9 augustus en 15 augustus | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Tue, 7 Aug 2012 22:50:40 -0700 (PDT) |
Hierbij de homilie voor 15
augustus en een verwijzing naar Edith Stein. I.
Feest H.
Teresia Benedicta van het Kruis. De heilige Edith Stein (1891-1942)
is een van de patroonheiligen van Europa. We vieren haar feestdag op 9
augustus. Haar leven stond onder het
motte: “Was nicht in meinem Plan lag, das hat in Gottes Plan
gelegen.” Ze ontving het doopsel op l
januari 1922 in de kerk van Bergzabern. Ze gaf nadien les in een
school van het Magdalenaklooster te Speyer. In
de keizerlijke Dom van Speyer hangt in de doopkapel een buste van Zuster
Teresia Benedicta Stein met de vermelding: Judin, Atheistin, Christin,
Karmelitin, Märtyrin en daaronder haar gekende uitspraak: Wer die
wahrheit sucht, der sucht Gott ob es ihm klar ist oder nicht. Zondag 12 augustus wordt op TV Ned. 2. om
10.30 de TV-mis uitgezonden van uit Echt in Nederlands Limburg. Dit in het het
kader van het 70° herdenkingsjaar van het overlijden van Zuster Teresa
Benedicta Edith Stein en van haar zus Rosa. Zij werden in Echt op 2 augustus
1942 opgepakt door de Gestapo en kwamen om door vergassing in
Auschwitz-Birkenau op 9 augustus. Die dag stierven daar in de gaskamers 523
personen. Op 2 augustus 1942 werden in
Nederland 244 katholieke Joden opgepakt. Daarmee reageerden de nazi’s op
een brief van de Nederlandse bisschoppen die enkele dagen voordien hadden
geprotesteerd tegen de deportatie van de Joden uit Nederland. Vanaf juli 1942
tot aan het einde van de oorlog waren er 86 transporten naar Auschwitz en
andere concentratiekampen. In België vond de eerste
deportatie naar de vernietigingskampen in Polen plaats op 1 augustus 1942. Uit
ons land zijn .25.631 Joden gedeporteerd . Slechts 1.244 hiervan, dit is nog
geen vijf procent, hebben de oorlog overleefd. Een beruchte doorgangsplaats
was de Dossinkazerne in Mechelen. In Frankrijk werd op 22 juli
de aanhouding herdacht van 13.000 joden, zeventig jaar gelden. Na de grootste
razzia in de Franse geschiedenis werden op 16 juli de Joden uit Parijs
samengedreven in het wielerstadion Vel’ d’Hiv. De dood wachtte hen
op in Auschwitz. II Feest Tenhemelopneming
van Maria De weg van Maria We
vieren weldra vijftig jaar tweede Vaticaans concilie. Dit opende op 11 oktober
1962 en heeft geduurd tot 8 december 1965. Vier sessies. Bij de 16 documenten
is het belangrijk document over de kerk. De kerk is het volk van God, waartoe
alle gedoopte samen met paus en bisschoppen horen. Het Gods volk heeft een
lange geschiedenis doorheen de tijd. We zijn verbonden met wie ons zijn
voorgegaan. De pelgrimerende kerk is op weg naar haar toekomst. Deze reikt
verder dan onze aarde en deze tijd. Het zevende hoofdstuk van deze dogmatische
constitutie Lumen Gentium gaat over het eschatologisch karakter van de
pelgrimerende kerk en over haar eenheid met de kerk in de hemel. Het moeilijke
woord ‘eschatologisch’ duidt op het laatste en het uiteindelijke,
dat hier in deze tijd aan ons werken en zijn perspectief biedt. Nauw
aansluitend met dit hoofdstuk volgt als laatste dit over ‘de heilige
maagd en moeder van God Maria in het mysterie van Christus en de kerk.’
Van de 2145 concilievaders hebben 2134 hun placet gegeven voor deze belangrijke
tekst. Op
eigen initiatief heeft paus Paulus VI Maria de titel toegekend ‘moeder
van de kerk’. Hiermee staat Maria, de moeder van Jezus, niet boven
de kerk, maar staat ze er in als de vrouw die ons in geloof is voorgegaan. Ze
gaat ons voor als zij ‘ja’ zegt op Gods vraag. Zij blijft geloven
en hopen dat God omziet naar zijn volk en dat Hij onze noden kent. “Doe
maar wat hij u zeggen zal” (Jo. 2,5). De
concilievaders noemen ‘Maria teken van vaste hoop en vertroosting voor
het pelgrimerend volk’ en ze verklaren: “De moeder van
Jezus, die reeds met lichaam en ziel in de hemel verheerlijkt is, is het
toonbeeld en de aanzet van de kerk zoals ze in de toekomstige eeuw voltooid zal
worden. Evenzo is zij hier op aarde, totdat de dag des Heren komt (vgl. 2
Petr. 3,10) het lichtend teken van de vaste hoop en de vertroosting van het
pelgrimerend volk van God.” Pelgrimeren,
het hoort bij ons mens-zijn. Op pelgrimage trekken is geloven met de voeten.
Moslims trekken naar Mekka. Voor christenen zijn de oudste bedevaarten deze
naar Jeruzalem, de stad waar Jezus werd gedood en is verrezen. Daarnaast zijn
christenen graag op bedevaart gegaan naar de graven van de apostelen Petrus en
Paulus te Rome. Of ze trekken liefst als enkeling naar het (vermeende) graf
van sint Jacob in Compostela. Jaarlijks zijn veel mensen op weg naar mariale
heiligdommen, dichtbij of ver weg. Zij beschouwen ze als plaatsen waar ze God
zien glimlachen. Zo zijn er moslims die naar mariale heiligdommen komen omdat
zij van Maria houden als de moeder van de profeet Jezus. In Zwitserland zijn
veel tamils. Een aantal van hen trekken naar het mariale heiligdom van
Einsiedeln of dat van Mariastein. Om
Maria, de moeder van Jezus te ontmoeten hoeven we niet ver te gaan. We zijn
dicht bij haar als we het Weesgegroet bidden en met haar het Magnificat
herhalen. Moeder Maria, Toon Hermans Maria
wordt al eens ‘moeder van de weg’ genoemd. Het eerste
kerkje in Rome, waar Ignatius van Loyola en zijn volgelingen bijeenkwamen om te
bidden, was toewijd aan Maria, la Madonna della Strada. In de Oosterse kerk is
er een heel oude verering voor Maria als Gids op onze levensweg. De Oosterse
kerk bezit iconen van de moeder Gods, de 'Hodegitria'. Maria, die de weg wijst.
Als
vrouw van de weg ontmoeten we haar bij de evangelist Lucas (Lc. 1-2). Na de
boodschap over haar nakend moederschap trekt ze op weg door het gebergte naar
haar nicht Elisabeth. Ze is nadien met Jozef opgetrokken naar de Davidstad
Betlehem, waar ze het leven schonk aan Jezus. Ze heeft de vlucht gekend naar
Egypte. Koptische christenen hebben heiligdommen gebouwd op de route, die
Jozef, Maria en Jezus daar zouden hebben afgelegd. Maria
trekt met Jozef en het kind naar de tempel om het op te dragen aan de Heer. Ze
keert er weer als hij twaalf jaar is geworden. Ze is als bezorgde moeder
begaan met het optreden van haar Zoon in Galilea. Het leek erop dat zij hem
naar huis wil terughalen (Mc. 3,20-35). Volgens de evangelist Johannes is
Maria in Jeruzalem tijdens de lijdensweek en staat zij onder het kruis van haar
zoon (Joh. 19,25-27). Ze is in Jeruzalem na zijn afsterven en zijn verrijzenis
om samen met de apostelen te bidden voor het komen van de Geest (Hnd. 1,14). Het
is vooral Lucas die van de vier evangelisten het meest de betekenis belicht van
vrouwen voor het heil dat Jezus brengt. Maria, een mensenkind, telg van ons
mensengeslacht, is teken hoe God het kleine en het nederige uitkiest en hen
zalig prijst. Zij is een teken hoe de geschiedenis een nieuwe wending krijgt
met de plaats van de armen. Een
moeder is elke week in de eucharistie met haar gehandicapte dochter. Haar
vertrouwen in Maria de moeder van Jezus is groot. Ze overweegt dagelijks bij
het bidden van de rozenkrans de bijzonderste etappen uit het leven van Jezus.
Ze zingt elke week een Marialied. Dit brengt ons de ene keer in Lourdes met de
kleine Bernadette, een andere keer bij Maria’s uitverkiezing als de
schoon bloeiende lelie. Ze doet ons mijmeren over het Vlaanderen dat er niet
meer is als ze zingt over de Lieve Vrouwe van ons land en over de oude hoeve,
huis en tronk. Moge het nimmer hier veranderen. Er is veel veranderd en er
zal nog veel veranderen. Wie gaat langs Vlaamse en Waalse wegen ziet hier en
daar een vervallen en geschonden kapel, maar ook nu en dan een kapel die is
gerestaureerd en een vervallen Mariabeeld dat werd vernieuwd. Wat niet mag
veranderen dat is onze dank voor Maria, omdat zij ja heeft gezegd op Gods
aanbod, omdat ze heeft geloofd en omdat ze stand heeft gehouden. Wat God in
Maria heeft verricht, voedt bij ons allen hoop. Een
vrouw kwam met een bezorgde vraag een priester opzoeken. Haar vriendin was
jong gestorven. Ze wou weten waar deze nu was en hoe het daar zou zijn.
Hierop kunnen we alleen maar antwoorden met de woorden van Paulus: “wij
sterven om altijd bij de Heer te zijn.” Vanuit onze
geloofsbelijdenis geloven we in eeuwig leven dat nu reeds is begonnen. Wij
geloven dat Jezus de eerste de dood heeft overwonnen en als Verrezen Heer
werkzaam is. Het feest van Maria ten hemelopname is er om te bevestigen dat
Maria nu ten volle en helemaal bij de Heer is en dat wij hopen dat dit onze
toekomst is. Antoine Rubbens Feest met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.