tweede paaszondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 5 Apr 2012 11:14:53 -0700 (PDT) |
Ieder die uit God is geboren, overwint de wereld (1
Joh. 5,4) De
liturgie vult de tijd tussen Pasen en Pinksteren met liefde. Op de
paaszondagen lezen we dit jaar uit de eerste brief van Sint Jan. Deze brief is
immers geschreven vanuit de vreugde om het paasgeloof. De Heer heeft de dood
overwonnen. Zijn Geest is levendig in de christengemeenschap. Hij houdt ons
in herinnering wie Jezus is. Bijna in elke zin van deze brief ontmoeten we het
woord liefde. Het woord dat de schrijver ervoor gebruikt is
“agape”. Vanuit
Pasen lijkt het gemakkelijk om te verklaren dat het geloof de wereld overwint.
Het is nochtans een zware uitspraak. Al klinkt het zelfzeker, dan heeft de
schrijver toch weet van andere meningen. Zijn brief of dit document zou juist
geschreven zijn vanuit de pijn omdat mensen uit hun kring niet meer hetzelfde
geloof delen. Op de achtergrond kijken de tegenstrevers mee, die de
menselijkheid en het lijden van Jezus niet aanvaarden en niet erkennen. Zij
behoren bij de gnostici. Johannes reageert op hun stellingen en hij noemt hen
antichristussen. Zij loochenen de menswording van Jezus en aanvaarden niet dat
hij Jezus de Christus is. Zij erkennen niet Gods optreden in tijd en ruimte
(1 Joh. 2,22). De tegenstrevers pronken
met hun bijzondere kennis van God (1 Joh. 2,4; 4,8), hun nauwe verbondenheid
met God (1,6; 2,6.9; 4,20), terwijl zij ondertussen de liefde tot hun broeders
en zusters verwaarlozen. Het
fragment dat wij op deze tweede paaszondag beluisteren, geldt als inleiding op
de teksten van de volgende zondagen. Een christen gelooft dat Jezus uit God
komt en dat hij zijn leven heeft geschonken en op het kruis is gestorven.
Bloed en water hebben zijn leven getekend. Het bloed en het water dat uit hem
vloeien, wijzen tevens naar de sacramenten, zowel naar het doopsel als naar de
eucharistie en naar de gave van de Geest. De
brief komt uit de groep, die de gemeenschap van Johannes wordt genoemd. In
deze groep geschriften zouden de tweede en derde Johannesbrief de oudste
geschriften zijn van deze gemeenschap. Later kwam dan de eerste Johannes
brief en tenslotte het vierde evangelie. Absolute zekerheid bestaat er niet
over deze volgorde. Deze geschriften putten uit het zelfde gedachtegoed. De
ideeën zijn verwant aan wat in het vierde evangelie staat. De brief zou
geschreven zijn in Klein-Azië of in Syrië aan het begin van de tweede eeuw en
gericht naar gemeenten waarvoor de auteur zich verantwoordelijk voelde (NBV). De
eerste brief van Johannes heeft niet helemaal het karakter van een brief. Hij
mist een aantal kenmerken van de klassieke brief. Wie zijn de geadresseerden?
Hoe stelt de schrijver zich voor? Het wordt niet in de tekst medegedeeld. De
brief is meer een uiteenzetting over geloof en levenswandel. Hij is vooral een
getuigenis van een ethische theologie, een theologie waarin de ethische implicaties
van het geloof een ruime plaats innemen (Udo Schnelle, Die Johannesbriefe).
Week na week krijgen we te horen dat het geloof in God, die ons het eerst
bemint, meebrengt dat wij elkander liefhebben en Gods geboden onderhouden. Geloof
en liefde zijn heel nauw verbonden in deze brief. De
briefschrijver wil de gemeenten en ook ons nu bevestigen in het geloof, wijzen
op zijn kracht en tegelijkertijd op de implicaties om in daden Jezus aanwezig
te stellen in zijn grote liefde. Hij wil zijn lezers sterken in de waarheid en
behoeden voor dwaling (1 Joh. 4,6). Hij dringt er echt op aan dat zij elkander
liefhebben en voor elkaar zorgen (1 Joh. 2,10; 3,17; 4,7). Sint
Augustinus heeft als bisschop van Hippo (Noord-Afrika) voor zijn gelovigen tien
preken, tien conferenties gehouden over de eerste brief van Johannes. Hij deed
dit tijdens een paasweek, wellicht in het jaar 407. Prof. T.J. van Bavel heeft
een vlotte vertaling gemaakt van deze preken (Eenheid en liefde. Augustinus
preken over de eerste brief van Johannes, 1969). Paus
Benedictus XVI heeft, zijn leermeester Augustinus indachtig, de eerste brief
van Johannes vaak voor ogen. Dit was alvast het geval bij het schrijven van
zijn eerste encycliek Deus Caritas. In zijn leven en denken heeft paus
Benedictus een dubbel thema. Het eerste is Christus als levende tegenwoordige
God en het tweede is dat van de liefde, dat in de theologie van Johannes zo
centraal staat (Gesprekken met P. Seewald in Licht der Wereld). De
brief stelt de liefde van God voorop. Zij is de grond van onze verbondenheid.
Wij zijn familie van elkaar. Wij zijn kinderen van eenzelfde vader, verenigd
in een broederband en zusterband (1 Joh. 5,1-6). Vanuit dit vertrouwen leven
we in de wereld. Deze wordt in de Johannesbrief niet als vijandig beschouwd.
Al kan het erop lijken dat God er in afwezig is, dan laat de gelovige zich niet
afschrikken. Vincent van Gogh verbleef twee jaar van 1878 tot 1880 in de
Borinage. Vincent, ‘de profeet van
Pâturages’, gaf er les, hield preken, ontfermde zich over zieken en vond
uiteindelijk zijn bestemming. Voor zijn vertrek schreef hij aan zijn broer
Theo: “Gij weet wel hoe één der wortels of grondwaarheden van het
evangelie niet alleen, maar van de gehele bijbel ook, is “Licht dat
opgaat in de duisternis.” Door duisternis tot licht. Welnu, wij hebben
zeer behoefte daaraan, wij zullen er oren voor hebben. De ervaring heeft
geleerd dat degene die in de duisternis in het hart der aarde werken, als de
mijnwerkers in de zware kolenmijnen, onder andere, door het woord van het
evangelie zeer getroffen worden, en het ook geloven”. Het licht vond
hij gedurende zijn années Boraines in de schilderkunst” (Pascal
Verbeken, Arm Wallonië. Een reis door het beloofde land, p. 197-198). Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.