dertiende zondag B, | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 23 Jun 2012 00:48:34 -0700 (PDT) |
Hij heeft alles geschapen om te leven (Wijsh. 1, 14) Volgens
het boek Koningen dichtte koning Salomo drieduizend spreuken en duizendenvijf
liederen (1 Kon. 5,12). Zo zijn een aantal wijsheidboeken aan hem
toegeschreven (enkele psalmen, het boek Spreuken en het Hooglied).
Het boek Wijsheid wordt eveneens aan hem toegeschreven, al is de kans
heel klein dat het door hem werd geschreven (H. Ausloos, Een geest van
wijsheid en inzicht. Koning Salomo en het Oude Testament). Dit boek wordt
gedateerd in de eerste eeuw a.c.n. Het is in het Grieks geschreven door een
vrome jood in Alexandrië. Daar was een belangrijke Joodse diasporagemeente,
die uiteraard invloeden onderging van en contacten had met de hellenistische
wereld. Het boek is een deuterocanonisch schrift. Het is niet in het Hebreeuws
geschreven. Je vindt het niet in de Joodse bijbel en evenmin in protestantse
uitgaven. In de katholieke kerk heeft dit boek behoorlijk veel weerklank
gevonden en kreeg zijn plaats in de liturgie en het breviergebed. Wijsheid?
Een geheel van inzichten die iemand helpen om zich te oriënteren, Ze bezorgen
hem en haar een draagvlak. Het zijn inzichten die hun deugdelijkheid hebben
aangetoond en die je niet om de haverklap verandert. De wijsheidliteratuur
draagt de stempel van een traditie, waarbinnen de wijsheid gemeengoed is. We
kunnen leren van de wijsheid van andere culturen. De bijbel verbindt de
wijsheid met God, in wie ze haar oorsprong heeft. De
schrijver in Alexandrië voelt zich samen met andere getrouwen omgeven door
mensen met weinig trouw en geloof. Hij noemt ze de ongerechte, de
boosdoeners. De gerechte is deze die zich op God richt. Voor de eerste lezing
is wat knipwerk gebruikt om een aantal verzen uit het eerste en tweede
hoofdstuk te doen aansluiten. Het klinkt heel optimistisch als een ode aan de
God van het leven. Je hoort de auteur zingen: « God u bent liefde,
bron van het leven »; « Toi tu nous aimes, source de
vie »; « Chante la vie. » “To see a world in a grain of sand, and a
heaven in a wild flower, Alleen
al bij een optelstommetje haalt het leven het op de dood in de Bijbel. Leven
als zelfstandig naamwoord en als werkwoord komt 1267 keren voor in de Bijbel;
dood 810 maal en sterven 276 keer. God is een vriend van het leven, zelfs nog
als Hij de mens uit het paradijs het veld instuurt. Hij blijft een vriend van
het leven, zelfs nadat Hij bij de generatie van Noach leek te twijfelen aan het
voortbestaan van de wereld. Hij blijft de vriend van het leven zelfs als de
zondaar met de dood wordt bedreigd. De Bijbelse traditie vraagt aan de
gelovige te kiezen voor het leven: “Ik roep vandaag hemel en
aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen
en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw
nakomelingen, door de Eeuwige, uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen en
hem toegedaan te blijven. Dan zult u lang blijven wonen in het land dat hij uw
voorouders Abraham, Isaak en Jakob onder ede heeft beloofd” (Deut.
30,19-20). De
schrijver in Alexandrië is echter te optimistisch over de gezondheid van de
schepselen en de vrijwaring van gift. Hij wordt al lang tegengesproken door
wat elke dag gebeurt aan vervuiling en uitbuiting van de natuur. Hij vergeet
catastrofen als de kerncentrale van Tsjernobyl, de gaslek in Bopal, de
chemische ontploffing in Toulouse, de olierampen in de Golf van Mexico. Hij
had geen weet van de afbraakproducten overal ter wereld verspreid. Hij kende
nog niet de problemen die nu op de klimaatconferentie in Rio ter sprake komen. De
blik van de auteur reikt verder dan dit leven en onze aarde. “God
heeft de mens immers geschapen voor de eeuwigheid, als afspiegeling van zijn
eigen wezen.” De gedachte aan onsterfelijkheid breekt pas laat door
in het Oude Testament. Wanneer Jeremia en Jesaja over de toekomst spreken dan
hopen ze dat deze beloften zich hier op aarde zullen realiseren. De blik op de
eeuwigheid zou de inzet voor het heden kunnen doen afzwakken. Anderzijds
verruimt daardoor ons perspectief tot over de dood en verhoogt onze
verantwoordelijkheid voor het heden. Wij zijn medewerkers met de God van het
leven. De
dood is spelbreker. De analyse van het boek Wijsheid is te gemakkelijk
door de schuld hiervoor op de duivel te steken. Het klinkt dualistisch en
geeft niet de Joodse visie weer. In Joods en christelijk kijk is zijn macht
over het kwaad niet gelijk aan deze van God. Er is geen tegen-God in de
bijbel. En God is niet de oorzaak van het kwaad. Vanwaar komt het? De
angst voor afbraak en dood brengt pessimisme. Volgens een bevraging in 2010
zouden de Fransen de grootste pessimisten zijn. De Franse journalist,
Guillebeau sprak in Gent voor Christen Forum. Hij had het over het
syndroom van Roisy. Op zijn vele reizen zag pijnlijke situaties in de wereld
van Afrika en blijft hij onder de indruk van de levensvreugde van de mensen
aldaar. Wanneer hij dan in Parijs het vliegtuig verlaat en een taxi neemt
hoort hij onmiddellijk de klachten over alles wat in het land niet gaat.
Ondanks het pessimisme is de stijging van het aantal geboortes er het hoogst (En
France, un baby-boom sur fond de sinistrose, (L.M. 20 jan. 2011). Hoe
kunnen we zoals God vrienden van het leven zijn? met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.