Eenentwintigste zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 18 Aug 2012 00:15:53 -0700 (PDT) |
19 augustus, de 350° sterfdag
van Blaise Pascal, Frans wis- en natuurkundige, wijsgeer en diepgelovig
christen (19 juni 1623–19 augustus 1662) . Volgens hem zijn de beste boeken deze, waarvan de
lezer denkt dat hij ze zelf had kunnen schrijven. Les meilleurs livres sont ceux que ceux qui les lisent
croient qu'ils auraient pu faire. Toegepast in de homiletiek
betekent dit dat de beste preken deze zijn die de toehoorder zelf had kunnen
opstellen. Nog enkele andere citaten: Alle goede spreuken zijn
reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. De mens is hierin groot dat
hij weet dat hij ongelukkig is. Een boom kent zijn eigen ellende niet. La grandeur de l'homme est grande en ce qu'il
se connaît misérable. Un arbre ne se
connaît pas misérable. De mens is niet meer dan een
zwak riet, maar het is een denkend riet. Het is niet nodig dat het heelal zich
bewapent om hem te verpletteren: een damp, een waterdruppel volstaat om hem te
doden. Maar ook wanneer het heelal hem zou verpletteren, ook dan nog zou de
mens edeler zijn dan wat hem doodt, omdat hij weet dat hij sterft, terwijl het
heelal niets weet van wat het op hem voorheeft. Zodoende bestaat al onze waardigheid in ons denken. L'homme n'est qu'un
roseau, le plus faible de la nature; mais c'est un roseau pensant. Il ne faut
pas que l'univers entier s'arme pour l'écraser : une vapeur, une goutte d eau,
suffit pour le tuer. Mais, quand l'univers l'écraserait, l'homme serait encore
plus noble que ce qui le tue, puisqu'il sait qu'il meurt, et l'avantage que
l'univers a sur lui, l'univers n'en sait rien. Toute notre dignité consiste
donc en la pensée. Le cœur a ses
raisons, que la raison ne connaît pas. Het
hart heeft zijn redenen, die de rede niet kent. En hierbij dan de homilie
voor de 21° zondag: Kies dan nu wie gij dienen wilt (Joz. 24,15) Jozua,
we kennen hem van het lied “Joshua won the battle of Jericho.” De
verovering van die heel oude stad verliep na een processie van zeven dagen. De
muren vielen zonder gevecht. Maar dan begon het moorden, zoals het zo zich zo
vaak heeft herhaald in de geschiedenis. Vae victis! In
het boek Jozua gebeuren een serieus aantal veldslagen. Dat pacifisten het boek
links laten liggen, dit kunnen we best begrijpen. Een weinig zachtaardige God
die met de ban dreigt en deze laat uitvoeren! Jozua
is bekend als de veldheer die de zon deed stilstaan (Joz. 10,12-15). Zo had
hij een lange dag om oorlog te voeren. Met dit bravourestuk heeft hij
bijgedragen tot de misverstanden tussen bijbel en wetenschap. Zijn lange dag
werd een argument in de strijd of de aarde al of niet rond de zon draaide. Het
boek Jozua hoort volgens de joodse indeling bij de profetische boeken. Zij die
het boek schreven vanuit de visie van Deuteronomium, benadrukken vooral de
boodschap van het verbond. God sluit een verbond met zijn volk en verwacht
daarvoor trouw. Ontrouw brengt ellende mee. Wellicht
herinneren enkele toehoorders en lezers zich uit hun catechese van het zesde
leerjaar basisschool het verhaal van de landdag in Sichem. “Tot gemeenschap
geroepen”, dit was een Bijbels thema voor de catechese, antropologisch
onderbouwd. Een mens hoort bij vele gemeenschappen, gezin, klas en school,
verenigingen, gemeente, leesgroep en sportclub, een kerkgemeenschap. Geloof
vraagt om gemeenschap en leidt tot gemeenschapsvorming. Inspecteur
Luk Van Herck was hoofdredacteur van het handboek Het Beloofde land.
Bij de uitwerking van het thema “Tot gemeenschap geroepen,” drukte hij
zijn voorliefde uit voor het verhaal van de landdag in Sichem. Misschien zat
zijn KSA-verleden met gouwdagen er voor iets tussen. We
zijn terughoudend tegenover massabijeenkomsten met grote proclamaties en waar
slogans worden gescandeerd. Enkele ervan lieten een wrange nasmaak na zoals de
partijdagen van de Führer en de massabetogingen voor Mao. Andere bijeenkomsten
gaven een dynamiek aan politieke omwentelingen: de oranjerevolutie, de
jasmijnrevolutie, de betogers op het Tahrir plein. Jezus
van Nazareth heeft de massabewegingen niet afgekeurd. Hij sprak zijn Bergrede
uit voor een grote menigte. Hij heeft veel mensen gespijzigd toen ze hem tot
op een afgelegen plek volgden. Maar hij legt toch meer nadruk op de vorming
van een kleine groep en hij rekent op een persoonlijk antwoord. Als gelovigen
samenkomen doet dit deugd. Als gemeenschap vieren we eucharistie. Vormelingen
van het bisdom Gent komen bijeen op een Bavodag. Wij kunnen er verwoorden en
vieren wat ons verenigt. De kerk in Brussel bewaart waardevolle herinneringen
aan Brussel Allerheiligen 2006 en aan de Europese jongerenontmoetingen aldaar
in 2008. De Taizé-bijeenkomst in Rotterdam 2010 liet sporen na in het
Nederlands kerklandschap. In het Duitse kerkelijke en sociale leven behouden
Kirchentage en Katholiekendagen hun betekenis. De Wereldjongerendagen blijven
zuurstofdagen voor jongeren. De
landdag in Sichem was zinvol. Hij had plaats op een belangrijk moment. De
Israëlieten hadden al vaste voet in het nieuwe vaderland. Sommige waren vlug
geneigd om de plaatselijke cultus over te nemen. De dag in Sichem is in het
boek Jozua als een vernieuwing van het verbond. Jozua is de opvolger van
Mozes. Een opvolger en een voorganger, dit is niet altijd gemakkelijk. Bij Mozes
en Jozua verliep dit probleemloos. Jozua was de medewerker van Mozes. Deze
had hem een nieuwe naam gegeven. Hij heeft voor Jahweh gekozen en hij hoopt
dat de stammen hem zullen volgen. Hij stelt hun de vraag wie ze willen
dienen. Het gaat niet over God als een abstract begrip. Zij die voor een
voorouderlijke god willen kiezen en anderen die onder de invloed kwamen van de
plaatselijke godheden, zij delen de overtuiging dat de godheid op mensen
betrokken is. Jozua getuigt dat hij en zijn familie gekozen hebben voor de
HEER, die Abraham heeft geroepen, die hen uit Egypte heeft bevrijd, en die bij
het volk was tijdens de tocht door de woestijn. Jozua kiest niet voor een
abstracte God, maar een God die wegleidt uit verslaving. Allicht zou Jozua nu
om de stammen samen te roepen naar Sichem eveneens gebruik maken van Twitter en
Facebook en daar over zijn geloof in de Heer getuigen. De
keuze is vrij. Maar Jozua en zijn familie geven alvast een voorbeeld. Als we
iets willen lanceren en in beweging komen dan is al reuzenveel als we al op
enkelen kunnen rekenen. Het vergemakkelijkt de keuze. Wie
willen wij dienen? Een uiterst actuele vraag in het gevarieerd landschap van
zinzoekers. Willen wij behoren tot het volk dat Jahweh heeft samengeroepen?
Willen we deel uitmaken van de kerk? In Duitsland stijgt het aantal van wie
uit de kerk uittreedt en niet langer Kirchensteuer betaalt. In ons land liet
een aantal zich ontdopen, dit is zich laten uitschrijven uit het doopregister.
Daartegenover staan zij die zich laten onderdompelen en hun geloof belijden
(www. Laatjedonderdompelen). Zeg en toon wie je dienen wilt. Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.