dertiende zondag B,
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Sat, 23 Jun 2012 00:48:34 -0700 (PDT)

Hij heeft alles geschapen om te leven (Wijsh. 1, 14)

 

Volgens het boek Koningen dichtte koning Salomo drieduizend spreuken en duizendenvijf liederen (1 Kon. 5,12).  Zo zijn een aantal wijsheidboeken aan hem toegeschreven (enkele psalmen, het boek Spreuken en het Hooglied).  Het boek Wijsheid wordt eveneens aan hem toegeschreven, al is de kans heel klein dat het door hem werd geschreven (H. Ausloos, Een geest van wijsheid en inzicht.  Koning Salomo en het Oude Testament).  Dit boek wordt gedateerd in de eerste eeuw a.c.n.  Het is in het Grieks geschreven door een vrome jood in Alexandrië.  Daar was een belangrijke Joodse diasporagemeente, die uiteraard invloeden onderging van en contacten had met de hellenistische wereld.  Het boek is een deuterocanonisch schrift.  Het is niet in het Hebreeuws geschreven.  Je vindt het niet in de Joodse bijbel en evenmin in protestantse uitgaven.  In de katholieke kerk heeft dit boek behoorlijk veel weerklank gevonden en kreeg zijn plaats in de liturgie en het breviergebed.

 

Wijsheid?  Een geheel van inzichten die iemand helpen om zich te oriënteren, Ze bezorgen hem en haar een draagvlak.  Het zijn inzichten die hun deugdelijkheid hebben aangetoond en die je niet om de haverklap verandert.  De wijsheidliteratuur draagt de stempel van een traditie, waarbinnen de wijsheid gemeengoed is.  We kunnen leren van de wijsheid van andere culturen.  De bijbel verbindt de wijsheid met God, in wie ze haar oorsprong heeft.

 

De schrijver in Alexandrië voelt zich samen met andere getrouwen omgeven door mensen met weinig trouw en geloof.  Hij noemt ze de ongerechte, de boosdoeners.  De gerechte is deze die zich op God richt.  Voor de eerste lezing is wat knipwerk gebruikt om een aantal verzen uit het eerste en tweede hoofdstuk te doen aansluiten.  Het klinkt heel optimistisch als een ode aan de God van het leven.  Je hoort de auteur zingen: « God u bent liefde, bron van het leven »; « Toi tu nous aimes, source de vie »; « Chante la vie. »

 

To see a world in a grain of sand, and a heaven in a wild flower,
hold infinity in the palm of your hand, and eternity in an hour
" (William Blake).  
"Om het heelal te zien in een korrel graan, en een hemel in een wilde bloem, houd oneindigheid in de palm van je hand en eeuwigheid in een uur" (vert. bk).

 

Alleen al bij een optelstommetje haalt het leven het op de dood in de Bijbel.  Leven als zelfstandig naamwoord en als werkwoord komt 1267 keren voor in de Bijbel; dood 810 maal en sterven 276 keer.  God is een vriend van het leven, zelfs nog als Hij de mens uit het paradijs het veld instuurt.  Hij blijft een vriend van het leven, zelfs nadat Hij bij de generatie van Noach leek te twijfelen aan het voortbestaan van de wereld.  Hij blijft de vriend van het leven zelfs als de zondaar met de dood wordt bedreigd.  De Bijbelse traditie vraagt aan de gelovige te kiezen voor het leven: “Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek.  Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen, door de Eeuwige, uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen en hem toegedaan te blijven.  Dan zult u lang blijven wonen in het land dat hij uw voorouders Abraham, Isaak en Jakob onder ede heeft beloofd” (Deut. 30,19-20).

 

De schrijver in Alexandrië is echter te optimistisch over de gezondheid van de schepselen en de vrijwaring van gift.  Hij wordt al lang tegengesproken door wat elke dag gebeurt aan vervuiling en uitbuiting van de natuur.  Hij vergeet catastrofen als de kerncentrale van Tsjernobyl, de gaslek in Bopal, de chemische ontploffing in Toulouse, de olierampen in de Golf van Mexico.  Hij had geen weet van de afbraakproducten overal ter wereld verspreid.  Hij kende nog niet de  problemen die nu op de klimaatconferentie in Rio ter sprake komen.

 

De blik van de auteur reikt verder dan dit leven en onze aarde. “God heeft de mens immers geschapen voor de eeuwigheid, als afspiegeling van zijn eigen wezen.”  De gedachte aan onsterfelijkheid breekt pas laat door in het Oude Testament.  Wanneer Jeremia en Jesaja over de toekomst spreken dan hopen ze dat deze beloften zich hier op aarde zullen realiseren.  De blik op de eeuwigheid zou de inzet voor het heden kunnen doen afzwakken.  Anderzijds verruimt daardoor ons perspectief tot over de dood en verhoogt onze verantwoordelijkheid voor het heden.  Wij zijn medewerkers met de God van het leven.  

 

De dood is spelbreker.  De analyse van het boek Wijsheid is te gemakkelijk door de schuld hiervoor op de duivel te steken.  Het klinkt dualistisch en geeft niet de Joodse visie weer.  In Joods en christelijk kijk is zijn macht over het kwaad niet gelijk aan deze van God.  Er is geen tegen-God in de bijbel.  En God is niet de oorzaak van het kwaad.  Vanwaar komt het?

 

De angst voor afbraak en dood brengt pessimisme.  Volgens een bevraging in 2010 zouden de Fransen de grootste pessimisten zijn.  De Franse journalist, Guillebeau sprak in Gent voor Christen Forum.  Hij had het over het syndroom van Roisy.  Op zijn vele reizen zag pijnlijke situaties in de wereld van Afrika en blijft hij onder de  indruk van de levensvreugde van  de mensen aldaar.  Wanneer hij dan in Parijs het vliegtuig verlaat en een taxi neemt hoort hij onmiddellijk de klachten over alles wat in het land niet gaat.  Ondanks het pessimisme is de stijging van het aantal geboortes er het hoogst (En France, un baby-boom sur fond de sinistrose, (L.M. 20 jan. 2011). 

 

Hoe kunnen we zoals God vrienden van het leven zijn?

 

met vriendelijke groet,

 

Antoine Rubbens

aalmoezenier

PC Caritas

Caritasstraat 76

9090 Melle

tel. 09 210 68 57

www.pccaritas.be

 

 

 

 


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.