Allerheiligen | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Thu, 25 Oct 2012 11:24:35 -0700 (PDT) |
Uit alle volken en talen (Op. 7,9) Een
schilderij Bezoekers
in de Gentse kathedraal missen de volgend maanden de buitenluiken van het beroemde
retabel van de gebroeders van Eyck, Het Lam Gods. De restauratie ervan
is begonnen. Ze zal anderhalf jaar duren. Het centrale paneel met de
aanbidding van het Lam blijft hangen en krijgt later zijn restauratiebeurt.
Bezoekers kunnen in de Vydt kapel een reproductie van het ganse retabel
bekijken. Het allerheiligenfeest is elk jaar een goede gelegenheid om aan dit
retabel te denken. Het middenpaneel visualiseert een mooie bladzijde uit het
boek van de Openbaring, Het roept het beeld op van de grote schare rondom de
troon van het Lam die niemand tellen kan (Op. 7,9-14). We krijgen die lezing
op het feest van Allerheiligen. Van
Eyck bevolkte zijn schilderij met mensen uit zijn tijd, met hun gewaden en
insignes. Hij zet enkele groepen in het bijzonder in de kijker: ridders, de
rechtvaardige rechters - zouden er onrechtvaardige bestaan? – Hij
schildert groepen van vrouwen, van martelaren, pelgrims, kluizenaars,
bisschoppen en prelaten. Hubert en Jan Van Eyck plaatsten bij het Lam figuren
uit het Eerste Testament, aartsvaders en profeten en figuren uit het tweede
Testament. Op het schilderij staat het altaar van het Lam en vooraan de
fontein van levend water. Beeld van rust en van paradijs. Zij
mogen er allemaal bij zijn: de mensen in witte gewaden, die deze hebben
gewassen in het bloed van het Lam, zij die geleden hebben en gestreden, zij die
hun hoop stelden en stellen op het Lam. Een
uitbeelding Tijdens
het Gentse kunstevenement Track zocht de Poolse kunstenaar Pawel
Althamer naar een actualisatie van het centrale paneel van het Lam Gods. Zoals
velen van vroeger en nu is hij onder de indruk van het retabel. Het bezoek aan
dit meesterwerk stond al van in de moderne tijd op de bedevaartsweg van de
kunstenaars. Pawel Althamer wou geen reconstructie met oude gewaden. Hij
vroeg om mensen van nu, van allerlei gezindten. Hij rekende op de medewerking
van 300 vrijwilligers. De uitnodiging was ruim en ze ging ondermeer naar
studenten, professoren, kunstenaars, activisten, vrouwen en feministen, therapeuten,
vrijzinnigen, naar de verschillende kerk- en geloofsgemeenschappen, naar
sportlui, stadsdiensten, rechters en advocaten, politici. Of die allen zijn
gekomen? Aan de deelnemers van de eigentijdse live-enscenering was gevraagd om
individueel een voorwerp mee te brengen dat hen als groep zou herkenbaar
maken. Die zaterdagavond van 8 september 2012 waren vooral de advocaten
kenbaar aan hun toga alsook enkele studenten met speels hoofddeksel. Is dit
een teken van onze tijd dat elkeen op zijn recht staat en dat daardoor velen
beroep doen op advocaten die vandaag het slachtoffer verdedigen en morgen de
dader? Andere hadden hun T-shirt van elke dag, al of niet met een slogan of
met hun geliefde vedette erop. Een dorstige man stond er tijdens de performance
bij met een gevuld trappistenglas. De
inrichters hadden zich ook gericht naar psychiaters, therapeuten en vele
zorgverleners die in Gent en omgeving actief zijn. Medewerkers in de
psychiatrie hebben niet direct behoefte zich in uniform te manifesteren. Ik
zou zelfs niet weten hetwelk. Misschien een rugzakje, waarin mensen hun kansen
en mogelijkheden meenemen op hun moeilijke levenstocht en waarin ze hun
verhalen bewaren. Een van hen had een badmintonraket bij zich, niet zozeer
omwille van de sport als wel omdat dit hem op een andere wijze in contact
brengt met mensen in de psychiatrie. Deugd en vreugd, omwille van de gedeelde
ontspanning voorbij diagnoses en over grenzen van psychische beperkingen heen. De
performance had plaats op het ruime en lege Sint-Pietersplein te Gent met de
imposante gevel en koepel van de kerk van O.L.Vrouw-Sint-Pieters. Daarnaast de
vroegere Sint-Pietersabdij, ooit een machtig centrum in Gent, dikwijls in
concurrentie met die andere abdij, de Sint-Baafs. De evocatie van het Lam Gods
had plaats dichtbij de gedenkplaat met de tekst van Joseph Wresinski
(ATD-Vierde Wereld): “Waar mensen gedoemd zijn in armoede te leven,
worden de Rechten van de Mens geschonden. Zich verenigen om die rechten te
doen eerbiedigen is een dure plicht.” Je bent daar niet ver van de
Boekentoren van de Gentse Universiteit. Die was er nog niet toen de gebroeders
Van Eyck in 1432 en de jaren ervoor hun altaarstuk maakten. Het
geheel had plaats in de valavond en nam ongeveer een uur in beslag: tijd om
plaats te nemen, om te kijken en bij zichzelf na te denken. Luisteren naar het
spel van de waterstralen in de fontein en vooral kijken naar een klein lam, dat
rustig stil bleef staan. Van de plaats waar ik stond zag ik niet de herder die
voor het lam zorgde. De
kunstenaar vatte dit gebeuren op als een moment van verstilling. Hij koos
daarvoor het moment van zonsondergang 20u 12 nadat de zon die achtste
septemberdag schitterend had bestraald. Pawel
Althamer beoogt een participatieve benadering van kunst. Hij gelooft dat
daardoor verandering op gang kan gebracht worden. Kunst kan verbinden en
kracht geven om gemeenschap te vormen. Of dit in Gent gelukt is? Alle
deelnemers waren kortstondig een steentje van een mozaïek, een schakel van de
ketting. Zij konden zelf het geheel niet overzien. Een participant kan dit
nooit. Ze deelden toch allen in een collectieve ervaring en een kortstondige
gemeenschap. Zij waren daardoor iets meer verbonden met het scheppingswerk van
de gebroeders Van Eyck. Je
bent verbonden van zodra je op weg bent. Je bent verbonden met hen die je
meedraagt in gedachten en met wie en voor je mag werken. We zijn op weg met
mensen van overal. We zijn op weg in het spoor van mensen van eeuwen geleden
en met mensen van nu, met hun zorgen en plannen voor vandaag en morgen. Wij
zijn op weg met ons verlangen naar wat schoon is, goed, mooi en waar.
Misschien brengt ons dit eenmaal samen rondom de troon van het Lam! De
avond is gevallen, maar op de terugweg nemen we de vrede mee van die avond.
Misschien blijft het licht toch een tijdje branden. Een gedicht In
Torhout vond ik op een poëziepunt, dicht
bij de hoofdkerk, dit gedicht van ToonTellegen (° 1941). Er
lopen heiligen op straat Als
we ze tegenkomen lopen we ze voorbij. We
moeten nu zelf een zijstraat inslaan, zo
raken we steeds verder van huis, zo
zullen we elkaar ontmoeten, in de regen, Toon
Tellegen Langs
internet is een commentaar te lezen van Rianne van Halsema (Gereformeerde kerk
Bleiswijk) bij dit gedicht. Een bezinning van november 2010 over Een
onzichtbare mantel van hoop. met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Allerheiligen homilie, October 26 2009
- Allerheiligen homilie, October 26 2010
- Allerheiligen Heidi Deceuninck, October 26 2011
- allerheiligen Pastoor dr. A. van der Helm, November 1 2011
- Allerheiligen Antoine Rubbens, October 25 2012
- Allerheiligen Antoine Rubbens, October 30 2012
- Allerheiligen André Loyson, September 19 2013
- ALLERHEILIGEN Lieven Gistelinck, October 31 2013
- ALLERHEILIGEN Claire Boelens, October 27 2016
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.