vijfentwintigste zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 15 Sep 2012 00:29:20 -0700 (PDT) |
Wij willen de vrome belagen (Wijsh. 2,12) Het
is nog niet omdat je wijs bent, dat alles je naar de wind gaat. De schrijver
van het boek Wijsheid gaat ervan uit dat de wijze tegenstand ontmoet. Het is
een zware aanhef, waarmee hij begint. Hij wekt de indruk koning te zijn en hij
richt zich tot andere heersers “Heb
de gerechtigheid lief, heersers van de aarde. Koester zuivere gedachten over de Heer en zoek hem met een
eerlijk geweten. De wijsheid zoekt geen onderkomen in een ziel die sluw is, ze
woont niet in een lichaam dat door zonde wordt beheerst” (Wijsheid,
1, 1.4). Het
boek is ontstaan in de joodse diaspora te Alexandrië. De joden aldaar houden
binnen een hellenistische wereld aan hun Joodse identiteit en ondervinden
vandaar uit spanningen en moeilijkheden met hun omgeving. De schrijver van het
boek Wijsheid neemt evenwel elementen van het hellenisme over. Hij gebruikt
het Grieks en is op bepaalde punten beïnvloed door de Stoa en schatplichtig aan
een dualistische visie over ziel en lichaam. Voor de schrijver van het boek
zijn de godslasteraars wellicht te vinden bij degenen die zijn visie op de
joodse identiteit niet delen en die niet geloven in God. Hij noemt niet bij
name wie deze mensen zijn. Mensen allicht die hem en andere vromen
tegenwerken. Wijsheid
houdt in de Bijbel verband met gerechtigheid. Wie de gerechtigheid zoekt, zal
leven. In de wijsheidsliteratuur is de wijze degene die tracht te leven naar
Gods orde. Gerechtigheid omvat meer als wat wij met ‘rechtvaardigheid’
bedoelen. Het is meer dan eerlijk verdelen en elkeen geven waar ieder recht op
heeft. In de Bijbelse wijsheidsliteratuur heeft gerechtigheid eerst en vooral
te maken met het onderscheiden van goed en kwaad. Dit leren ze vanuit het
leven. Levenservaring is de bron van sociale gewoonten en wetten. Wijsheid is
de praktische kennis van de wetten van het leven en de wereld, die een mens tot
correct sociaal gedragen leiden. Gerechtigheid staat in direct verband met de
‘orde’ die God in de schepping bedoeld heeft. Gerechtigheid en
wijsheid zijn zeer nauw met elkaar verbonden en blijven niettemin
onderscheiden. Wijsheid maakt het mogelijk om gerechtig te handelen. Ze drukt
zelf de ervaring van ‘gerechtig leven’ uit. “De mens die
in de context van deze ‘orde’ van gerechtigheid leeft is ‘de
gerechtige’. Het is een mens die integer en correct leeft en tengevolge
daarvan ook succesvol in het leven staat. Gerechtigheid is aldus ook een doel
in de oudtestamentische wijsheid, net omdat met de praktijk en het nastreven
van gerechtigheid, deugd en goedheid het verwerven van welvaart, een positie
van aanzien en goede naam samen hangt. In dit verband is gerechtigheid zelfs
de voorwaarde voor welvaart en maatschappelijk succes” (Benedictine
Lemmelijn, Levenswijsheid als levenswijze in H. Ausloos en Bénédicten
Lemelijn, Bijbelse wijsheid, p. 123-125). De ‘gerechtige’
is iemand die leeft volgens de ‘orde’. De ‘gerechtige’
stemt zijn/haar leven geheel en al op God af en tracht die zelfde houding bij
de medemens te bevorderen. In
het boek wijsheid voelt de wijze zich omringd door goddelozen
(Wijsh.1,16-2,24) Hij lijdt onder hun honende taal over de gerechtige (Wijsh.
2,12-16). De rechtvaardige irriteert de ongelovigen (2,1-16). Het gedrag van
de wijze en de rechtvaardige is een
aanklacht. Wie geïsoleerd in een ivoren toren leeft, moet niet veel vrezen.
Zodra we in het sociaal veld treden, ontstaan interacties. Mensen
interpelleren elkaar. We hebben over anderen een mening en zij over ons. Er
is vrije meningsuiting. Toch wordt een andere mening niet altijd geduld. Een
brave, lieve man zei vaak op grond van opgedane ervaringen: “Doe goed
opdat je kwaad zou geschieden.” Wie
goed doet of meent goed te doen, kan verwonderd zijn over de negatieve
reacties. Daar kunnen we zelf schuld aan hebben. Bij kritiek moeten we niet
onmiddellijk de andere beschuldigen, maar onszelf bevragen waarom mensen zich
aan ons storen. Waarom zijn ze tegen ons? Een vraag die telkens oprijst als
iemand om zijn overtuiging uitgesloten wordt, aangevallen, ja zelfs vermoord?
Wat is daarvoor de reden? Waarom worden mensen gepest? Waarom worden mensen
in Pakistan vermoord? Waarom de aanval op Koptische christenen op kerstdag
2010? Waarom is Martin Luther King vermoord? G. Riobé was bisschop van
Orléans. Ondermeer om zijn verklaring over geweldloosheid en zijn reactie op
nucleaire wapens bezorgde hem veel vijanden. “Un jour, des amis d’Orléans me
rapportèrent qu’ils ne pouvaient plus prononcer mon nom dans certains
milieux sans susciter des réactions violentes. Comme je leur demandais ‘Mais
qu’est-ce que je leur ai donc fait?’ ils m’ont répondu:
‘Vous les dérangez.’” (G. Riobé, La liberté du
Christ. Entretiens avec Olivier Clément). De rechtvaardige stoort! “Le premier qui a dit la vérité, il
doit être exécuté” (Guy Béart). Wellicht
heeft de schrijver van boek Wijsheid gedacht aan het lot van de Lijdende
Dienaar in het boek Jesaja (Jes.
52,13-53,12) of was hij geïnspireerd door de smeekbede van de vervolgde
rechtvaardige in psalm 22. Ongetwijfeld stond hem de profeet Jeremia voor
ogen. De
vroegchristelijke kerk schonk veel aandacht aan het boek Wijsheid. Het was
opgenomen in de Septuaginta. In de synagoog van Alexandrië waren vermoedelijk
enkele leden al heel vroeg christenen. Zij zouden bijgedragen hebben om het
boek bij niet-joodse Godvrezende bekend te maken. Zij zouden de gedachten van
dit boek overgenomen hebben om Jezus te duiden als Gods wijsheid (Joh. 1) en
hem te begrijpen als de Mensenzoon, die aan de zondaars werd overgeleverd (Mc.
10,33-34). met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.