vierde paaszondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 21 Apr 2012 03:26:37 -0700 (PDT) |
Wij worden kinderen van God genoemd (1 Joh. 3,1-2). In
Duitstalige eucharistievieringen is de gebruikelijke inleiding op het
Onzevader: “Wir heissen Kinder Gottes und sind es. Darum beten wir
voll Vertrauen: Vater Unser.” Het zijn de woorden uit de eerste
brief van Sint Jan. “Wij worden kinderen van God genoemd en dat zijn
we.” Kinderen
van God, elk mensenkind is dit. Hij is onze schepper, Hij is bron van ons
bestaan. In Hem leven en zijn we. Kinderen
van God, veel religieuze mensen over de wereld bidden tot God, al is het onder
verschillende benamingen. Kinderen
van God, dit zijn we door onze broederband met Jezus. Kinderen
van God zijn we ten volle als we daarvan bewust zijn en er naar leven. Kinderen
van God kunnen leven met vertrouwen. In vertrouwen bidden wij samen met
Christus en mogen wij bij God onze beden uitspreken. Het kindschap van God
houdt een verantwoordelijkheid in voor alle andere kinderen van God, een
verantwoordelijkheid voor onze dichte en verre buur. Kinderen
van God, Het wijst op onze waardigheid, die ons tegelijkertijd met elkander
verbindt. Kinderen van een zelfde vader. Dit besef heeft in onze cultuur
bijgedragen tot het erkennen van de rechten van de mens, de gelijkwaardigheid
van alle mensen om het even van welke cultuur, ras of afkomst. De
uitdrukking van Johannes over het kindschap Gods en zijn voortdurende oproep
tot liefde is verwant met het gedachtegoed van Paulus, voor wie er geen
onderscheid meer mag bestaan tussen vrije en slaaf, jood of heiden, man of
vrouw. Wij zijn kinderen van God. Daartoe hebben wij de Geest ontvangen.
Deze bidt in ons. Door de Geest kunnen wij God aanroepen met ‘Abba,
Vader’ (Rom. 8,15). Voor
een aantal mensen is deze taal een vreemde taal. Hoe bekijken niet-christen
het doen en handelen van christenen? Hoe komt bij hen over wat wij in onze
kerken en gemeenschappen vieren en verkondigen? De wereld verstaat ons niet en
wij maken ons soms ook onverstaanbaar voor de wereld. Toch is hij niet
helemaal onverschillig als hij ziet hoe mensen zich inzetten voor anderen,
opkomen voor sociale gerechtigheid, tijd maken voor kansarmen en met hen gaan
leven, tijd maken voor gebed en bezinning. Fatima
behoorde van huis uit tot de moslim cultuur. In haar jeugd was zij een
tijdlang communiste. Toch was ze geraakt wanneer ze zich realiseerde dat God
ons bemint. Dit inzicht leidde haar tot het aanvaarden van het doopsel in de
katholieke kerk, al ontstond daardoor een breuk met haar familie. Een ander
getuigenis over een moslim die christen werd is te lezen in het boek van Joseph
Fadelle, Duur betaald. Kinderen
van God, het is de basis van onze hoop. Wij weten nog niet wat dit helemaal
inhoudt. Johannes reikt ons een perspectief aan naar de toekomst. Als God ons
bemint, dan blijf Hij ons beminnen. Zijn liefde gaat tot over de dood. Eens
zullen we mogen zien wie Hij is. In de paastijd vieren we de Heer Jezus die
verrezen is en naar zijn Vader is gegaan; Daar ligt ons uiteindelijke
toekomst. Misschien
zijn ouderen daar gevoeliger voor. Zij beseffen dat wij in het leven veel
moeten achterlaten en dat bezit een last kan worden. Daarom onttrekken ze zich
niet aan de wereld. Een aantal zullen hun stem laten horen over wat onrecht
is. In 2010 maakte de publicatie van een dun boekje van Stéphane Hessel
ophef. De toen drieënnegentigjarige gaf de boodschap mee: Indignez vous.
Leg u niet neer bij onrecht. Mensenrechten en waardigheid blijven zijn
voornaamste bekommernis. Aan de jongeren raadt hij aan om ontwikkelingsorganisaties,
mensenrechtenorganisaties en andere te leren kennen. “De inzet van
mensen die iets proberen geeft een stimulans om zelf je krachten daaraan toe te
voegen. Verlies het vertrouwen niet, heb vertrouwen in jezelf en wees moedig
zoals elke generatie dat deed. Elke generatie heeft haar eigen
moeilijkheden. En hoop! Heb het lef om te hopen." Het
appel op de waardigheid van elke jonge arbeider en van elke jonge mens, die
meer waard zijn dan al het goud van wereld steunde bij Jozef Cardyn op het
evangelisch fundament dat wij allen kinderen van God zijn. In
hun blijvende interesse voor het reilen en zeilen van de wereld, denkt een
oudere gelovige tevens aan een ander land. E. Thijs schrijft in zijn boek Als
de jaren tellen dit: “Ouderen denken verder. Terwijl zij verder
denken, gaan ze verder zien. Ze denken aan een ander land. Een land dat aan
gene zijde van de aardse grens oplicht. Bij een ouder wordende mens is de
eindigheid van het bestaan niet meer weg te denken. Ze is er. "De
dagen van onze jaren, daarin zijn zeventig jaren, en, indien wij sterk zijn,
tachtig" (ps. 90). Het wordt steeds lichter. Als het goed is,
worden wij zelf ook lichter. Minder gewichtig. Doorzichtiger. Transparanter.” “Bij
het ouder worden krijgt het licht een groter kans. Het licht wordt niet meer
tegengehouden. Jezus zei tot zijn leerlingen: "Gij zijt het licht van
de wereld." Je bent nooit te oud om discipel te zijn. Dat betekent
dat je steeds meer van je zelf gaat afzien en de verte in zicht houdt. Daar
waar de toekomst ligt, waar alleen maar antwoorden zijn en een taal wordt
gesproken die nooit veroudert, in een land van louter licht!” (E.
Thijs, op cit.). Licht
is een belangrijk thema in het eerste deel van de brief van Johannes. “God
is licht en in hem is geen spoor van duisternis” (1 Joh. 1,5). Wij
zijn in dit licht, als we onze broeder en zuster liefhebben. “Wie
zegt in het licht te zijn, maar zijn broeder of zuster haat, bevindt zich nog
altijd in duisternis” (1 Joh. 2,9). De liefde brengt ons het bij het
licht.“ Als
God ons als zijn kinderen opneemt, dan eindigt dit niet bij de dood. Zijn
liefde is sterker dan de dood (Hooglied, 8,6). ‘Liefde is een begin – er komt altijd iets achter, iets verder, een nog niet; het hart heeft altijd meer dan het zeggen kan…’ Gabriel Smit Antoine
Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.