palmzondag b | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 24 Mar 2012 01:29:26 -0700 (PDT) |
God, de HEER, zal mij helpen (Jes. 50,7) Het
boek Jesaja is heel vertrouwde lectuur in de Advent en is het niet minder
tijdens de Goede Week. Maar de keuze van de teksten komt nu voornamelijk uit
het tweede deel van dit boek, uit de Deuterojesaja, het boek van de
Vertroosting (Is. 40-55). We horen de boodschap van de profeet op Palmzondag,
Goede Vrijdag en in de Paaswake. Zijn stem klinkt verder de maandag, de
dinsdag en de woensdag van de Goede Week. In de viering van de Chrismamis is
gekozen voor een tekst uit de Trito-Jesaja en horen we er de profetie over de
komende glorie: “De geest van God, de HEER, rust op mij, want de HEER
heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij
gezonden, om aan verslagen harten hoop te bieden” (Jes. 61,1). In de Deutero-Jesaja treedt doorheen vier
liederen een figuur te voorschijn, die Dienaar van de HEER wordt genoemd. Deze
liederen zijn Is. 42,1-9; 49,1-6: 50,4-11 en 52.13-53.12. Deze Dienaar kan
wijzen op het vervolgde Israël. Hij kan verwijzen naar een concrete, maar niet
duidelijke omschreven persoon. De profeet zelf kan ermee bedoeld zijn.
Dienaar, dit kan elke rechtvaardige persoon zijn, die bereid is te lijden om
aan Gods plan in de wereld gestalte en ruimte te geven. De christenen hebben
deze Dienaar al van in de Nieuw Testamentische teksten vereenzelvigd met Jezus
Christus (Mt. 12,18-21; Hdl. 8, 32-33). Het kan ons niet verwonderen dat een
lied over de Lijdende Dienaar aan de ingang staat van de Goede Week om een
tweeluik te vormen met de Paulushymne over de ontlediging: “Hij die de
gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er
afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een
mens. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot
in de dood –de dood aan het kruis” (Fil. 2,6-8). De
dienaar is als een wijze, ontvankelijk voor Gods woord. Hij is er dankbaar
om. Zo is deze man, deze vrouw in staat anderen moed in te spreken. Het is
alsof hij/zij de lectio divina toepast. Elke ochtend beluistert hij/zij Gods
woord en is er mee begaan. Zij beseffen dat Gods woord veeleisend kan zijn.
Het is soms makkelijker en rustiger als je het niet hoort, dan moet je er niet
naar handelen! De
persoon die spreekt beschouwt het als een gave dat hij/zij een vaardige tong
ontving waarmee zij moedelozen kunnen opbeuren. Moed inspreken, opbeuren,
troosten, dit is niet gemakkelijk. Daar gaat luisteren aan vooraf, stilte en
inleving. Soms worden er best geen woorden gezegd, maar kan een blik, een
hand, een gebaar al veel uitrichten. Hoe zei Judith Herzberg het alweer in
haar gedicht Ziekenbezoek? Mijn vader had een lang uur zitten zwijgen bij mijn
bed. Toen hij zijn hoed had opgezet zei ik, nou, dit gesprek is makkelijk te resumeren. Nee, zei hij, nee toch niet, je moet het maar eens proberen. Wellicht
was de wijze, luisterende dienaar vaardig om moed in te spreken, omdat hij zelf
door het lijden was gegaan. Hij/zij zijn het lijden niet ontvlucht. Ware het
niet beter geweest, hadden ze dit gedaan? Of hadden ze zich moeten verzetten?
Misschien lijkt de houding van deze dienaars stoïcijns, alsof het lijden
hem/haar niet kon deren. In de wijze waarop hij/zij het lijden hebben aanvaard
en door hun wilniet ten onder te gaan, getuigden ze van een grote
weerbaarheid. De linkerwang aanbieden nadat de rechter werd geslagen kan de
dader bewust maken van zijn onmenselijk gedrag. “Wie de omwegen maakt
om aan het kruis voorbij te gaan, loopt gevaar ook aan het leven voorbij te
gaan. Wie in zijn leven de werkelijkheid van eigen kruis aanvaardt, geraakt
stilaan voorbij het kruis in het leven” (Jan Koenot). De
innerlijke kracht van de dienaar steunt op zijn vertrouwen in de HEER. Hij
staat er als de geweldloze. De Frans-Colombiaanse Ingrid Betancourt was ruim
zes jaar gegijzeld door de Colombiaanse rebellenbeweging FARC. Einde juni 2008
werd zij bevrijd. Ze aanziet dit als een mirakel. Zij had een groot
vertrouwen in God en ze had tijdens haar gevangenisschap in de jungle de bijbel
ontdekt. Dit verklaarde ze in haar interview met het Franse weekblad Le
Pèlerin, juli 2008. “Het
enige antwoord op geweld is liefde”, zegt ze in La Croix. “Telkens ik de bijbel las, voelde ik me
aangesproken door de woorden van Jezus ’Zegen
je vijand’. Het was precies alsof Jezus voor mij stond en precies
wist wat Hij tegen mij moest zeggen." Wij
kunnen meewerken in plaatsen waar wonden worden geheeld. Rudi Mannaerts,
pastoor van de Antwerpse St.-Andriesparochie prees in het gastprogramma Berg
en Dal (Radio Klara, 13.02.11) de song: God is a DJ: This
is my church Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.