Achtentwintigste zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 5 Oct 2012 22:55:27 -0700 (PDT) |
Ik bad en inzicht werd mij geschonken (Wijsh. 7,7) Wijsheid
is kennis van jezelf en van de anderen. De wijze staat, volgens de
bijbel, open voor Gods inzichten. Hij/zij wenst zijn/haar leven ernaar te
richten. In hun Klein Theologisch Woordenboek geven K. Rahner en
Herbert Vorgrimler aan de wijsheid volgende betekenis: “Wijsheid
betekent in het religieus spraakgebruik een grondstructuur van de
zedelijk-religieuze kennis van de mens, tengevolge waarvan alles en iedereen
altijd gekend wordt in de totaliteit van de door God geschapen
werkelijkheid, vanuit God en in gerichtheid op Hem.” Chesterton
vroeg aan de Heer de moed om te veranderen wat hij kon veranderen; de kracht om
te aanvaarden wat hij niet kon veranderen en vooral de wijsheid om het onderscheid
tussen beide in te zien. “De
gelovige is steeds onderweg. Zeker de moderne christen. Door de
confrontatie met de wetenschap en door historische onderzoek, is het geloof
‘uitgezuiverd’, ontdaan van veel pasklare antwoorden. De mens
Christus met zijn angsten in de Hof van Olijven en op het kruis is veel dichter
bij ons gekomen. De opgave van de ‘naastenliefde’ is veel
uitdagender geworden. Het ‘eeuwige leven’ is mysterieuzer
geworden nu de ‘hemel’ niet meer menselijk kan worden
voorgesteld. De gelovige is meer dan ooit een pelgrim en een
zoeker. De humanist is zekerder van de dood dan de gelovige van zijn
‘heil’. Het moderne geloof is van veel ‘illusies’
bevrijd. Maar de gelovige is ondanks alles bij ‘zijn
God’. Die aanwezigheid dringt zich aan hem op, zo niet is hij geen
gelovige” (H. Van Rompuy, Op zoek naar wijsheid, Davidsfonds,
2007, p. 40). Slim
is niet hetzelfde als wijs. Wijsheid staat evenmin gelijk aan
braafheid. Wijsheid is meer dan rijkdom. Een verhaal in de Talmoed
gaat over een jonge man uit een Joods leerhuis. Hij vaarde met handelaars
mee in een schip. Deze vroegen hem naar de koopwaren die hij bij zich
had. Hij antwoordde: “Mijn waren zijn waardevoller dan die van
jullie.” De handelaars onderzochten het schip naar zijn
schatten, maar ze vonden er geen en lachten de jonge man uit.
Piraten overvielen het schip en namen alles mee. Uitgeschud kamen ze aan
wal. Ze hadden geen geld voor voedsel en geen middelen om zich kleren aan
te schaffen. De jongenman ging naar een leerhuis en mocht er de Tora
uitleggen. De mensen kwamen naar hem luisteren en namen hem op in hun
kring. Hij had niets te kort. Toen de uitgeschudde kooplui dit
zagen, kwamen ze naar hem opdat hij zou bemiddelen bij de bevolking zodat deze
goed gestemd zou zijn voor de arm geworden kooplui. De jongenman zorgde
ervoor, maar liet hun toch verstaan dat wat hij op zee gezegd had, juist was:
“Mijn handelswaren zijn van groter waarde dan die van jullie.
Jullie zijn jullie schatten kwijt. Ik heb de mijne kunnen behouden.”
Het kwam omdat de HEER hem goede inzichten had gegeven. Aan
de wijze wordt afstandelijkheid verweten. Marx klaagde de filosofen aan
die de wereld goed konden interpreteren, maar die er niet in slaagden hem te
veranderen. Wijsheid
komt niet ineens. De eerste stap naar wijsheid is stilte. De tweede
is luisteren. De derde onthouden; de vierde oefenen en de vijfde is
onderwijzen aan anderen. Deze raad komt van Soloman Ibn Gabirol,
Andalusisch, Hebreeuwse dichter en wijsgeer uit de elfde eeuw (Lieve Swinnen, Ziezozorgen
in Kerk en Leven, 05.01.11). Hier
wordt echter de stap vergeten die de schrijver van het boek Wijsheid
voorhoudt. Wijsheid, je bidt er om. Ik bid en inzicht werd mij
geschonken. “Ik kan een beslissing nemen of ik kan ze aanvaarden
als mij geschonken”, zei een manager. Een niet zo gebruikelijk
uitspraak in die middens. Wijsheid
is inzicht in Gods ordening en de kracht vinden om er naar te leven. Ze
is een geschenk. Je bidt ervoor. De schrijver heeft in zijn boek Wijsheid
het voorbeeld voor ogen van koning Salomo (1 Kon.3,5-15). Salomo bad
om wijsheid. “Schenk uw dienaar een opmerkzame geest, zodat ik
uw volk kan besturen en onderscheid kan maken tussen goed en kwaad”
(1 Kon. 3,9). Hij kreeg deze wijsheid met nog veel erbij. In de
bijbel is Gods zegening vaak materieel ingevuld. Salomo is niet altijd
wijs gebleven. Hij ging zelfs andere goden vereren en was in zijn
levenswijze geen voorbeeld voor zijn medeburgers, zijn onderdanen. Vorig
jaar op 22 september 2011 hield paus Benedictus XVI een toespraak in de Duitse
Bondsdag. Hij begon met het verhaal over Salomo en diens bede voor een
luisterend hart en opmerkzame geest. “Met dat Bijbelcitaat uit 1 Kon. 3,9 raakte de paus de
kern van de politieke opdracht: politiek moet gericht zijn op
gerechtigheid. Ook al moet een politicus populariteit nastreven om iets
te kunnen doen, toch moet persoonlijk succes ondergeschikt blijven aan de
maatstaf van de gerechtigheid en aan de wil om recht te laten geschieden.
Niet evident in onze mediasamenleving”
(Mark Van de Voorde, commentaar bij het pausbezoek, Rorate 1 oktober
2011).) Mochten
Salomo en zijn hofhouding nu leven, ze zouden wellicht powerpointpresentaties
opstellen en doorsturen. Zo dikwijls krijgen we tips om gelukkig te
zijn. Wijsheid draagt bij tot geluk. Maar het is nog niet door te
beslissen dat we willen gelukkig zijn of dat we wijsheid wensen, dat wij wijs
en gelukkig zijn. De
samensteller van het boek Wijsheid zegt dat wij om wijsheid moeten bidden. Christenen
richten zich hiervoor tot Gods Geest. Hij die ons komt bezoeken met zijn
zevenvoudige gaven. Wijsheid geldt als een van de zeven gaven van de
Geest. Wij vragen Hem dat wij het juiste zouden leren smaken (recta
sapere) en er naar leven. De man die naar Jezus kwam met de vraag wat
hij moest doen om het eeuwig leven te verwerven, was een goed man op zoek naar
wijsheid en geluk. Toch schrok hij ervoor terug om zich helemaal te
geven. Het
boek wijsheid spreekt niet enkel over wijsheid. Het bevat ook dit mooi
gebed om aan de HEER wijsheid te vragen (Wijsheid, 9,1-6,9-11): “1 God van mijn
voorouders, barmhartige Heer. U hebt door uw woord alles geschapen. 2 Door uw wijsheid hebt u de mens zo gemaakt
dat hij over uw schepping zou heersen, 3 dat
hij de wereld rechtvaardig zou regeren, in vertrouwen op u, en dat hij oprecht
zou vonnissen. 4 Schenk mij de wijsheid
die naast u troont, keur mij een plaats onder uw kinderen waardig. 5 Ik ben immers slechts uw dienaar, de zoon
van uw dienares. Ik ben een zwak mens, met een korte levensduur en een beperkt
inzicht in recht en wetten. 6 Maar
zelfs als iemand een volmaakt mens zou zijn, dan nog is hij niets waard wanneer
hij van uw wijsheid verstoken blijft. 9 Bij u is de wijsheid, die uw werken kent en die
erbij was toen u de wereld schiep. Zij weet wat u goedkeurt en wat met uw
geboden in overeenstemming is. 10 Zend haar hierheen vanuit de heilige
hemel, van bij uw luisterrijke troon, om mij met raad en daad bij te staan,
opdat ik weet wat u goed vindt. 11 Zij
weet en doorziet immers alles. Ze zal mij bedachtzaam leiden in mijn handelen,
met haar luister zal zij mij behoeden”
(Wijsh. 9,1-6. 9-11). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.