zestiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 14 Jul 2012 02:21:52 -0700 (PDT) |
De Heer is onze gerechtigheid (Jer. 23,6) Psalm
23 is een loflied op God als Herder. Hij wordt graag gezongen. Het schaapje
moet niet veel doen. Het mag zich veilig voelen. Zij die dit bijbels lied
opstelden, zagen herders aan het werk bij hun kudde. Het was voor hen een
vertrouwd beeld. De dagdagelijkse praktijk van de herder was geen gemakkelijk
werk. Het verliep niet zo idyllisch als we het vaak nogal zoeterig
voorstellen. In de tijd van Jezus werden de herders gerekend bij de mensen aan
de rand. De
herder is een beeld om over Gods zorg te spreken. God is het model van de
herder. In de Bijbel komt het woord ‘herder’ vaak voor. Jeremia
is koploper bij het gebruik van dit woord. Van de 55 bijbelse vindplaatsen
voor het woord ‘herder’ heeft hij er zes, evenveel als in de
psalmen. ‘Herder’ in het meervoud , daarvan heeft Jeremia 16 van
de 53 vermeldingen. De profeet Jeremia laat God optreden als een herder. Tot
de heilsbeloften, die hij aanzegt, behoort dat God zelf zal verzamelen en
samenbrengen wat is verspreid: “Ik breng ze terug naar hun weide, ze
zullen vruchtbaar zijn en in aantal toenemen” (Jer. 23,3). Ezechiël,
een andere profeet uit de tijd van de ballingschap, brengt een zelfde belofte
van God: “Zoals een herder naar zijn kudde op zoek gaat als zijn dieren
verstrooid zijn geraakt, zo zal ik naar mijn schapen op zoek gaan en ze redden,
uit alle plaatsen waarheen ze zijn verdreven op een dag van dreigende, donkere
wolken” (Ez. 34,12). Psalm 23
is heel geschikt om als tussenzang te fungeren en om aldus verder te mediteren
bij de lezing van Jeremia. Jeremia was herder in figuurlijke zin. Hij had
niet veel bijval en de mensen in Jeruzalem gaven weinig aandacht aan zijn
woord. Jeremia
was wellicht priester. Hij is vooral een
door God geroepen profeet. “Profeten zijn critici én visionairs”
(Hans Ausloos, Jeremia: de profeet en het boek in Jeremia; Profeet
tussen hoop en wanhoop, p.15). Hij beleefde zijn taak als profeet. Ze was
zeer zwaar. Hij was het liever niet geweest. Hij heeft er weinig resultaat
mee behaald. Zijn blijvende vreugde nu is dat velen zich naderhand aan zijn
lot hebben opgetrokken en dat hij Jeremia in het NT vernoemd wordt als beeld
van Jezus. Hij heeft er veel moeten voor laten. Hij was daarvoor celibatair
gebleven. Het werd hem ontzegd om aan feesten deel te nemen, zelfs aan
begrafenissen. Hij moest tekenen stellen waardoor de mensen zouden nadenken en
veranderen. Hij leefde in een moeilijk tijdskader. Judea was politiek gezien
van weinig betekenis. Het land was vazal van Babylon. Jeremia raadt hun af om
twijfelachtige bondgenootschappen aan te gaan. Het
ging hem vooral ter harte dat het volk niet de weg van God koos. Hij leed er
onder dat Israël de ware echte God ingeruild had voor valse goden. Hij heeft
dit in een prachtig beeld uitgedrukt. Hij laat het beklag van God horen omdat
zij een waterbekken verkiezen boven het heldere water. Twee wandaden heeft mijn volk begaan: het heeft mij verlaten de bron van levend
water, waarin het water niet blijft staan (Jer. 2,13). Jeremia
heeft weinig goeds te zeggen over de koningen van Israël. Hij voorspelt hun
einde. Zijn toespraken zijn een aanval op de koningen, op priesters en valse
profeten. Geen herders zijn ze, maar misleiders. Naast de belofte dat God
zelf herder zal zijn, is er deze dat hij nieuwe herders zal aanstellen.
Leadership was in de geschiedenis van Israël - en niet alleen daar - een
pijnlijk probleem. Vroegere herders hadden het volk de vernieling ingejaagd.
De kwaliteit en de integriteit van herders en leiders wordt ook in onze tijd
bevraagd. Presidenten en premiers hebben de oorlogen in het Midden-Oosten
bevolen. Leiders hebben hun eigen belang vooropgesteld en democratische
vrijheden aan banden gelegd. Bij
Jeremia is het vertrouwen in God heel groot. Hij heeft het eerste woord en God
heeft het laatste woord. De derde belofte van God betreft een rechtmatige
telg, die uit de stam van David zal ontspruiten, “die als koning een
wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven.”
Met de ballingschap is het echter gedaan met het koningschap in Israël. Zo
leest de gelovige in het woord van Jeremia een verwachting naar de Messias,
naar iemand die ten volle gerechtigheid zal beleven. De laatste verzen zijn al
de aanzet voor een preek in de Advent. Jeremia’s
woorden helpen bij een gewetensonderzoek naar het herderschap in de kerk. Bert
Claerhout schreef naar aanleiding van berichten over kindermisbruik in de kerk:
“Het kwaad zit overal, in elk
van ons. Iedereen heeft zijn duistere kanten. En geen enkele kerkvisie maakt
immuun voor het kwade. Orthodoxie en strengheid in de leer zijn geen garantie
voor een eervol en zuiver gedrag. Evenmin is wie Rome met de vinger wijst en
het verplichte priestercelibaat als ondubbelzinnige oorzaak ziet voor de
misstanden in de Kerk, in zijn persoonlijk leven niet vrij van zonde.” Het vertrouwen van de bevolking in de Kerk
bereikte een historisch dieptepunt. Bij de Belgen daalde dit tot 8 procent (Bert
Claerhout, Kerk en Leven 19.01.11). Als
zwakke mensen blijven we opzien naar goede herders, naar wie in nederigheid en
dienstbaarheid zich openstelt voor gerechtigheid. Wij mogen niet afzijdig
staan tegenover de inzet van mannen en vrouwen voor gerechtigheid, maar in
solidariteit met hen optrekken. We mogen onze vreugde vinden door Hem te
dienen, die ons voorging in liefde en gerechtigheid (LG 8). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
zestiende zondag B Antoine Rubbens, July 10 2009
- zestiende zondag B Antoine Rubbens, July 14 2012
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.