zesde paaszondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 5 May 2012 03:03:50 -0700 (PDT) |
Deus Caritas est (1 Joh. 4,7-10) Het
ligt dicht bij elkaar wat we op de zesde en de zevende paaszondag lezen bij
sint Jan. Wij zijn aanbeland bij de theologische kern van de eerste
Johannesbrief. De verzen uit 1 Joh. 4,7-16 bevatten in een geconcentreerde
vorm de hoofdgedachte van de theologie van deze brief; “De liefde die
zich op de wereld richt, laat God in de wereld komen. In zijn zoon
manifesteert God zich als liefde en als minnaar, doordat hij zijn liefde
schenkt en ze tot vervulling en voleinding brengt in de broederliefde”
(U. Schnelle). Het
Nieuwe Testament is karig met definities. De eerste Johannesbrief doet
nochtans een poging en geeft drie bepalingen van God. God is licht 1 Joh.
1,5); God is liefde (1Joh. 4,16); God is Geest (Joh. 4,24). Ook in het vierde
evangelie weet de schrijver religieuze symbolen te gebruiken om aan te geven
wie Jezus is. De bijzonderste uitspraak in de Johannesbrief is deze over God
als liefde. Al
dertien jaar lang mag ik elke dag een gebouw binnentreden, waar boven de ingang
een beeld staat van een man, de ene hand op het hart, de andere uitnodigend.
Daaronder de Latijnse tekst Deus Caritas est. Nu en dan gebeurt het dat
mensen me vragen wie die figuur is en wat die Latijnse woorden betekenen. De
oprichters van het psychiatrisch centrum waren de Zusters van Liefde van Jezus
en Maria. Zij kregen van hun stichter Jozef Triest in het begin van de
negentiende eeuw dit Bijbelvers mee als grondinspiratie. Het beeld van de man
met het grote hart wijst naar Jezus. God
is liefde. Het is een formidabele uitspraak. Wie is God? Een nutteloze
hypothese? Een fictie, een utopie? Wat verbinden mensen met de naam God? Als
God hen aanspreekt, kan dit zijn als kracht, als oorsprong, als schepper, als
degene die het geheel leidt, die het in stand houdt, het naar een zinvolle
toekomst leidt. Het is geweldig als we tegenover God mogen staan, als Degene
die wij met Gij aanspreken. Hoe is uw naam? “Ik ben die ik er zal
zijn” (Ex. 3,14). Het is een geschenk als wij kunnen aanvaarden en
ervaren dat Gods drijfveer de liefde is. Dat hij de genadige is, de
barmhartige, de Heer in ons midden, goed en groot in zijn welwillendheid en
gerechtigheid. God
is liefde. Maar wat met al dat leed? Ondermeer in een psychiatrisch centrum
voelt wie er werkt veel leed: een handicap van bij de geboorte, een niet
aangeboren hersenletsel, mensen met psychose en in depressie. Er zijn onder
hen mensen met heel fijne voelhorens voor wat scheef gaat in de wereld. Hoe
kunnen we van iemand die we niet zien, zeggen dat hij liefde is? Voor de
Johannesgemeenschap ligt het antwoord bij Jezus. Hij is door God gezonde. Hij
is door hem bemind. Hij doorleeft wat liefde is tot in de dood. God
is liefde, Dit betekent nog niet dat wij die woorden kunnen omwisselen en
zeggen dat liefde God is. God is immers nog groter dan alles wat wij liefde
noemen. Johannes brengt ons toch bij dat wie liefheeft God dichterbij komt.
Er is zelfs geen andere weg tot God, dan deze van de liefde. Maar
wat is liefde? Er gaat geen dag voorbij of er klinkt een nieuw liedje over de
liefde. "All you need is love”,
zongen de Beatles. Er gaat geen dag
voorbij zonder dat mensen ergens ter wereld aan elkaar gezegd hebben: I love
you, ik zie je gaarne, je t’aime. En een realist voegt er aan toe. “Je t’aime pour la
vie, je t’aime pour toujours, mais pas tous les jours.” Er gaat geen dag voorbij zonder dat de sensatiepers
schrijft over vurige liefde en over bedrogen liefde. Er
gaat geen dag voorbij of ergens ter wereld heeft iemand tijd gemaakt voor een
medemens, door te luisteren, door wonden te verzorgen, door de hand vast te
houden van een stervende, Mocht er geen liefde zijn, de wereld zou van kilte
ophouden te bestaan. In
de eerste Johannesbrief is er innige band tussen de liefde van God tot ons en
onze onderlinge liefde. Er is een even innige band tussen onze liefde tot God
en deze tot de mens. “Niemand
heeft God ooit gezien, maar wie de ander liefheeft woont in God en kent God.
Per slot van rekening zal het enkel op de weegschaal van de menselijke relaties
zijn dat de geloofwaardigheid van het geloof in God gewogen kan worden”
(P. Schmidt in zijn inleiding op zijn vertaling van het schrift van Maurice
Bellet, Niemand heeft God ooit gezien, p. 12). In
zijn commentaar op de Johannesbrief aarzelt sint Augustinus niet te zeggen:
“De liefde is God” (preek VII, 6). “De kracht van
de liefde maakt twee personen werkelijk één. Dit brengt voor de gelovige een
ontzaglijke verantwoordelijkheid mee. Wij worden medeverantwoordelijk voor de
liefde van God in deze wereld, want de liefde van God openbaart zich in onze
liefde voor de medemens. Onze liefde is uiteindelijk de liefde van God zelf
voor de mens. In onze liefde moet Gods liefde verschijnen en gestalte krijgen”
(T.J. van Bavel, Eenheid en liefde, p. 8). Het gaat over waarachtige
echte liefde. “Soms is de liefde niets anders dan een verkapte vorm
van zelfzucht of hoogmoed. Zo mogen we nooit de ellende van iemand anders
beminnen. Dat zou een te gemakkelijke gelegenheid zijn voor zelfgenoegzaamheid
of voor de bevestiging van eigen superioriteit. De liefde moet er altijd voor
oppassen dat zij een andere persoon niet onderdanig maakt” (Ib.).
Een christen maakt echte liefde nooit los van wat Christus heeft gedaan. De
hoogste vorm van liefde is met Jezus bereid zijn te sterven voor zijn
medemens. Antoine Rubbens Als de liefde niet bestond (T. Hermans) met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.