negenentwintigste zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 13 Oct 2012 00:31:33 -0700 (PDT) |
Mijn
rechtvaardige dienaar verschaft velen recht (Jes. 53,11) Daar hebben we het weer! Een tekst over
de lijdende dienaar. Deze kwam ons een aantal keren nabij in de zondagsliturgie
leesjaar B (24° en 29° zondag) en dan, zoals elk jaar tijdens de Goede week, op
Palmzondag en Goede Vrijdag. Daarnaast kregen we een aantal andere
oudtestamentische teksten over het lijden, zoals van Jeremia en uit het boek
Job. Het thema van de eerste lezing heeft altijd een band met het evangelie.
Op deze zondag spreekt Jezus over de lijdensbeker die hij te drinken heeft en
over de Mensenzoon die niet gekomen is om gediend te worden maar om te dienen
(Mc. 10,45). Het is niet omdat er een band is tussen
de oudtestamentische lezing en het evangelie dat wij moeten denken dat alle
teksten uit het Oude Testament voorspellingen zijn over de Messias. De eerste
christenen deden beroep op het Oude Testament om er Jezus mee te tekenen. Zij herkenden
in hem de lijdende dienaar (Mt. 12,15-21). Jezus was gehoorzaam aan God tot in
de dood (Fil. 2,7-8). In dienstbaarheid voor zijn volgelingen, had hij hen de
voeten gewassen (Joh. 13,1-15). Naar zijn voorbeeld zullen zij op hun beurt
dienaars worden van hun broeders en zusters (Lc. 22, 24-27; Gal. 5,13). De vier liederen over de lijdende
dienaar staan in de DeuteroJesaja (Is. 42,1-9; 49,1-6; 50,4-11; 52.13-53.12).
Deze mysterieuze, lijdende dienaar staat symbool voor het vervolgde Israël.
Hij is ook symbool voor elke gerechtige die het lijden en sterven aanvaardt om
Gods plan van liefde in de wereld te verwezenlijken. De christenen hebben deze
figuur geïdentificeerd met deze van Jezus, de Christus, die zijn leven gaf voor
het heil van de wereld (Mt. 12,18-21; Act. 3,13 ; 8,32-33). Over het lijden heen van de Dienaar kondigt zich een tijd
aan, waarin de God van het Verbond uitzicht aanbiedt aan zijn volk. Cyrus is
een instrument in Gods plan. Hij maakte voor de ballingen de terugkeer mogelijk
maken naar Judea en de heropbouw van de tempel in Jeruzalem. Vermeit het christendom zich in het
lijden? We moeten het lijden opheffen en uit de wereld helpen. Daarvoor
werken we met velen. We hopen dat de dag aanbreekt waar aan alle lijden een
einde komt. De teksten zijn er gekomen omdat de
schrijvers lijdende mensen hebben gezien, vooral mensen die lijden in en
omwille van hun opdracht. De profeten hebben zelf het lijden aan de lijve
ondervonden. Hoe voelt iemand zich wanneer niemand op hem beroep doet en
wanneer het woord waar hij zelf achterstaat door anderen wordt bespot? De
schrijvers geloven dat door het lijden heen vruchtbaarheid kan groeien. Toch
klinkt vers 10 heel hard. Hoe kan het dat de HEER besloten heeft zijn dienaar
te vernederen? “Een onduidelijk vers”, zo stelt Antoon Schoors in zijn
commentaar. “Zoveel is zeker dat het lot van de dienaar in het plan van God
lag: het is dus geen toeval of pure vrijwilligheid.” De inzet van de
lijdende dienaar is gericht op anderen. Hij draagt andermans smarten. Zijn
offer is niet zinloos. Hij zal een nageslacht zien. Hij zal licht en inzicht
ontvangen. Deze dienaar is een wijze, die ontvankelijk is voor Gods
voorschriften. Hij is degene die lijdt om zijn getrouwheid (vierde lied). Dit
vertrouwen wil hij doorgeven aan wie gelooft alsook aan wie twijfelt. De Joodse traditie kent het verhaal van
de getrouwe gerechtige. De Talmud bevat een overlevering dat in elke generatie
een aantal rechtvaardigen leven, die in waardigheid gelijk zijn aan Abraham,
Isaac en Jacob. Er wordt gedacht aan een wijze, wiens daden door de mensen
niet gekend zijn en die de fouten van zijn generatie draagt. Vanaf de 13° eeuw
wordt beweerd dat hun aantal 36 rechtvaardigen telt. Dankzij hen zijn de
niet-joodse volkeren in het bestaan behouden. André Schwartz-Bart heeft dit
uitgewerkt in zijn roman Le dernier des justes. De bevrijdingstheologie heeft het lot en
de kracht van de armen gelezen vanuit de lijdende dienaar (Carlos Mesters, La
mission du peuple qui souffre. La non-violence des pauvres dans
les quatre Chants d’Isaie, Paris 1968). In de pastorale aandacht blijft oktober verbonden met de
openheid naar missie. Elk jaar wordt overal in de katholieke kerk gewezen op
onze zendingsopdracht. Deze geldt overal. In ons land staat de derde zondag
van oktober bekend als missiezondag. Missio brengt dit jaar Guatemala
onder de aandacht, vooral over de plaats aldaar van de armsten : boeren
zonder land, mensen zonder rechten, kinderen zonder school. De slogan voor de
oktobercampagne: “Ontmoeting zet je op weg” is overal toepasselijk.
Veel mensen hebben zich “In Gods naam” ingezet voor deze opdracht. Een
aantal onder hen hebben in hun dienstwerk het lot van de lijdende dienaar
gekend en zijn erom vermoord. Eric Gruloos, priester Fidei Donum uit het bisdom
Gent, werkzaam in Guatemala, kan vertellen over Mgr. Juan Gerardi
Conedera (1922-1998), hulpbisschop van Guatemala-city.
Hij was de stuwkracht bij een aantal pastorale plannen en was vooral bekend
omdat hij het onderzoek ondersteunde naar de misdaden tijdens de strijd tussen
guerrillero’s en het leger. Een periode, waarin 150.000 mensen zouden gedood
zijn, het merendeel door het leger. “Nunca mas, dat nooit meer”,
de oproep van deze bisschop staat geschreven op het monument dat ter zijner
gedachtenis is opgericht. Dit monument staat op het plein voor de kerk van San
Sebastiano, een parochie in het hoofdstad, waar Mgr. Girardi woonde en waar hij
werd vermoord. De daders waren goed op de hoogte van zijn doen en laten. Hij
is in zijn garage vermoord. In de kerk van San Sebastiano is er een verering
bij het beeld van de eeuwigdurende Vader. Was deze toen een ogenblik in slaap
gevallen en was de eeuwigheid even opgeschort? Op de marmeren gedenkplaat bij de garage
staat geschreven Testigo fiel de Dios, trouwe getuige voor God. In
Guatemala bestaat het movimiento monseňor Gerardi. In Oktober 1634 woedde een heel zware
storm over de Duitse Noordzeekust van Tondern tot Brunsbüttel. De bevolking
daar was de stormen gewoon. Die keer was het toch te bars en te erg. De
mensen hadden angst en maakten plannen om andere oorden op te zoeken,
veiligere plaatsen met meer perspectief. Toen ze daarvoor overlegd pleegden,
vonden ze op het strand een kruisbeeld, dat er was aangespoeld. Dit kwam van
een schip of van verder nog. Op Hallig Hooge beslisten de mensen, getroffen
door deze vondst om te blijven. “Als God naar hier komt en gans die ellende
met ons doorstaat, dan kunnen we ook blijven” (”Wenn Gott hierher zurückkommt
und das ganze Elend hier mit uns aushält, dann können auch wir bleiben”
(Michael Rambow, Göttinger Predigten). De lijdende dienaar in de gestalte van
Jezus, aan hem mogen we ons optrekken. Hij stelt ons de vraag: “Wie van jullie
heeft ontzag voor de HEER? Wie luistert naar de stem van zijn dienaar? Hij
die door de duisternis gaat en geen licht meer ziet, en die dan vertrouwt op de
naam van de HEER en vertrouwen stelt in zijn God” (Jes. 50,10). Jezus, de
dienaar verzamelt rond zich een gemeenschap. Antoine Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.