zevende paaszondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 12 May 2012 08:50:44 -0700 (PDT) |
Als wij elkaar
liefhebben, woont God in ons (1 Joh. 4,12) Wij nemen afscheid van de eerste brief van Sint Jan. We
krijgen hem terug te lezen in de kersttijd. Maar ondertussen hebben we twee
opdrachten te onthouden en uit te voeren. Johannes herhaalt deze nog eens
vandaag. De eerste opdracht is om in de dynamiek van God te blijven. God
heeft ons het eerst lief gehad. Geef deze liefde door en blijf in de dynamiek
door de onderlinge liefde. Het lijkt erop dat God het zelf nodig heeft dat wij
dit doen opdat Hij gekend zou zijn. Wie mensen ontmoet die in liefde leven,
vangt aldus een glimp van God op. Zij laten ons vermoeden wie God is. In alle
bescheidenheid vertelde Zuster Maria, een Zusterke der armen, jaren geleden
over een man die zei niet in God te geloven, maar er toch aan toevoegde:
“Mocht God zijn zoals jij zuster, ik zou kunnen geloven.”
Waarop de zuster allicht geantwoord heeft dat zij God niet was en dat Hij onze
onvolkomenheid overstijgt. “Alle liefde komt van God, die ons het eerst heeft
liefgehad, maar ze bereikt ons langs mensen. Daarom is het zo belangrijk dat
wij al van in de wieg liefde ervaren van ouders of andere personen, die ons
liefdevol verzorgen. Een kind dat zich geaccepteerd en geliefd voelt, kan een basisvertrouwen
ontwikkelen in zichzelf, in de mensen en in de wereld en kan zijn levensweg
gaan als een weg van liefde. Alleen wie liefde ervaren heeft, kan ook zelf
liefhebben” (Leven naar het geloof, p. 517). Liefde houdt meer in dan lief zijn voor elkaar. Liefhebben
gaat met eisen en opdrachten gepaard, ook met offer en pijn. Het zijn niet
altijd de leraars die het meest sympathiek waren, die hun leerlingen het best
hebben gevormd. Het tweede opdracht is te geloven in Jezus Gods Zoon. We
komen hier terug bij de eerste odracht. De Zoon is immers gezonden om ons te
tonen wat liefde is. Met zijn liefde kunnen we naar elkaar toegaan. Bij Johannes is de band tussen geloven en handelen heel
nauw. Wij moeten doen wat wij geloven, namelijk dat God liefde is. “Wie
liefheeft kent de Heer, want Hij is liefde” (Z.J. 548). Het woord
liefde dekt een veelvuldige lading. Er is eigenliefde, er is liefde als
verlangen en als aantrekking, er is de liefde van de welwillende stap naar de
andere, er is liefde in de zin van vriendschap, er is deze van de caritas.
Autentieke liefde is gericht op het goed van een ander. Ze is meer dan een
opwelling. De Duitse bisschoppenconferentie publiceerde in 1995 het
tweede deel van de Katholieke Catechismus voor volwassenen. Sinds 1997
is dit degelijk werdinstrument in het Nederlands beschikbaar. Het tweede deel
gaat over het handelen van de christen. Het slot ervan ademt in de inspiratie
van de eerste brief van sint Jan. De allerlaatste zin houdt volgende boodschap
in: “Op onze levensweg is de liefde het voornaamste maar ook het
moeilijkste. Wie de wet van de liefde gaat, ervaart hoogten en laagten,
ontberingen en ontgoochelingen, mislukkingen en schuld. Maar hij wordt ook
steeds bemoedigd de liefde niet op te geven. “Liefde laat geen
ruimte voor vrees. De volmaakte liefde drijft de vrees uit” (1 Joh.
4,17-18). Wie geworteld is en gegrondvest in de liefde, zal steeds meer
vervuld worden van de volheid van God (Ef. 3,17-19). Want God is dé liefde (1
Joh. 4,8).” Leer mij buigen als het
riet als het waaien
begint- en zeg dat Jij mij wel ziet in de wind. Leer mij Zingen op het uur Dat het branden
begint- En zeg dat Jij In dit vuur Mij wel vindt. Droog mijn Tranen in de nacht Als het stromen
begint- En laat mij dromen Dat Jij Mij bemint. Hein Stufkens In het vierde evangelie is een mystieke
dimensie aanwezig. Deze is eveneens in deze Johannesbrief. Johannes gebruikt
mystieke taal over de inwoning van God. Hij spreekt herhaaldelijk over
“wonen” en “in ons verblijven. God wil in ons zijn woning
bouwen. Eigenlijk geloof
ik niets, Gerard Reve, Nader
tot U De liefde die heiligen hebben uitgestraald heeft steeds haar
oorsprong in het geloof dat God ons het eerst heeft bemind. Hun inzet voor
anderen lag bij een diepere bron. Daarvan getuigen de heilige Damiaan en de
zalige Mother Teresa. Daarin ligt de verborgen kracht van het leven van de
heilige Elisabeth van Hongarije en van Teresia van Lisieux. Daar ontstaat de
beweging van de Focolare en deze van Jean Vanier en van zoveel anderen. Als we alleen maar deze drie woorden ‘God is
liefde’ zouden begrijpen, zou ons dit heel ver brengen.”
Een mooie uitspraak van Roger Schutz. Ze staat in de brief, die hij aan het
schrijven was voor de Europese ontmoeting in Milaan. De brief bleef
onvoltooid, want op 16 augustus 2005 tijdens het avondgebed werd de prior
vermoord in de kapel van Taizé. Frère Roger zei zo vaak op het einde van zijn
leven: “Dieu ne peut qu’aime. God kan alleen maar beminnen.”
Hij heeft heel dikwijls een zin van Sint Augustinus aangehaald: “Bemin
en toon het doorheen je leven.” Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.