derde zondag veertigdagentijd B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 3 Mar 2012 00:52:58 -0800 (PST) |
Ik ben de Heer uw God (Ex. 20,2) Tijdens
de tweede oecumenische Kirchentag, die te Munchen plaats vond in 2010 was er
veel belangstelling voor een bezoek aan de Joodse synagoge en het bijhorend
museum aan de Jakobsplatz. In 1938 was München de eerste stad waar de
synagogen verwoest werd. In 2006 is ze heropgebouwd en draagt ze opnieuw de
naam ‘tent van Jacob’. Zij is de grootste van Duitsland.
Op de ingang van het sobere gebouw staan tien letters van het Joodse alfabet.
Deze verwijzen naar de tien geboden. Het zijn oude woorden meer dan 3000 jaar
oud. Joden zijn fier dat de proclamatie van de geboden langs hen in de wereld
is gekomen. De rabbijn, die vlot uitleg gaf, noemde de Joden de groep die
trouw willen blijven aan de 318 geboden. Naast de synagoge staat het Joods
museum Waarom
zijn de Tien geboden er gekomen? Een Joods verhaal verbindt dit met een
letterstrijd. Het allereerste woord in de hebreeuwse bijbel is de
‘B”, Beth. In het begin (beresith) schiep God hemel en aarde (Gen.
1,1). Daar was de letter “A” Aleph niet mee accoord. Ze is toch
de eerste letter van het Hebreeuwse alfabet en zij trekt het geheel. Ze
beklaagde zich daarover bij de HEER. Deze heeft het niet moeilijk om te antwoorden:
“Lief letterje Alef, kijk toch ne keer. Ik moest toch eerst de aarde
scheppen, het huis van de mensen. Je weet toch dat in het hebreeuws
“Beth” de naam voor het huis is. Daarom begint de schepping, de
geschiedenis van het leven en daarmee de bijbel bij de tweede letter
“B”. Zo zullen de mensen eraan denken dat de aarde hun huis is.
Opdat de aarde echter hun huis zou blijven, een waardige woonstede en een echte
levensruimte voor de mens en opdat de mensen de geschiedenis van het leven
zouden kunnen schrijven, geef ik hun een wegaanduiding. Deze vinden ze in de
Tien Geboden. En die beginnen met jou, jij de letter Alef. Ja, ze beginnen
met jou omdat zij met MIJ beginnen. Ik, IK BEN ER, ik ben uw God. Luister
naar het Hebreeuws, waar ik jou toespreek: anochi JHWH älohä-cha....
Hoor je het: Anochi: Ik! Anochi, dit begint bij jou, de letter Alef". Nu
veranderde bij de letter Alef haar verontwaarding en woede in moed. De moed om
zich juist daar te laten inzetten waar de tien geboden beginnen, daar waar de
HEER zijn aanbod aan de mensen geeft om er de geschiedenis van het leven mee te
schrijven en het leven concreet te laten
worden” (Ontleend aan Hans-Joachim Schliep, Göttinger Predigten). Een
lange aanloop om de band te onderstrepen die de bijbel legt tussen de Tien
geboden en de HEER die het Joodse volk uit Egypte bevrijd heeft en van hen een
waardige levenswandel en handel verwacht. De bijbelse Tien woorden zijn te
begrijpen in de kader van de Uittocht en komen uit de traditie van een half
nomadenvolk uit het Nabije Oosten. Het
begint bij God. Hij staat vooraan. Hij schept de mens vrij en stelt hem
verantwoordelijkt. Het onderhouden van de geboden is een antwoord op Gods zorg
voor zijn volk. De bijbel bevat twee versies van de Tien woorden, zoals de decaloog
in de bijbel genoemd wordt (Ex. 34,28; Dt. 4,13; Dt. 10,4). Naast de tekst van
Ex. 20, 2-17 is er deze van Dt. 5, 6-21). De
Tien geboden bevatten een ethos dat bijna bij alle volkeren aanwezig is. Het tweede deel van de geboden gaat over elementaire
regelen van het samenleven. We zitten
hier bij het lievelingsproject van Hans Küng, Weltethos. Zij geven de
grondwaarden voor het huis van de mensen. Ze zijn geen object van
democratische meerderheid. Grondwaarden, die kunnen we niet zomaar wijzigen. Bij zijn bezoek aan het Duitse parlement herinnerde paus
Benedictus XVI eraan dat er waarden zijn, die niet op grond van een meerderheid
kunnen beslecht worden. Het
onderhouden van de geboden zou een ander medialandschap geven dan dat we
dagelijks vinden en zien. Veel van wat nu bericht wordt zoals gerechtszaken,
moordaanslagen, corruptie, zouden er niet in staan. De tien woorden zijn korte
samenvattingen. Het lijkt eenvoudig, maar is het wel zo? Dit is een vraag van
Krzystof Kieslowski in zijn kortfilms
over de dekaloog, de tien geboden. De
veertigdagentijd is een bezinning over
ons levensproject en over onze weg ten leven. Hij intensifiëert de oproep om
ons goed te oriënteren en ons te richten op de weg die de bijbel ons tekent.
We gebruiken een kaart die meer dan 3000 jaar oud is en stellen onze gps goed
in. De
tien woorden ontvouwen het dubbel gebod van de liefde. Zij geven aan wat de
liefde tot God en tot de naaste van de mens vereist. De eerste drie geboden
handelen meer over de liefde tot God en de zeven andere over de liefde tot de
naaste. (KKK. 2067). Jezus heeft de band tussen de twee tafelen klaar
benadrukt. Hij hangt heel de wet en de profeten aan twee geboden: “Gij
zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw
verstand; dit is het voornaamste gebod. Het tweede daarmee gelijkwaardig: gij
zult uw naaste beminnen als uzelf” (Mt. 22,37-40). De joodse
bijbelgeleerde Nechama Leibowitz wijst erop dat de tien woorden zowel het hart
als de tong en het handelen aanspreken. Geloof in God en aanbidding van Hem
alleen zijn niet voldoende, tenzij deze geconcretiseerd worden in woorden,
daden en relaties. In
de kerken van de reformatie worden de tien geboden wekelijks gelezen (Elke
zondag tien woorden, De waarheidsvriend, mei-juni 2010). Ze zijn als een
spiegel die ons wordt voorgehouden. De joden onderstrepen eerder dat zij een
reden zijn tot dankbaarheid. In hun dienst wordt de Tora-rol zingend binnen
gebracht en als een koningin onthaald. Het zijn immers tien woorden die ons
bevrijden. met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Kom ons bezoeken op de Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.