Drieëndertigste zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 10 Nov 2012 03:00:12 -0800 (PST) |
Die in het boek zijn opgetekend (Dan. 12,1) We
naderen het einde van het kerkelijk jaar en lezen op de voorlaatste en laatste
zondag uit het boek Daniël. In de kerken van de reformatie heet de laatste
zondag Ewigkeitssonntag. Ze lezen dan uit Daniël de tekst die in de katholieke
kerk op de voorlaatste zondag wordt gelezen. In dit boek is de hoofdfiguur een
Israëliet, een zoon uit Juda, gesitueerd in de Babylonische ballingschap. Hij
bevindt zich op de breukvlakken van drie wereldrijken, het Babylonische, het
Medische en het Perzische. Hij maakt volgens het boek de ondergang mee van het
Babylonische rijk en hij voorspelt de ondergang van het Medische en Perzische
rijk. Hij voorziet de komst van een vierde wereldrijk, het Griekse. De
schrijver van het boek leeft in deze Griekse periode, dat is veel later dan
zijn held. Het is in de tijd van koning Antiochus IV Epifanes rond 165
a.c.n.. Deze heerst over Israël en propageert daar een nieuwe cultuur en
onderdrukt er de Joodse. Hij profaneert zelfs de tempel. De
schrijver projecteert die pijnlijke ervaringen van zijn tijd in deze van een
held tijdens de Babylonische ballingschap. Hij beschrijft op deze manier de
voortgang van de wereldgeschiedenis, maar maakt tevens de plaats en het lot van
Israël in deze geschiedenis duidelijk. De dateringen in het boek Daniël
omspannen 70 jaar volgens de telling van Jeremia (Jr. 25,11-22) (Jan Willem van
Henten, Het boek Daniel, in Erik Eynikel en Archibald vanWieringen, Toen
zond de heer een profeet naar Israël). Het vertrouwen in de toenmalige
bestaande orde was zoek. De auteur ziet uit naar een eindtoestand waarin God
triomfeert. We komen terecht in een apocalyptisch klimaat. Het boek van de
Openbaring ontleent later veel elementen aan het boek Daniël. Zoals
alle profeten na de ballingschap ondergaat de schrijver Perzische invloed. Dit
uit zich in de belangstelling voor engelen en voor hun vorst Michäel. Daniël
is het enige boek in het Oude Testament, waarin Michaël is vernoemd.
Michaël komt later nog ten tonele in het boek Openbaring. Hij kreeg een grote
rol in de iconografie als de strijder van de eindtijd, die de draak overwint.
Hij is de engel, die de weegschaal hanteert bij het oordeel. Hij genoot een
grote verering in de middeleeuwen (Mont Saint Michel) en in de
contrareformatie. Hij siert de spits van het Brussels stadhuis. Nu
en dan staat een boek op een grafmonument. Het kan wijzen op de bijbel of op
een levensboek. Het tweede beeld uit het visioen van Daniël is dit van het boek,
waarin de namen van wie gered worden opgeschreven staan. Dit thema komt nog
elders voor in de bijbel. “Alleen wie tegen mij gezondigd heeft;
schrap ik uit mijn boek” antwoordt de HEER aan Mozes. Het volk had
een gouden stierkalf vereerd en Mozes bad om vergeving (Ex. 32,33). In
diezelfde zin bad de psalmist over het lot van zijn belagers: “Schrap
hun namen uit het boek van het leven, laat ze niet geschreven staan bij de
rechtvaardigen” (Ps. 69,29). Het boek Maleachi, het laatste van de
verzameling van de zogeheten Twaalf Profeten, bevat beloften voor wie trouw
blijft aan het Verbond. “In zijn bijzijn werden de namen van de
mensen opgetekend die ontzag voor de Heer hadden, die zijn naam hoogachtten”
(Mal. 3,16). Het
boek is een levensboek. Verheug je wanneer je namen er in opgetekend staan
(Lc. 10,20; Fil. 4,3). Het boek is een symbool in het boek van de Openbaring.
Het bevat immers de namen van de getrouwen (Op. 13,8). Zoals in de burgerlijke
registratie zou God een boek hebben waarin de namen staan van hen die tot zijn
koninkrijk behoren en die in ‘het leven’ zullen delen
(Willebrod-vertaling commentaar bij Op. 13,8). Bij de grote witte troon werden
boeken geopend. “Toen werd er nog een geopend, het boek van het
leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun
daden” (Op. 20, 12). Het beeld heeft vooral door zijn opname in het Dies
Irae tot angst geleid. Gans ons leven is van belang. God kent ons en
doorgrondt ons (ps. 139). Als mens geven we zin aan wat we doen; we zoeken
naar de bedoeling die God heeft. God wenst dat de mens mag leven. Aan wie
trouw is en overwint, belooft hij het witte steentje (Op. 2,17). Elke mens is
schrijver van zijn eigen levensboek. Dit kan daarbij een middel zijn tot
communicatie, waarin wij ook onze betrokkenheid tot God tot uiting brengen. In
elke kapel en kerk van Parijs lagen tijdens het evangelisatiecongres Toussaint
2004 een ‘Levensboek’. Mensen konden er hun gebedsintenties voor
levenden en overledenen in schrijven. De laatste dag van die stadsmissies
werden deze levensboeken in stoet naar de kathedraal Notre Dame gebracht. Een
derde boodschap van Daniël op deze zondag is het perspectief op eeuwig leven.
Het Oude Testament biedt dit zelden aan. Daniël behoort tot de weinigen die
dit doen. Hij kreeg veel navolging met het beeld van de sterren, die
eeuwig zullen schitteren. Een mens die sterft een nieuwe ster erbij. Dit is
heel aangrijpend in het gedenkplaats Yad Vassem, waar de vermoorde kinderen zo
zijn weergegeven. In een in memoriam voor zijn papa (1917-2011) zei een dokter
dat zijn papa iets te laat geboren was om, net zoals Ernst Jünger te kunnen
zeggen, bij de weinige personen te behoren die in hun leven de komeet van
Halley tweemaal gezien hebben. “Regelmatig worden nieuwe kometen
ontdekt. Wanneer binnenkort in de avondschemering of nachtelijke hemel een
onbekende komeet verschijnt, weten we papa, dat U goed bent aangekomen.”
Zoals
Daniël schenkt de Koran in vele soera’s aandacht aan het oordeel en de
laatste dag. In de Bijbel en in de Koran is het oordeel gegrond op een
levensboek, waarin de goede en slechte daden zijn opgetekend. “Alles
hebben Wij opgesomd in een boek”. (78:29); “Gezichten zullen
er op die dag stralend zijn, lachend en verheugd” (80:38-39); “Stralende
gezichten zijn er op die dag die naar hun Heer kijken” (75:22-23). Antoine
Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.