Drie-eenheid B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 26 May 2012 00:25:48 -0700 (PDT) |
“Wat altijd is geweest,
het waaien van de Geest, gebeurt ook aan ons vandaag” (ZJ 419) Beste pinkstergroet met dit
gebed (Elisabeth, Pastorale zorg): Wanneer het ons niet meer kan
schelen, Wanneer het genoeg is
geweest, Wanneer wij ons terugplooien
op onszelf, Kom dan, heilige Geest. Wanneer we bergen willen
verzetten, Wanneer wij goed willen zijn
voor elkaar, Wanneer wij het goedmaken na
ruzie, Kom dan, heilige Geest. Wanneer wij willen bidden en
de stilte niet vinden, Wanneer wij willen troosten
en de woorden zoeken, Wanneer wij willen helpen en
niet weten hoe, Kom dan, heilige Geest. De Heer is God in de hemel boven en op de aarde
beneden (Dt. 4,39) Op
de zondag van de Drie-eenheid biedt de liturgie als Oudtestamentische lezing
een tekst uit Deuteronomium. Dit is een mooi boek, waarin de enigheid en
uniciteit van God voorop staat. Het is een meditatie over Gods handelen en een
aansporing om zijn wet te volgen. Er
steekt weemoed in dit boek. Het is als een lange afscheidsrede van Mozes. Het
volk staat op de drempel van het Beloofde Land. Mozes blikt terug op de
afgelegde weg. Hij herinnert vooral aan de gebeurtenissen rond de Sinaï, waar
het verbond van God met zijn volk werd bekrachtigd. Weemoed is er omdat Mozes
zelf het land niet zal binnengaan en zal sterven zonder het te bereiken. Hij
verdwijnt uit het zicht. Zijn graf is niet bekend. Volgens de Joodse humor
omdat de andere volkeren bij het zien van zijn graf niet zouden kunnen zeggen
dat de Israëlieten niet in staat waren hem een grandioos graf te betalen. Er
waait een geest van vertrouwen en optimisme in dit boek. De schrijvers van het
boek hadden vanuit een hervormingsbeweging de bedoeling om het volk op te
wekken en aan te moedigen voor een nieuwe start. Het is de oproep tot een
reveil. Wij staan aan een nieuw begin. Dit is een tweede trek van dit boek.
Wij mogen hoopvol zijn bij deze beloften. Wie de voorschriften van de Heer
onderhoudt zal gelukkig leven op de grond die de HEER schenkt (Dt. 4,40). De
schrijvers willen het hart van de lezer raken doorheen alle tijden. Ze houden
in herinnering wat de Heer in het verleden voor zijn volk heeft gedaan, vooral
bij de uittocht uit Egypte. Zij willen daarmee bereiken dat de lezer “Heden”,
in de tegenwoordige tijd indachtig blijft “dat de HEER de enige God
is, boven in de hemel en beneden op de aarde. Een andere is er niet”
(Dt. 4,39). Wij moeten ons nu laten raken door God en zijn woord, door
zijn geboden en zijn aansporingen. Dit is de derde bedoeling van Deuteronomium. De
samenstellers van het boek Deuteronomium herinneren aan een oud en fundamenteel
charter dat Israël van zijn God ontving en dat het met zijn God verbond. Een
verbondsbrief. De cultische feesten brachten het Verbond telkens in
herinnering. Dat beogen liturgische feesten nog altijd. Het zou wel kunnen
dat het verbondscharter vergeten was geraakt en het tijdens de regering van
koning Josias werd teruggevonden. Het oudste stuk en de oudste laag is te
achterhalen in hoofdstuk 10 en 11 (Dt. 10,12 -11,17). Daarin wordt gezegd wat
Jahweh van zijn volk verwacht: “Israël, bedenk dat de HEER, uw God,
niets anders van u vraagt dan dat u ontzag voor hem toont, dat u de weg volgt
die hij u wijst, dat u hem liefhebt, hem met hart en ziel dient en zijn geboden
en wetten naleeft, dan zal het u goed gaan” (Dt. 10, 12-13). Naar
Jahweh luisteren, hem vrezen, zijn wegen volgen, hem liefhebben, hem dienen,
zich aan hem hechten, zweren bij zijn naam en aan zijn geboden gehoorzamen en
ze onderhouden. Dit zijn de grote thema’s doorheen dit boek en ze gelden
voor gelovigen doorheen alle tijden (N. Lohfink, “Ecoute, Israël,
Commentaires du Deuteronome, Cahiers Evangile 140.). Hoofdstuk
vier is van jongere datum en zou geschreven zijn tijdens de ballingschap. Het
herinnert alweer aan Gods optreden in het verleden en het betrekt er de
ontgoochelingen en beproevingen bij van de ballingschap. Getekend door deze
pijnlijke tijd staan de gelovigen open op de toekomst en houden ze
uitdrukkelijk vast aan de eenheid en uniciteit van Jahweh. Jahweh, hij alleen
(Dt. 4, 32-40). Hij is de enige. Israël staat in dienst van deze boodschap. God
gaat met zijn volk mee. Hij is de verheven God, Heer van het heelal en hij is
de steeds toegankelijke. Gelovigen hebben God nabij geweten in het optreden
van Jezus. Die verkondigde Gods Koninkrijk. Wie naar hem opzag, wist de Vader
nabij. De Verrezen Heer werkt verder door de Geest. Christenen belijden dat
de ene God als Vader, Zoon en Geest de mens omringt. Een aantal mensen, vooral
in het Westen, stellen geen vragen over God. Zij verklaren hem als
onbestaande. Andere hebben moeite met het spreken over de Drie-eenheid. Dit
bemoeilijkt het contact met de Islam en de Joden, al behoren Joden, christenen
en moslims tot de kinderen van Abraham en belijden zij het monotheïsme. De
Duitse Benedictijnen die te Jeruzalem bij de kerk van Dormitio verblijven en
eveneens in Tabgha een huis hebben, besluiten in hun koorgebed de psalmen niet
met het gebruikelijke “Ere zij de Vader, de Zoon en de Geest zoals het
was in het begin en nu en altijd en tot in eeuwigheid.” Maar zij
bidden na elke psalm: "Ehre sei dem Vater und dem Sohne und dem
Heiligen Geiste, dem einen Gott von Ewigkeit zu Ewigkeit. Amen."
De ene God van eeuwigheid tot eeuwigheid. Zij denken aan de moslims. De Koran
heeft 99 namen voor Allah. Vijfmaal per dag klinkt doorheen gans de
moslimwereld de roep: "Allahu akbar" - "God is groter"
- als inleiding op de gebedstijd. Daarin komt steeds de eerste soera voor van
de Koran: “U alleen dienen wij, en tot u roepen wij om hulp.”
Deze benedictijnen leven in Jeruzalem en in Galilea tussen de joden, die met de
woorden uit het boek Deuteronomium duizenden keren in hun leven bidden: “Luister
Israël! De HEER, onze God, de HEER is enig!" (Basilius Schiel,
OSB in een toespraak te Hildesheim, 01.2.2004). In
de eucharistie prijzen we God, de enige, de Vader, de Zoon en De Geest.
“Eer aan God in den hoge en vrede op aarde aan de mensen die hij
liefheeft.” De
God die wij prijzen als de Ene en de Drie-ene, als Vader, Zoon en Geest is deze
die zich richt naar de mens. Wij nemen deel aan de familie en de gemeenschap
die in God is. Wij kunnen daarover bezinnen aan de hand van afbeeldingen van
de ‘Genadestoel’, waar de Vader ons zijn Zoon aanbiedt met de adem
van de Geest. Deze
boodschap schenkt leven. In Besançon wordt op deze Drievuldigheidszondag een
dominicaan zalig verklaard. Jean Joseph Lataste (1832-1868) mocht in september
1864 een retraite prediken in de vrouwengevangenis van Cadillac. Hij was zo
getroffen door de weerslag van zijn woord bij deze vrouwen dat hij vandaar is
gaan zorgen om deze mensen te begeleiden. Zo ontstonden de dominicanessen van
Bethanië. Hij richtte zich tot de gevangene vrouwen met de boodschap over een
barmhartige God. Hij mocht zien hoe dit woord een door leed en schuld getekend
gelaat deed opklaren. De naar de mens gerichte God is goed nieuws voor de
mens. Pater Lataste wordt ‘de apostel van de gevangenissen’
genoemd. Het
feest van de Drievuldigheid heeft een band met een veel oudere stichting deze
van de Trinitariërs. De Broederschap van de Heilige Drievuldigheid, werd in
1198 in Italië opgericht. Hun voornaamste doel was het vrijkopen van slaven,. Dit
feest brengt ons nogmaals bij de boodschap, uitgedrukt in het keramiek, gemaakt
door Zr. Caritas Müller, dominicanes in Cazis (Ch). Haar kunstwerk is een
uitbeelding van de barmhartige Drie-eenheid. Antoine Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Drie-eenheid B Henri Verstraete, June 2 2009
- Drie-eenheid B Antoine Rubbens, May 26 2012
- Drie-eenheid B Verstraete Henri, May 29 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.