vijfde zondag veertigdagentijd b | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 17 Mar 2012 09:26:30 -0700 (PDT) |
Ik zal mijn wet in hun hart schrijven (Jer. 31,33) Jeremia
hoort samen met Jesaja, Ezechiel en Daniel tot de vier grote schriftprofeten.
Zijn portret in het boek Jeremia is herhaaldelijk geretoucheerd. “Jeremia
ligt niet langer aan de oorsprong van een traditie, hij is veeleer het resultaat
van een traditie- en redactiewerk, waardoor de historische Jeremia geheel in de
mist dreigt te verdwijnen” (Hans Ausloos, Jeremia: de profeet en
het boek in Jeremia; Profeet tussen hoop en wanhoop, p. 42). Hij
zou geboren zijn in de buurt van Jeruzalem en werd bij de val van de stad
meegenomen naar Egypte, waar hij zou gestorven zijn. Hij heeft zijn taak als
profeet gedurende vele jaren opgenomen. Deze was voor hem een last. Zijn
opdracht heeft hem veel gekost en weinig succes berokkend. Schilders
en beeldhouwers hebben hem geschilderd en gebeeldhouwd in verschillende rollen
zoals Gods bode tegen wil en dank, klaagzanger en treurder, voorzegger en
drager van het Nieuwe Testament, voorafbeelding van Christus. In
de Sixtijnse kapel heeft Michelangelo hem geschilderd als een nadenkend,
melancholisch man. Peinzend ingekeerd zit Jeremia daar met andere profeten
tussen de Sibillen. Misschien zit hij daar te treuren samen met de kunstenaar,
omdat deze zich bekloeg slecht betaald te zijn en niet helemaal tevreden was
met zijn oeuvre. Jeremia is bij Michelangelo de profeet die weent en treurt
over het verlaten en verwoeste Jeruzalem. “De grote handen van
Jeremia, de een op zijn sprakeloze mond en de andere werkloos in de schoot,
verbeelden een ontzettend diepe triestheid. Michelangelo herkende zijn eigen
treurigheid in deze naar men zegt meest tragische van alle priofeten. Had
Michelangelo met zijn herschepping van Gods schepping van mens en wereld te
hoog gegrepen? Was zijn creatie bij voorbaat tot mislukken gedoemd?”
(Jan van Lier, De vele gezichten van een profeet, in Jeremia, profeet
tussen hoop en wanhoop, p. 196). “De
kracht van Michelangelo’s Jeremia is zo groot, omdat hij de fundamentele
melancholie van de kunsternaar en van de God van de bijbel in zich draagt.
Jeremia treurt niet alleen om zijn persoonlijk lot en de val van zijn geliefde
Jeruzalem, maar om het vallen van heel de mensheid en de ondergang van heel de
wereld. De twee vrouwen achter de profeet herinneren aan de ballingen van Juda
in 587 v. Chr., maar se vertegenwoordigen tevens de klaagmoeders van àlle
volken en àlle tijden. Onder handbereik heeft Jeremi een schriftrol waarop
‘Alef’ te lezen is, de jammertoon die de eerste van de lange reeks
lamentaties ankondigt, die doorklinkt tot op vandaag” (Ibid., p.
197). De
melancholie verbergt echter een diepere laag in het leven van Jeremia. Deze
was een fijn en zachtzinnig man. Hij was tot de volkeren gezonden om “te
vernietigen en af te breken, om te bouwen en te planten” (Jer.
1,10). Hij hunkerde naar vrede en moet desalniettemin voordurend srijden tegen
eigen mensen, tegen koningen en valse profeten. “Ik wek overal
ergernis, iedereen bestrijdt mij. Ik ben niemands schuldeiser, en heb zelf
geens chulden, toch word ik door iedereen vervloekt” ( Jer. 15,10).
Ondanks alles vertrouwt hij in God, die zijn volk niet opgeeft. Hij gelooft
dat God zich blijft erbarmen en dat hij zonden vergeeft. Jeremia zal tot het
einde van zijn leven onthouden hebben dat God voortdurend zoekt om bij de mens
te blijven. Bij Jeremia heeft een interiorisatie plaats gevonden. Het lijden
heeft zijn ziel uitgezuiverd en hem oog gegeven voor een meer innerlijke en
persoonlijke religie en vroomheid. Hij staat ontvankelijk en beschikbaar voor de
HEER die hart en nieren doorgrondt (Jer. 11,20). Deze hartelijke en innerlijke
vroomheid stelt hem in staat om Gods verhouding tot zijn volk anders te
formuleren en te spreken over een nieuw verbond. God krast de Tora niet meer
buiten de mens op steen, maar hij grift deze binnen de mens in zijn hart (Jer.
31,31-34). Zo
geeft Jeremia die prachtige woorden over een nieuw verbond. De HEER is een God
van het verbond. Hij schrijft het oude verbond met zijn volk niet af. Hij zal
dit uitdiepen. Zijn woord zal doordringen tot in het hart van de mens. Wij
mogen die woorden van oud en nieuw verbond niet aanwenden om Israël tegenover
de Kerk te plaatsen. Als Gods woord binnentreedt in het hart van de mens,
schept hij daarmee een nieuwe broeder en zustergemeenschap. Misschien zag
Jeremia iets daarvan oplichten toen er een godsdienstige herleving was onder
koning Josias, maar die al gauw sterft in 609 (bij een veldslag) te Megiddo. Hoe
weten we dat God in iemands hart is ingetreden en dat dit daardoor ruimte heeft
gekregen? In Jezus, profeet uit Galila, is God de mens heel nabij gekomen. In
hem vallen God en mens samen. Hij mag van zichzelf zeggen dat hij gekomenis om
Gods wil te doen. Voor christenen is Jezus alvast een teken van het nieuw
verbond. Wanneer hij uit deze wereld heengaat en voor het laatst met zijn
leerlingen samen is, breekt hij brood en deelt hij de beker en hij noemt dit
volgens Paulus het teken van nieuw en altijddurend verbond. Op het feest van
Pinksteren stort God over alle mensen zijn geest uit (Hnd. 1,17) en wordt de
aarde nieuw (Frans Van Segbroeck, Jeremia in het Nieuwe Testament, in Jeremia,
Profeet tussen hoop en wanhoop, redactie Hans Ausloos, VBS). Het
leven op deze aarde blijft ook na Pinksteren broos en kwetsbaar. Zo is deze
week het hart geschokt bij de busramp in Sierre met kinderen uit Lommel en
Heverlee. Opnieuw klonken de jammerklachten van Jeremia en deze van Rachel
(Jer. 31,15; Mt. 2,18). In
een solidariteitsbetuiging op internet staat dit gebed: Al weet ik dat je veilig bent
Dat het treurend hart niet
breekt. Dat het stand mag houden en dat het niet verhardt door al dit leed. Het
woord van Jeremia over het ‘binnenste van het hart’ heeft
een grote invloed op de spiritualiteit. “De geestelijke traditie van
de kerk legt de nadruk op het hart in de bijbelse zin van ‘binnenste’
(Jer. 31,33), waar de mens wel of niet voor God kiest” (Vgl.
Dt. 6,5; Jes. 29,13; Ez. 36,26; Mt.6,21; Lc. 8,15; Rom 5,5) (KKK 368). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Kom ons bezoeken op de Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.