genezing vaststellen (Lev.
14,1-32). Constateren en observeren, dit is nog geen genezen. De melaatse
werd uitgesloten. Het judaïsme verwachtte dat de melaatsheid niet meer zou
voorkomen in de Messiaanse tijd. Tot de werken van de Messias hoort hun
genezing (Mt. 11,4-5). Nefast was het denken in de tegenstelling van rein en
onrein. Zelfs normale levensgebeurtenissen als seksueel contact in het
huwelijk en geboorte werden als onrein bestempeld. Het Hebreeuwse denken leek
het moeilijk te hebben met het lichaam. Het werd daarin gevolgd door het
manicheïsme in de eerste eeuwen van de kerk, door de ketterij van de katharen
en later het jansenisme. “C’est
sans doute que les hommes complexés ont peur de leur corps” (Pierre
Talec, Dieu mis en examen. Sur
la maladie et la douleur, Paris,
1996). Na
de ballingschap is de obsessie voor rein en onrein sterk toegenomen. Vooral om
de eigen identiteit te verdedigen tegenover de heidenen en uit schrik dat de
Israëlieten heidense gebruiken zouden overnemen. Zo ontstonden een reeks
taboes, waartegen Jezus zal reageren. Iemand
‘onrein’ verklaren betekent niet dat hij schuldig werd verklaard.
Vele mensen zijn daardoor in een hoek geduwd. Een zieke werd een te mijden
paria. De melaatse mocht niet deelnemen aan de cultus en werd aldus voor een
publieke zondaar gehouden. Het leidde tot de gevaarlijke gelijkstelling van
zieke en zonde. De
enige ware geneesheer is God (Dt. 32, 39). Tot hem wendt men zich met zijn
beden en klachten. Jezus zal helend en genezend optreden (Mc. 2,18). De
genezingen die hij verricht, hebben een symbolische draagwijdte. Ze verwijzen
naar wat ons op spiritueel gebied vastbindt en waarvan wij hopen bevrijd te
worden. De
heilige Damiaan, Jozef de Veuster, blijft het grote voorbeeld van inzet voor
wie omwille van ziekte uitgestoten en verlaten is. Deze unieke en veelzijdige
figuur deed aan palliatieve zorg ‘avant la lettre’, ontwierp
hulpmiddelen voor verminkten en werkte mee aan wetenschappelijke proeven. Hij
getuigde van een authentieke nederigheid, noodzakelijk om dicht bij de zieke te
kunnen staan, naar hem te luisteren en hem te helpen. Onderzoek heeft al
langer uitgewezen dat aandacht voor de emotionele context waarin mensen zich
bevinden, hun heling en hun genezing positief beïnvloedt. Zonder solidaire
zorg voor de zieke medemensen verschraalt onze maatschappij (Uit een toespraak
van Jef Vermassen over Zorg voor zorgenden. In het voetspoor van Damiaan). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.