tweede Adventszondag C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 1 Dec 2012 06:26:18 -0800 (PST) |
Leg af het kleed van rouw en ellende (Bar. 5,1) Baruch,
Lucas, Johannes en Paulus zijn profeten en boodschappers van vreugde. Ze
zetten ons alle vier op weg om wachtend, biddend en handelend de Advent te
beleven. Ze zijn de antipode van de mensen van het grote ‘Nooit genoeg’. Het
boek Baruch is een deutero-canonisch boek. Het zou ontstaan zijn in de
diaspora tijdens de eerste eeuw. Schrijver stelt zich voor als secretaris van
Jeremia. Hij trekt het kleed aan van een profeet en neemt de taal over van
Jesaja. Hij verkondigt vreugde en roept op tot gerechtigheid. In nieuwe
bewegingen wordt met enthousiasme het lied gezongen: Jérusalem, quitte ta
robe de tristesse. Een opwekkingslied in de depressielaag die al enkele
jaren over het Westen hangt. Wij kunnen ons niet laten overmeesteren door
weemoed. Waarom overvalt u de droefheid, vragen we in het Roratelied. Baruch
preekt een weg van gerechtigheid. Winst, eigenbelang, speculatie staan daar
ver vanaf. Zij liggen aan de oorsprong van ontsporingen in de voorbije jaren.
In China hebben een miljoen personen een fortuin van 1 miljoen euro of meer.
Bij 100 rijkste wereldburgers met 1 miljard € zijn vijf Chinezen, vijftien
Russen, zeven Indiërs. Paulus
schreef een dankbrief en een vreugdebrief aan de Filippenzen, Hij beklemtoont
daarin het belang van het gebed. Hij bevestigt het vertrouwen dat de Heer zal
voltooien wat Hij is begonnen. Met
Johannes treedt opnieuw een profeet op in Israël. Profeten, zijn zij die het
woord van God laten klinken en het leven geven. Het woord kwam over Johannes.
Deze man kent de oude profeten en staat in hun lijn. Hij is veeleisend. Hij
wijst naar de toekomst die aanbreekt en die in Jezus redding betekent voor
allen. De
advent is de tijd van Lucas. Hij is doorheen het ganse leesjaar C onze gids.
Daarbij stoffeert hij elk jaar de advent met zijn kindsheidevangelie. Hij is
de evangelist van de vreugde en kleurt daarmee de advent. Hij is blij om wat
komt en blij om wat er reeds is. De Duitse theologe Anke Inselmann schreef
twee dikke boeken over Die Freude im Lukasevangelium. Lucas
bezingt met Maria, Zacharias en Elisabeth de vreugde van het begin. Hij laat
ze horen in vier liederen: het Benedictus, het Magnificat, het Gloria en het
Nunc dimittis. Dit laatste is een afscheidslied van een oude man, die blij is
omdat zijn ogen het nieuwe begin mochten aanschouwen (J. Ratzinger, Papst
Benedikt XVI, Jesus von Nazareth, Bd. III: Die Kindheitsgeschichten). Lucas
beschrijft de vreugde om het optreden van Jezus, die Gods redding brengt. Deze
uit zich bij verzoening en door de vergiffenis van zondaars. De terugkeer van
het verlorene wekt vreugde. Lucas vermeldt de vreugde van zijn leerlingen die
in Jezus Gods Geest aan het werk zien en die zich verheugen dat hij als de
Verrezene in zijn kerk werkt. Wanneer
Lucas vertelt over Johannes en hem als profeet voorstelt, denkt hij vooral aan
Jezus. Jezus is als profeet groter dan Johannes. Joop Smit brengt in een vlot
geschreven boek het verhaal van Lucas. Dit boek verscheen bij de
uitgeverij Meinema. Hij probeert de lezer de eenheid in dit evangelie aan te
tonen. Aan de hand van een aantal sleutelpassages geeft hij er de grote lijn
van aan. “Voor Lucas is Jezus blijkbaar een profeet die vooral de
godsdienstige leiders van Israël uitdaagt en die daarvoor met zijn leven
betaalt” (op. cit. p. 15). Het evangelie van Lucas begint en
eindigt in Jeruzalem. “Jezus is de profeet en Jeruzalem is in letterlijke
en figuurlijke zin zijn bestemming. Voor Lucas is het verhaal van Jezus’
optreden het verhaal van zijn confrontatie als profeet met de stad Jeruzalem,
opgevat als het centrum van Gods volk Israël” (op. cit. p. 15). Johannes
is als profeet een sleutelfiguur. Hij is de schakel die de grote Bijbelse
profeten en Jezus met elkaar verbindt. “Enerzijds presenteert Lucas
Johannes als een Bijbelse profeet die de traditie van beroemde voorgangers als
Amos, Jesaja en Jeremia voortzet. Anderzijds staat de Doper als profeet model
voor Jezus, die in zijn voetsporen treedt. Weliswaar is er tussen beiden zowel
kwantitatief als kwalitatief een groot verschil. De korte samenvatting van het
optreden van Johannes wordt door Lucas in het geval van Jezus vele malen
uitvergroot. Bovendien wordt Johannes als vertolker van Gods woord ver
overtroffen door Jezus als drager van Gods Geest” (op. cit. p. 48). Op
deze tweede adventzondag kijken wij dankzij Johannes niet alleen uit naar het
kind Jezus in de kribbe, maar naar de “Jezus uit Nazareth, een machtig
profeet in woord en daad in de ogen van God en van het hele volk” (Lc. 24,
19). Met
Paulus kijken we nog verder. We zien uit naar de voltooiing van Gods werk in
ons en in de wereld op de dag van Christus. Wij kunnen met Paulus ons op die
dag voorbereiden door zuiver en onberispelijk te zijn, vol van vruchten van
gerechtigheid (Fil. 1,10-11). “De
citaten zijn met toestemming van de uitgever overgenomen uit Het verhaal van
Lucas, dr. J.F.M. Smit, uitgeverij Meinema 2009, www.uitgeverijmeinema.nl” met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.