Openbaring C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 29 Dec 2012 01:30:59 -0800 (PST) |
Met de ster van Bethlehem naar 2013 Beste wensen Langs een andere weg terug (Mt. 2,9) “Ga
op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen” (Mt. 28,19). Met
deze zin zijn wij bij het slot van het evangelie van Matteüs. Het
universalisme van het zendingsbevel is reeds aanwezig van bij het begin van
zijn evangelie. Evenals Lucas heeft Matteüs een kindheidsevangelie. In de
proloog van hun evangelie laten Lucas en Matteüs hun lezers kennis maken met de
hoofdfiguur van het evangelie, namelijk met Jezus. Ze stellen daar al de
vraag: “Wie is Jezus eigenlijk? Welke taak is voor hem weggelegd?’”(cfr.
W. Weren, Matteüs, p. 17). Jezus is voor alle volkeren. In
zijn kort kindheidsevangelie brengt Matteüs magiërs uit het Oosten bij de
kribbe in Betlehem. Een ster begeleidde hen. Haar aanwezigheid haalt Matteüs
uit een profetie van Bileam in Numeri: “Wat ik zie is niet in het
heden, wat ik waarneem is niet nabij. Een ster komt op uit Jakob, een scepter
uit Israël” (Num. 24,17). Het teken van de ster had al een rol gehad
in de legenden over de geboorte van Abraham. Zijn
tekst is ook beïnvloed door Jesaja die alle volkeren laat optrekken naar
Jeruzalem: “Een vloed van kamelen zal je land overspoelen, jonge kamelen
uit Midjan en Efa. Uit Seba komen ze in groten getale, beladen met wierook en
goud. Zij verkondigen de roemrijke daden van de Heer” (Jes. 60, 6).
Van
oudsher hebben kerkelijke schrijvers gezocht vanwaar ze kwamen, deze
koninklijke magiërs. Ze kregen van hen hun naamkaartje. Van in de 6° eeuw
heten ze Caspar, Melchior en Balthasar. Ze zouden uit Perzië komen, uit de
stad Hamadan. Ze stonden als Perzen afgebeeld in een mozaïek aan de
geboortekerk in Bethlehem. Dankzij die afbeelding is dit gebouw uit de tijd
van Constantijn bewaard gebleven bij de verovering van Bethlehem door de Perzen
in het jaar 614. Naderhand werden de magiërs beschouwd als vertegenwoordigers
van de drie toen gekende continenten Europa, Afrika en Azië. De kerk in ons land
benadrukt elk jaar op het feest van de Openbaring haar verbondenheid met de
kerk in Centraal Afrika en houdt haar Afrikadag. Stephen Ellis, titularis van
de Desmond Tutu-leerstoel in de Sociale Wetenschappen aan de VU in Amsterdam,
schreef het boek Het regenseizoen. Afrika in de wereld, waarin hij
beweert dat Afrika niet achter loopt, maar voor. Het continent kent nochtans
vele problemen, en niet alleen in Kongo en in de Centraal-Afrikaanse
Republiek.. We
mogen de wijzen uit het Oosten op weg naar de kribbe beschouwen als de
vertegenwoordigers van zoekende mensen, die zich op weg begeven vanuit het
vertrouwen dat dit zinvol is en dat hun zoeken leidt tot een ontmoeting. Sinds
een aantal jaren heeft het pelgrimeren weer de wind in de zeilen, vooral
de weg naar Santiago. Herman Andriessen publiceerde na een voettocht vanuit
Nijmegen naar de kathedraal van Chartres een reeks beschouwingen over de
levensweg als pelgrimsweg: Naar het land dat Ik u wijzen zal. De
spiritualiteit van het pelgrimeren, Lannoo 1986. Op hun tocht naar
Chartres, kijkend naar kerken en kathedralen, kwamen ze vaak afbeeldingen tegen
van de drie koningen, de patronen van de reizigers. Gislebertus,
een befaamd beeldhouwer, beitelde op een romaans kapiteel in de kathedraal van
Autun de droom van de drie koningen. In hun slaap worden deze gewekt door een
engel en zien ze de ster, die hen zal leiden op de weg naar Bethlehem
(www.artway.eu). De
kerk van het Oosten is ons voorgegaan in de viering van het feest van de
Epifanie. Het Driekoningenfeest is “het feest van de zalige reis van
de God-zoekende mens op de pelgrimstocht van zijn leven, die God vindt omdat
hij Hem zoekt” (K. Rahner, Meditaties over feesten en alledaagse
dingen, Hilversum, 1964, p. 39). Bedevaarten
is een algemeen menselijk gegeven, bekend zowel in het hindoeïsme als bij
joden, christenen en moslims. De eerste christenen noemden zich aanhangers van
de Weg (Hnd. 9,2). In het evangelie van Johannes zegt Jezus dat hij de Weg is
(Joh. 14,6. Het
protestantisme stond en staat meestal afstandelijk tegenover bedevaarten en
pelgrimages. De enige juiste bedevaart bestaat in het lezen van de Heilige
Schrift (Maarten Luther). “Jetzt können wir rechte christliche
Wallfahrten tun, die Gott gefallen, im Glauben nämlich, wenn wir die Propheten,
Psalmen und Evangelisten mit Fleiss lesen. Dann würden wir nicht durch heilige
Stätte, sondern duirch unsere Gedanken und Herzen mit Gott spazieren, das ist
das rechte gelobte Land und Paradies des ewigen Lebens” (M. Luther).
Op de Evangelische Kirchentag en de Oekumenische kirchtentag groeit de
belangstelling voor pelgrimeren (M. Cordes/S. Wustrack, Pilger
–Wege-Raüme, Hannover, 2005). De
beste bedevaart is deze die ons bij Jezus brengt en die ons helpt om hem te aanbidden
en hem onze hulde te brengen. De
zoektocht van de wijzen leidt tot Bethlehem, waar zij aan het kind hun eerbied
hebben uitgedrukt. Aanbiddend hebben ze daar geknield. « Arrêtons–nous
avec les mages. Avant
d’être demande, que notre prière soit, comme la leur, adoration. Quand
nous regardons vers la lumière du Christ, elle nous devient peu à peu
intérieure et le mystère du Christ, devient aussi le mystère de notre vie » (Frère Alois, Oser Croire,
p. 31). Al
vijfendertig jaar houdt de gemeenschap van Taizé op het einde van het jaar een
Europese pelgrimage van vertrouwen; dit jaar in Rome van 28 december 2012 tot 2
jan. 2013. Een pelgrimage kan ons op een andere weg leiden, waarlangs onze
kijk op onszelf, op religie en solidariteit verdiept. We keren dan, zoals de
wijzen, langs een andere weg naar het land terug. Pelgrims
bevragen de thuisblijvers. Waarom gaan ze op weg? Wat is hun en ons doel?
Kennen wij de weg die we te gaan hebben? Vertrouwen we deze? De reis van de
wijzen, gedragen door hun geloof, maakt gelovigen bewust dat wij allen pelgrims
zijn, mensen met geen blijvende woonplaats, zelfs wanneer we nooit ons
vaderland hebben moeten verlaten. “Hoe snel verloopt de tijd en
glijden de dagen voorbij, hoe zijn wij voortdurend in verandering en trekken
wij steeds verder: nauwelijks was ons leven begonnen of we waren reeds
vertrokken voor de reis die steeds maar verder gaat en nooit meer naar dezelfde
plaats terugvoert. En de weg leidt door de kindertijd, de krachtige jeugd en
de rijpe ouderdom, door weinig feesten en vele gewone dagen, door jubel en
leed, door reinheid en schuld, door liefde en teleurstelling, steeds verder,
onweerstaanbaar van het Morgenland van het leven naar het Avondland van de dood”
(K. Rahner, op. cit., p. 40). Herman Andriessen trekt de
spiritualiteit van de weg verder door voor wie “staan in het einde”,
“voor wie de dingen van het leven naar hun einde gaan” (H.
Andriessen, Een eigen weg te gaan. Ouderdom en spiritualiteit, Ten
Have, 2004). Met Piet Thomas kunnen
ouderen en jongeren bidden tot de Heer van De Weg: Hoe wonderlijk is, God, de weg die Jij met ons wilt gaan. Wat Jij voor ons hebt vastgelegd trekt steeds weer ruimte aan. De horizon van ’t nieuwe land is het visioen van elke dag. De toekomst die Jij voor ons plant, is mooier dan een oog ooit zag. Jij leidt ons over braakland weg naar waar niet langer de woestijn haar wetten stelt, maar haag en heg rond velden staan voor brood en wijn. En als wij door het duister gaan, ben Jij voor ons het leidend licht. Hoe wonderlijk is ons bestaan als Jij ons leven richt. Moge
Gods ster ons in 2013 begeleiden op onze weg. Het moeilijkste staat nog voor.
“De verste reis is deze naar binnen” (Dag Hammarskjöld). Toemaatje: Wie ben ik? Ze
zeggen zoveel over mij. De
ene noemt mij een magiër. Een
ander beschouwt mij als een wijze. Er
zijn er die denken dat ik koning ben. Ja,
ik was in het gezelschap van mensen met goud, wierook en mirre. Ik
ben een zoeker. Ik wens te weten waar het geluk te vinden is. Ze
zeggen dat ik uit het Oosten kom, maar ik heb broers en zusters in het Westen. Ik
heb er in het Noorden en het Zuiden. Met
velen zijn we pelgrims, zoekers naar het geluk. Ik
keek naar de sterren. Ik volgde een schitterende ster. Zij
bracht mij in de stad Jeruzalem. Toen
ik aan het paleis aanklopte, besefte ik dat daar het geluk niet lag. Ik
moest verder zoeken. “Zoek
het bij de eenvoudige”, fluisterde een stem in mijn hart. Ik
keek rond, ik zag drukdoende en haastige mensen. Mannen en vrouwen, beladen
met veel geschenken en dragers van verborgen leed. Ik zag bedelaars. Mijn
blik viel op twee eenvoudige mensen. Aan
hun tongval te horen kwamen ze uit Nazareth. De
vrouw was zwanger. Haar man was heel zorgzaam. Ze
waren op zoek naar een onderkomen. Maar asiel kregen ze niet. Ik
volgde hen. Een zwangere vrouw is teken van nieuw leven. “Elk
kind, zo zei het Tagore, komt met de boodschap dat God nog hoop heeft
met de wereld.” Engelen zingen en twitteren
over vrede. Maar hun stem klinkt dof in Syrië en Mali. Ze botst op muren van
haat. Ze brengen licht en bestralen ermee de herders. Ik ga met hen mee en
buig voor het kind in de kribbe. een glimp van Gods mysterie. God toont zijn
gelaat in een kind. Maar, wat zal er van dit kind geworden? Het kind uit Bethlehem zal
opgroeien in Nazareth in het gezin van een timmerman. Daar in de synagoge van
Nazareth verklaart Jezus op zijn dertigste dat hij door de Geest is gezalfd. Hij wil aan armen goed nieuws
verkondigen. Hij wil mensen bevrijden van
de last die op hen drukt. Hij leeft met een groot hart
voor kleinen en kinderen, voor zwakken en zondaars. Daarom gaat hij langs de
wegen van Galilea en Juda. Hij is gedreven door wat God
voor mensen wil zijn: een God van Liefde, Deus Caritas. Zijn weg leidt naar
Jeruzalem. Daar ontmoet hij het kruis. Zijn liefde gaat tot het
uiterste. Verrezen op Pasen laat hij er
alle mensen in delen. Tot hoever ga ik met hem
mee? Wanneer komt aan mijn zwerven een einde? Wanneer is mijn verlangen naar
geluk vervuld? Ga met hem mee tot in
Jeruzalem. Ontdek het onderweg en werk elke dag aan vrede en gerechtigheid. met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.