achttiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 28 Jul 2012 00:24:38 -0700 (PDT) |
Mah hu? "Wat is dat? Manna! (Ex. 16,15) Het
heden is beter dan het verleden. Het houdt meer toekomst in. De bijbel is geen
nostalgisch boek, dat het verleden idealiseert. Het spreekt even over een
paradijs, maar dat was van korte duur. De bijbel richt de blik op de toekomst
en ziet het heden als een kans tot ontmoeting met God en een opdracht om
gerechtigheid te plegen. “Als je heden zijn stem hoort…”
(ps. 95). De bijbel bewaart de herinnering aan het verleden en vooral aan de
verlovingstijd van God met zijn volk in de woestijn (Os. 11,1-4;12,10.14;
13,4). Voor
de schrijvers van het boek Exodus was de woestijn een tijd van beproeving.
Even was er het gejubel omdat het volk uit Egypte bevrijd was. Vlug komen
nieuwe zorgen. Het veroorzaakt ontevredenheid en het volk mort. Het begint
zelfs om de tijd van de onderdrukking te loven als een betere tijd. Ze hebben
heimwee naar de vleespotten in Egypte. Quelle
était belle la royauté au temps de la République ! In de tijden van de
republiek was er heimwee naar de monarchie. “Het was vroeger toch
gemakkelijker en eenvoudiger”, dit wordt zo gemakkelijk beweerd. Thuis
heb ik nog een ansichtkaart met kerk en kar. Het dorp van weleer is er niet
meer. “In de tijd van de zusters: toen …..!” Een
sociaal werker schreef: “Mijn kennis over de zustergemeenschap is
beperkt. Ik heb begrepen dat de zusters gepoogd hebben om zich op een
inventieve manier in te zetten met een bijzonder hart voor de allerzwaksten.
Wat me in mijn beperkte contacten met de zusters op viel was een opvallend
grote gastvrijheid en openheid. Soms kreeg ik toch van oudere werkneemsters
minder mooie verhalen te horen over hun ervaringen met bepaalde zusters. Ik
kan het niet laten me af te vragen of 24 uur op 24, 7 dagen op 7 tussen
psychisch zieke mensen leven geen overvraging was. En of daarin wel recht
gedaan werd aan sommige zusters, en bijgevolg aan hen die met hen leefden.
Maar ook dit zal binnen zijn tijdskader moeten gezien worden.” In 1989 viel de Berlijnse muur en kwam de hereniging
van Duitsland. De integraties tussen Wessies en Ossies verliep niet zo vlot.
Die laatste vinden dat het voordien niet zo slecht was. Het is de spanning
tussen zekerheid en vrijheid. Het
morren van de Israëlieten wordt niet weggeschoven, maar gehoord en beluisterd.
Voor de schrijvers van het Exodusverhaal is het opnieuw een kans om over Gods
zorg en diens grootheid te getuigen. Zoals God in het scheppingsverhaal zowel
in de avond als in de ochtend met zijn schepping begaan was; zo zorgt hij voor
vlees in de avond en geeft hij brood in de ochtend. God manifesteert zijn
glorie en bezorgt aan elkeen het noodzakelijke voor iedere dag. Het vlees, dit
zijn de laag overvliegende kwakkels. Het brood, dat is de spijs van het
manna. Dit wordt verklaard als een afscheiding van de tamarisk. In het woord
manna zou een Egyptisch of een Hebreeuws klinkend woord steken. Man hu, wat is
het? Wonderen?
“In het najaar 1942 gebeurt het wonder. De Belgische vissers halen een
vangst binnen van ongeveer 40.000 ton haringen. Het land wordt overspoeld met
haringen. De huizen, de treinen, de trams, de vrachtwagens, de mensen, het
ruikt in de winter van 1942 op 1943 allemaal naar haring. Hij is de rijkdom van
de oorlogstafels; met eet haring 's morgens, 's middags, 's avonds. Dank zij
deze wonderbare haringvangst zijn duizenden Belgen, weliswaar vermagerd en
gehavend, maar levend uit de oorlog gekomen” (Herwig Jacqmeyns). Dit
verhaal van het manna bevat een dubbele les. Elkeen neemt volgens zijn/haar
behoefte en niemand mag voedsel oppotten. “De HEER heeft bepaald dat
ieder ervan kan verzamelen wat hij nodig heeft. Iedereen mag er één omer van
nemen voor elke persoon die bij hem in de tent woont” (Ex. 16,16).
Hij zal het niet oppotten voor de volgende dag. (Ex 16,19-21). God geeft het
brood voor elke dag (Mt. 6,11). Een
sociale maatregel die nu ver zoek is. De verschillen tussen het loon van een
verpleegkundige, een kleuterleider en dat van een bankier, een topsporter zijn
torenhoog. De
verteller geeft nog een tweede les, die betrekking heeft op de sabbat (Ex. 16,
22-30). Die dag valt er niets te rapen en eten ze van de dubbele portie die de
dag voordien is verzameld. Zo wordt hen het ritme van de tijd meegegeven.
Deze is geritmeerd langs Pasen en de sabbat. In
het heden mag men niet vergeten wat in het verleden is gebeurd en hoe de Heer
daar al zijn aanwezigheid heeft getoond. De latere Bijbelse auteurs zullen de
Exodus in herinnering houden. “Neem u zorgvuldig in acht, zodat u
nooit vergeet wat u met eigen ogen hebt gezien, maar de herinnering daaraan
levendig houdt en alles aan uw kinderen en kleinkinderen doorvertelt”
(Dt. 4,9). De grootheid en zorgende aanwezigheid van de HEER moet zijn volk
steeds voor ogen staan: “Was hij het niet die u uit de slavernij in Egypte
bevrijdde, die u in de woestijn manna te eten gaf, voedsel dat uw voorouders
nog nooit hadden gezien - en dat alles om u zijn macht te laten voelen en u op
de proef te stellen, zodat hij u later zal kunnen zegenen?” (Dt.
8,14.16). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.