kerstmis 2013 | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Tue, 11 Dec 2012 22:38:50 -0800 (PST) |
12.12.12, nog twaalf
dagen en het is kerstavond. Hierbij een homilie
voor kerstdag en een beste wens in deze advent Del Verbo divino Van het Woord des Vaders zwanger, komt de Jonkvrouw onderweg u vragen om een onderkomen. Zij haasten zich er heen (Lc. 2,16) Eigenaardig,
het kerstverhaal bij Lucas. De boodschap over kerstmis is bij hem veel ruimer
dan het verhaal over de geboorte van Jezus. Hij besteedt slechts enkele lijnen
aan de geboorte in een stal (Lc. 2, 6-7), maar veel meer lijnen aan de
boodschap die de herders ontvangen (Lc. 2, 8-14). De herders weten meer dan
Jozef en Maria. Zij gaan met de boodschap, die ze van de engel ontvingen, naar
de stal en leggen zo de band tussen van het teken van de geboorte en zijn
betekenis voor het volk. Het
teken is heel sober. Maria bracht haar kind ter wereld. Ze wikkelde het in
doeken en legde het in een voederbak. Hoe beknopt het verhaal is, toch
verraadt het een wijde verbondenheid, vooral met mensen die gedwongen van huis
weg zijn. Dagelijks baren vrouwen als vluchtelinge, zoekend naar een veilige
plek. Nu en dan komen kinderen te wereld in een gevangenis. De
voederbak in Betlehem staat ver weg van een koninklijke wieg in een paleis. De
oorsprong van Jezus is heel arm. Hij bevindt zich van het begin aan de rand.
Zijn levenseinde is nog erger. Hij sterft aan een kruis. Betlehem lag en ligt
buiten Jeruzalem. Calvarie lag toen buiten de stadsmuren. Het gaat om een
schamel begin. De geboorte in een stal bevraagt onze levensstijl, onze
gewaden, onze mijters, onze eretekens, onze praal, onze veiligheid en
zelfgenoegzaamheid. Jezus
komt uit een Joodse bakermat. Naar Joodse gewoonte wordt de pasgeboren in
doeken gewikkeld. Maria was er op voorbereid. Bepaalde commentatoren denken
al aan de opgevouwen doeken van de Paasnacht. Zo aartsbisschop Leonard in een
conferentie te Moerzeke (Stem van Moerzeke, 2011). Van
in de middeleeuwen is de kerk van Aken fier over haar reliekenschat, waartoe
als kleinood de doeken uit de kribbe zouden behoren. In 2014 is de zevenjarige
Heiligdomsvaart. Bij
de kerstkribbe is er aanvankelijk niet veel licht. Licht straalt bij de
herders buiten op het veld wanneer een hemelse bode hun de boodschap van
kerstdag brengt. Gods heerlijkheid straalt daar, wanneer de boodschap wordt
verkondigd over een gezalfde, een Messias, een redder, een bevrijder, die de
Heer zal zijn. Het scenario bij deze boodschap contrasteert met het eenvoudig
gebeuren rond de voederbak. Het is er nochtans nauw meeverbonden. Het is een
hemelse boodschap over een gebeuren in de tijd. Ze gaat over het komen van
Gods genadigheid, die zich naar mensen richt. Mensen leven vanuit Gods
welbehagen, vanuit zijn liefde voor mensen. Gods genade is verbonden met dit
pasgeboren kind. Lucas
verwerkt tevens een politiek gegeven. Hij situeert het verhaal binnen een
politieke beslissing van een volkstelling en tegenover een keizer die voor zich
goddelijke eer opeist. Voor Lucas en zijn lezers is niet de keizer de Heer, de
kurios, maar het kind dat in Betlehem geboren wordt. De
herders zijn als eerste geroepen. Betlehem is de stad van de herdersjongen
David. Volgens de profeten is God zelf de Herder van zijn volk. Herders
maakten deel uit van het landschap. Ze hadden niet altijd een goede
reputatie. Ze werden in Palestina aanzien als oneerlijk en dieven. Herders,
belastinginners en tollenaars komen moeilijk tot bekering (Talmud van Babylon). De
hellenistische wereld oordeelt gunstiger over herders gunstiger, iets meer
idyllisch. Komt van hen niet het eerste muziekinstrument? Er
zijn legenden over herders die de verborgen Messias ontdekken. Herders
staan ook beeld van de kleinen tot wie Jezus zich bij voorkeur zal richten.
“De laagste op de ladder zijn het eerst betrokken in de heilsboodschap
van degene die een vernederde moeder heeft (Lc. 1,48) en die de boodschap
brengt aan armen (Lc. 4,18)” (Hugues Cousin,L’Evangile selon
Saint Luc). Kardinaal
Danneels heeft steeds een heel grote band gehad met het kerstfeest (Klara
28.06.09). In zijn laatste kersthomilie richtte hij de blik naar de herders om
in hun ogen de blik van de armen te ontmoeten. Eind 2008 was de economische en
financiële crisis nog niet zo zwaar als nu vier jaar later. "Dat
zijn de herders in de stal. God toont zich aan hen die niets bezitten of
heel weinig, aan degene die alles van anderen moeten krijgen en verwachten. En
God geeft zich precies aan zulke mensen die niet teveel naar zichzelf kijken.
Die niet altijd weer voor de spiegel gaan staan. Herders kunnen gewoon niet
veel kijken naar zichzelf. Er is daar niets te zien. En daarbij moeten ze naar
hun kudde omzien, naar het weiland, naar de lucht en het weer, de zon, de maan
en de sterren. Ze zijn zelf veel te arm om naar zichzelf te blijven kijken. Dan
is het niet verwonderlijk dat zij ook de eerste zijn die naar het goddelijk
Kind gaan zien. En dat is een ander gif van onze tijd: we houden maar niet op
naar onszelf te kijken. Zo krijgen we God nooit in het oog. En zelfs de andere
kunnen we zo niet zien. We zijn te vol van onszelf. We zijn niet arm, noch naar
lichaam noch naar geest. Laat ons eerlijk zijn: Zelfs al is het zo dat er armen
onder ons zijn – verborgen of gezien – de grote meerderheid onder
is rijk. In deze kersttijd waar een groeiend aantal mensen onder de
armoedrempel dreigen te belanden, laat ons maat houden bij het feesten en
soberder in onze uitgaven. Laat ons vooral niet verspillen. ‘Alles wat in
onze kasten hangt’ en op onze tafels staat, zegt Ambrosius al, en dat we
niet nodig hebben of gebruiken, behoort ons niet toe, maar de armen’. We
moeten het hun restitueren. Laat ons vrijgevig zijn en dat niet enkel in de
kersttijd. Ja, de herders dragen in hun herderstas een heelmiddel mee voor onze
kwaal : ze geven. Weliswaar het nederig geschenk van een beetje wol van hun
schaapjes en wat melk. Maar toch, het is alles wat ze hebben en ze geven het
weg. Geeft dus: dat is een heilzame en efficiënte therapie voor ons”
(Kard. G. Danneels). De
herders zijn naar Betlehem gegaan. Zij gingen er haastig heen. Ze behoren bij
de velen die omwille van Jezus zich op weg begeven. In het Lucasevangelie
wordt veel gereisd en lange afstanden afgelegd. De herders gaven vertrouwen
aan het woord dat hun was gezegd. Toen ze het kind gezien hadden, maakten ze
bekend wat ze gezien hadden. De eerste ontmoeting met Jezus leidt al tot een
verkondiging. De herders zijn de apostelen jaren en mijlen vooruit. Ze zijn
getuigen van vreugde en daarom verheerlijken en loven ze God. Voor ons is de
opdracht zoals voor de herders: Jezus onthalen, Gods lof zingen, en hem
verheerlijken en verkondigen wat wij van God in Jezus hebben gezien en nog
zien. Naast
de houding van de herders nemen we tevens deze over van Maria. Zij overweegt
wat is gebeurd en neemt het op in haar hart en bewaart het. Het is alsof ze in
Betlehem nog niet wist wie Jezus zou zijn en of de ontmoeting met de engel
Gabriël vergeten was. Maria bewaart in haar hart wat ze hoort, ziet en
beleeft. Lucas geeft aan dat zoveel in stilte kan groeien. Het leven van
Jezus is pas begonnen. Het kind moet nog groeien in wijsheid en
bevalligheid. Het zal groeien. Maria overweegt het in haar hart. Ook nu zijn
mensen met hun hart begaan met wat er met Jezus gebeurt in de wereld van
vandaag. Moeders
hebben hun kind gedragen. Ze bewaren veel in hun hart, allicht meer dan de
vader. Maria bewaarde wat met Jezus gebeurde in haar hart. Wij moeten het
geheim van mensen niet ontfutselen. Misschien heeft Maria er later iets meer
over verteld, wanneer zij samen was met de apostelen van Jezus, met de vrouwen
in een bovenzaal te Jeruzalem (Hnd. 1,14). met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.