vierde adventszondag C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 15 Dec 2012 00:53:25 -0800 (PST) |
Gij Bethlehem de kleinste (Mich. 5,1) Mary,
een Duitse dame, kwam naar Gent voor een voordracht en bezocht de Gentse
kathedraal. Zij was vol bewondering voor het retabel van de gebroeders van
Eyck en gebruikte na haar bezoek de afbeelding van de achterkant van het
retabel als kerstkaart. De
achterkant van het Gentse veelluik is een geschikte Adventskaart. De schilders
situeren de aankondiging van Jezus in een rijk Vlaams interieur van de 15°
eeuw. Links de engel Gabriël; rechts Maria, overschaduwd door Gods Geest;
daartussen een geopend raam en een blik op de middeleeuwse stad. Boven hen
twee profeten uit het Eerste Verbond. In de linkerbovenhoek de profeet
Zacharias en in de rechterbovenhoek, boven Maria, de profeet Micha. Tussen
beide profeten de Sybyllen. Ook niet-bijbelse figuren wachten op de messiaanse
tijden. Vanuit
de rechterhoek boven kijkt Micha naar beneden. Hoe is zijn profetie uitgekomen?
Hij ziet beneden de welstellende opdrachtgevers van het kunstwerk, Judocus
Vijdt en diens echtgenote en de twee Johannessen. Johannes de Doper en
Johannes de evangelist. Beide hebben Jezus als het Lam Gods aangeduid.
Johannes de Doper is de oudste titelheilige van de kerk, voordat zij in 1559 de
kathedraal werd van het bisdom Gent. Als
het retabel geopend is, zien we het centrale tafereel met de aanbidding van het
Lam en groepen mensen op weg naar het Lam. Het lam zal hun herder zijn (Op.
7,17). Micha
is een adventsprofeet. In de driejaarlijkse cyclus komt Micha rechtstreeks
slechts één keer aan het woord. Dit op deze vierde zondag van de Advent. Maar
dankzij de evangelist Matteüs klinkt zijn profetenwoord jaarlijks op het feest
van de Openbaring. Matteüs legt zo graag een band tussen het oude testament en
het nieuwe testament. Hij gaf aan de woorden van Micha over Betlehem als de
uitverkoren plaats een grote echo. De wijzen op zoek naar de geboorteplaats
van Jezus krijgen in Jeruzalem vanwege de hogepriesters en de schriftgeleerden
te horen dat uit dat kleine oord een leidsman zal te komen, een herder (Mt.
2,6). De
naam Micha betekent: “Wie is als de Heer?” Hij is een
tijdgenoot van Jesaja. Hij zou opgetreden zijn in het zuidrijk tussen 740 en
700. Zijn profetenwoord over Betlehem brengt hem in de buurt van het
profetenwoord van de grote Jesaja over de jonge zwangere vrouw, moeder van de
Immanuël (Jes. 7,14). Micha kondigt aan dat in Betlehem, het kleinste onder
Juda’s geslachten, iemand zal geboren worden, die over Israël zal heersen
als waakzame krachtige herder en als man van vrede. Het Messiaanse kind zal
vrede zijn. “Vrede in persoon! Maar ook een zeer bedreigde vrede,
want onmiddellijk volgt op die belofte de naam ‘Assur’! En met de
Assyriërs dacht men opslag aan hun nieuwe beschaving: het ijzer. Vrede komt er
dus, maar onder de dreiging van het scheermis van Assur. Een comfortable vrede
wordt het niet, maar de belofte klinkt daarom niet minder baanbrekend en
hoopvol” (B. Standaert, Alfabet van een monnik, p. 260). In
de profetie van Micha treedt God alweer verrassend op. De HEER kiest niet voor
de grote stad en voor de machtigen. Hij richt zich tot een kleine plek, waar
je Hem niet verwacht en waarmee Hij het sterke zal beschamen. Het kleine
beschikt over een kracht, die komt van de Heer zelf. Niet
alle uitspraken van Micha zijn even zachtzinnig. Die plattelandsprofeet is er
een met hamerende woorden, die een aantal onheilswoorden lanceert. Hij gelijkt
op Amos. Zoals Amos klaagt Micha Jeruzalem en Judea aan omdat het morele en
religeuze leven niet op de HEER is gericht. Het volk vergeet in zijn handel en
wandel zijn verplichtingen als verbondsvolk. Micha ziet de sociale mistoestanden
vooral bij de bovenlaag van de bevolking. Hij heeft het aan de stok met de
misleidende ‘broodprofeten’ aan het hof. Hij voorziet de rampen
die zullen komen en laat niettemin enkele keren de hoop van de messiaanse tijd
oplichten (Bert Paepen e.a. Godsspraak. De twaalf kleine profeten, p. 81-92). Micha
heeft een duidelijk programma. “De HEER heeft u gezegd wat goed is,
mens en wat Hij van u verlangt: Hij wil niet anders dan dat u recht doet, dat u
de trouw eerbiedigt, en dat u nederig wandelt met uw God” (Micha,
6,8). Een tekst om dagelijks voor ogen houden. Hij staat geschreven op de
buitenmuur van de grote synagoge van New York. Op
de weg die Micha uitstippelt is Betlehem een bijzondere knooppunt. Bethlehem
wordt in de Bijbel 52 keren vermeld. Dankzij het Bijbels geboorteverhaal ligt
de stad op de wereldkaart. Daar is wereldgeschiedenis geschreven. De toegang
tot de geboortekerk is een kleine smalle deur. Wij moeten ons bukken om bij de
geboorteplaats te komen. In de Advent wordt vanuit Bethlehem licht
uitgedragen, ontstoken op die plaats. Het is een bescheiden licht. De
aangezegde vrede blijft een moeizaam proces. De weg naar Bethlehem botst op
een scheidingsmuur en harde controles. Zoveel beloften gingen niet in
vervulling. In 1964 bezocht Paulus VI de geboortekerk. Hij was voorstander
van een unversiteit. Projecten die niet tot bloei konden komen. Micha stelde
zijn hoop op Bethlehem en op de man van vrede. Vrede is nog ver weg, toch
mogen we niet opgeven. Vanuit dit vertrouwen werkt daar het Arab Eductionnal
Institute, een sectie van Pax Christi (AEI-Open Windows). Micha
komt aan het woord in jonge mensen, die hopen op en bidden voor vrede: Oh Lord, I pray that one
day this all will be demolished. So the Israelis
and us can be friends or good neighbors. I am a member
in one of the scouts in Bethlehem In the
processions we are all one. I hope that all
the conflicts and problems in families will be over. I pray to God
that we will love one another again and never fight. I hope that
parents will love their children and bring them presents I live in
Bethlehem, which is a very beautiful town. It is
surrounded by the Separation Wall. This prevents
us from going to Jerusalem to visit the Holy Sepulcher Church and the Aqsa
Mosque. I really hope
that Palestine will be free so that we are able to go to Jerusalem and visit
our relatives there. During
Christmas, many pilgrims from different countries come to join us in our
celebration. I love
Christmas because I share with people love and joy. The New Year
makes us one year older. I pray that I
will be a doctor in the future and treat all those who can't afford paying for
their medication (Wensen in 2011 verstuurd
langs het Arab ecuctional instute. Voor deze voor 2013 zie www.aei-open windows Bethlehem). Heer, geef ons de moed van
Micha om onrecht aan te klagen en om bewerkers van vrede te zijn. Antoine Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.