Re: 5e zondag van Pasen
From: Romain Debbaut (romain.debbautskynet.be)
Date: Mon, 30 Apr 2012 10:37:15 -0700 (PDT)
L.S.

 

Hierbij mijn homilie bij de 5e zondag van Pasen.

 

Hartelijk,

 

Romain Debbaut

 

 

 

 

 

Cyclus B    Vijfde zondag van Pasen

 

.     Handelingen 9, 26-31

.     Johannes 15, 1-8

 

 

Zusters en broeders,

Het beeld dat Jezus geeft van de wijnstok en de ranken is het beeld van een
gemeenschap. Je kunt dus niet zomaar in je eentje christen zijn. Dat deed
Jezus ook niet. Het eerste wat Hij deed toen Hij zijn prediking begon, was
een aantal leerlingen rond zich verzamelen, want alleen . nee, dat gaat
niet, toen niet en nu niet. Waarom gaat dat niet? Omdat Jezus dan niet in
ons midden kan verschijnen. Hij zegt: 'Waar er twee of meer in mijn naam
verenigd zijn, daar ben Ik in hun  midden.' Twee of meer. Niet alleen dus.

 

Precies daar groeit er een probleem. Gemeenschap vormen wordt soms moeilijk,
omdat de kudde kleiner wordt. Maar die gemeenschap is absoluut nodig, want
Jezus zegt ook: 'Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft
terwijl Ik blijf in hem, draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij
niets.' We moeten dus contact houden met Jezus, en voor de meesten onder ons
wordt dat contact vooral in de wekelijkse vieringen elke keer hechter.
Daarin vormen we gemeenschap, en daarin maken we telkens opnieuw kennis met
Jezus' woorden en daden. Zonder vieringen verliezen velen het contact met
Jezus, en dan kunnen we niets of zijn we niets. Zo zegt Jezus zelf.

 

Door het priestertekort worden die vieringen evenwel een probleem. Daarop
wordt door het Kerkelijke beleid veelal op een merkwaardige manier
gereageerd: het aantal vieringen wordt beperkt of de kerk wordt gewoon
gesloten. Kleine parochies en gemeenschappen moeten maar overstappen naar
grote centrumkerken. Maar voor velen is dit een stap te ver, letterlijk en
figuurlijk. Ze maken de overstap niet, of kunnen hem niet maken. Dit
betekent dan meteen het einde van de gemeenschap in Jezus' naam, en de breuk
tussen de wijnstok die Jezus is, en de ranken die wij zijn. Maar zonder Hem
kunnen we niets, zegt Hij. Tegelijk zien we dat honderden, duizenden
gevormde leken bereid zijn om de gemeenschap staande te houden en het
contact met Jezus te bestendigen. Maar dikwijls worden zij teruggefloten
door het beleid, om geen enkele andere reden dan dat ze leek zijn.

 

In de eerste lezing horen we nochtans een heel ander verhaal. Zoals altijd
in de paastijd komt die lezing uit dat heerlijke boek De handelingen van de
apostelen, waarin het ontstaan en de groei van de jonge Kerk verteld wordt.
Vandaag hoorden we hoe het Paulus verging. Paulus, die vroeger Saulus heette
en een beruchte christenvervolger was. Het was onder zijn  toezicht dat
Stefanus, de eerste martelaar, doodgestenigd werd. Maar toen hij op weg was
naar Damascus, om ook daar de christenen uit te roeien, botste Hij in een
visioen op de Heer die hij vervolgde, en de Jezushater Saulus werd de
onvermoeibare Jezusverkondiger Paulus. Nochtans was hij geen apostel, zelfs
geen leerling van Jezus. Hij was dus een leek in de volle betekenis van het
woord, en toch hebben de apostelen, op voorspraak van Barnabas, die ook al
geen apostel was, er geen probleem mee dat hij de belangrijkste missionaris
wordt onder de heidenen. 

 

Misschien moet er dus ook vandaag een Barnabas opstaan die het beleid op
andere gedachten brengt. Net zoals ten tijde van de eerste christenen is het
vandaag immers alle hens aan dek om het contact tussen de wijnstok Jezus en
de ranken die wij allen zijn te bewaren. En misschien beweegt er inderdaad
iets. In Kerk en leven van 25 april zegt Bart Paepen, de bisschoppelijke
vicaris voor liturgie en vorming in het bisdom Antwerpen, onder meer het
volgende: 'We kunnen niet bovenuit een zondags- of centrumkerk opleggen.
Gemeenschappen pikken dat niet. De plaatselijke verankering zit diep. Zelf
trok ik in ons bisdom rond om te streven naar centrumkerken. Vandaag stel ik
vast dat die aanpak niet aanslaat. Mensen in kleine parochies en
gemeenschappen blijven afzonderlijk samenkomen, voor een eucharistieviering
met een voorganger die ze zelf zochten, zowel als voor een woord- en
communiedienst. Van dat laatste is het Kerkelijke beleid geen voorstander,
maar het gebeurt.'  

 

Zusters en broeders, gelukkig maar dat het gebeurt, want anders ging in vele
kleine parochies en gemeenschappen het contact met Jezus, de wijnstok
verloren. En ik geloof nooit dat dit Jezus' bedoeling kan zijn. Hij was er
altijd voor mensen in nood, dus wil Hij er vandaag ook zijn voor kleine
gemeenschappen in nood. Want Hij is de wijnstok, wij zijn de ranken, en
zonder Hem kunnen wij niets. Amen. 


  _____  

Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

22 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.

Uw PC enorm traag? Klik
<http://www.spamfighter.com/SLOW-PCfighter/Lang_NL/?cid=signl> voor de
oplossing! 
  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.