Doopsel Jezus C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 5 Jan 2013 05:23:50 -0800 (PST) |
Toen het volk vol verwachting was (Lc. 2,15) Hoofdstuk 3 is de echte start van het evangelie van
Lucas. Opnieuw kadert hij zijn evangelie in de grote geschiedenis door aan te
geven wie baas is in Rome en wie in Palestina de lakens uitdeelt. Hij noteert
eveneens wie hogepriester is in de tijd dat Gods woord gericht wordt tot
Johannes (Lc. 3,1-2). Lucas geeft aan dat God de acteur is en dat Hij doorheen
een man als Johannes aan het werk is. Meteen geeft Lucas de basis aan, van
waaruit Jezus vertrekt, nl. vanuit de kring van Johannes. Elke evangelist
wijst op de verbondenheid van Jezus met Johannes. Dit heeft Lucas heel
duidelijk aangetoond in zijn kindheidsevangelie, dat als een tweeluik is met
taferelen over Jezus en over Johannes. Maar in dit kindheidsevangelie is toch
duidelijk dat Jezus meer is dan Johannes. Toen de evangelies geschreven werden, waren meerdere
groepen christenen, elk met hun eigenheid wegens de plaats waar ze woonden of
tengevolge van de apostel en leerling die er grote invloed hadden. Daaronder
waren groepen die zich beriepen op Johannes de Doper en misschien in rivaliteit
waren met de groepen die Jezus navolgden. Johannes heeft bij zijn optreden aan de Jordaan
verwachtingen opgeroepen. Hij leefde niet in een onverschillige tijd. Hoe kan
je in een onverschillige tijd of bij mensen die niets meer te verwachten hebben
iets bereiken? “Er heerste bij grote lagen van de bevolking
ontmoediging over de reële situatie in het land en de wereld, maar juist daarom
ook een gespannen verwachting naar een nieuw – en definitief –
ingrijpen van God. Er was allereerst de moedeloosheid om de politieke
situatie. De vreemde bezettingen hadden elkaar altijd maar opgevolgd”
(P. Schmidt, Cursus over Jezus van Nazareth). Daarnaast was er
ongenoegen over de mistoestanden onder de eigen bevolking. Misbruiken en
corruptie in de hogepriesterlijke families en de adellijke aristocratie; de
Sadduceeën, die en rond de tempel de plak zwaaiden en gemakkelijk de Romeinse
macht naar de ogen keken. Vele bewegingen keken uit naar redding en religieus
reveil. Bij verwachtingen zijn we niet altijd in staat eraan
te beantwoorden. Johannes weet de verwachtingen over een komende Messias te
kanaliseren en te richten. Aan wie denkt dat hij zelf de Messias is, verwijst
hij naar God die sterker is en spreekt hij over Jezus, die na hem komt en die
boven hem staat. Jezus ontvangt zoals velen het doopsel en stelt een
gebaar van solidariteit. Hij onderstreept de waarde van de bevrijding door het
doopsel. Is hij als die dokter die zoveel mogelijk zelf wil ervaren wat zijn
patiënten meemaken? Het is zoals de pastoraal werker en de verpleegkundige die
aan een zieke een kruisje geven en er zelf een terugkrijgen. De jonge kerk had enige moeite met het feit dat Jezus
het doopsel van bekering heeft ontvangen, dat Johannes toediende. Dit kan
verklaren waarom Lucas zo weinig zegt over dit doopsel. Jezus ontving het doopsel vanuit een grote
betrokkenheid. Hij ontvangt het in gebed. Bij dit doopsel komen twee belangrijke
gegevens naar boven. Jezus ontvangt de Geest. Lucas heeft doorheen gans zijn
evangelie en in de boek van de Handelingen veel aandacht voor de Geest. Deze
overschaduwde Maria (Lc. 1,35). Hij vervulde Elisabeth tijdens het bezoek van
Maria (Lc. 1,41) en hij vervulde Zacharias bij zijn profetische zang van het
Benedictus (Lc. 1,67). Hij was bij de oude Simeon, die in het kind in de
tempel de Gezalfde van de Heer mocht aanschouwen (Lc. 2,25). Johannes
voorspelde dat de komende Messias zal dopen in de Geest (Lc. 3, 15). Het
verwondert bijgevolg niet dat die Geest Jezus zelf vervult bij het doopsel (Lc.
3). Jezus is de met Geest gezalfde (Lc. 4,18). Bij zijn afscheid belooft
Jezus de Geest aan zijn leerlingen (Hnd. 1,8). Deze komt over hen op de dag
van Pinksteren (Hnd. 2,1-4). Bij
zijn doopsel krijgt Jezus te horen: “Gij zijt mijn Zoon, de
welbeminde; In U heb ik mijn behagen gesteld” (Lc. 3,22). De Schrift
situeert innerlijke processen als gebeurden ze ‘buiten’. Allicht
draagt elke mens een zin mee in zijn leven, die hem of haar bijzonder dierbaar
is. Iemand anders heeft ons bewust gemaakt van een goede eigenschap, een trek,
die ons typeert. Hij heeft daardoor vertrouwen gewekt. Een religieuze
vertelde dat zij als zestienjarige in Slovenië opgepakt werd en naar een
werkkamp moest gaan. Haar ouders wisten dat dit zwaar zou zijn. Haar vader
had haar gezegd: Meisje, ik weet dat ik op jou mag vertrouwen. Deze vrouw,
later in Oostenrijk ingetreden in de congregatie van de Goede Herder, zei dat
dit woord van haar vader haar gans haar leven begeleid heeft. “Gij zijt mijn zoon, de welbeminde.”
Deze zin plaatst Lucas boven het leven van Jezus. Daar ligt zijn diepste
geheim. Geboren in een mensenfamilie met een lange stamboom en solidair met de
mensen van zijn tijd, is Jezus, de Welbeminde zoon van God, veel meer dan Adam,
de eerste mens (Lc. 3,38). Deze Jezus zal dopen met Geest en vuur. Het vuur
is zijn gedrevenheid om de beloften van de profeten in vervulling te brengen.
Zijn vuur is niet het verdelgend vuur, dat Johannes bedoelde en verwachtte. Jezus werd bevraagd en uitgedaagd omwille van dit
zoonschap. “Als gij de Zoon van God, toon dan jeze macht”,
het tergend woord van de Satan in de woestijn (Lc. 4,3). “Als je de
zoon van God, red dan jezelf en kom van je kruis”, roepen de spotters
bij het kruis van Jezus op Goede Vrijdag (Lc. 23, 35-37). In de synagoge van Nazareth verklaart Jezus hoe hij
zijn zending verstaat en wil volbrengen: “Gezonden om aan armen de
blijde boodschap te brengen” (Jes. 61,1-2; Lc. 4,16-19). Wellicht
kende Jezus ook de andere woorden, waarmee Jesaja de zending van de gezalfde
had aangekondigd: “Mijn Geest stort ik over hem uit, gerechtigheid
laat hij stralen over de volkeren.” Hij doet dit niet met geweld.
“Hij roept niet, hij schreewt niet. Het geknakte riet zal hij niet
breken” (Jes. 42, 1-4). De liturgie op het feest van het doopsel van Jezus als
eerste lezing de tekst van Jesaja om ons voor te bereiden op de zending die
Jezus bij zijn doopsel ontving. Zij volgt hierbij het voorbeeld van de
evangelist Matteüs die deze tekst van Jesaja aanhaalt wanneer Jezus een man met
een verschrompelde hand genas en aan zijn toehoorders vroeg om dit niet met
grote trom te verkondigen (Mt. 12, 9-21). Wij komen in de nabijheid van Jezus, Gods welbeminde
zoon, als wij het geknakte riet niet breken en de smeulende vlaspit niet
doven. Als wij als gedoopte daarvoor kiezen, dan zijn we nooit werkloos. Een
tekst van Ward Bruyninckx motiveert ons voor de zorg om het geknakte riet: Er was eens een vogel met slappe vleugels. Helemaal geen hoogvlieger, want hij had weinig kracht. Misschien had hij ook wel een
minderwaardigheidscomplex. De andere vogels scheerden in een hoge vlucht doorheen
de wolken en langs de azuurblauwe hemel. Hij keek ernaar en trippelde wat. Hij
pikte op de grond of in het gras, vloog even op, enkele meters ver, maar plofte
dan weer terug op de grond. Hij keek met veel verdriet toe, hoe de andere vogels
tot in de takken van de hoogste bomen vlogen. Toen werd het hem te machtig. Hij verzamelde al zijn moed en vloog... Maar zijn krachten begaven het. Gelukkig was daar een boom met een lage tak. Daar kon hij zich neerzetten. Voor de vogels met slappe vleugels heeft God bomen
geschapen met lage takken. Soms denk ik, dat mensen die heel véél houden van
andere mensen bomen zijn met lage takken. Antoine Rubbens met vriendelijke groet, Antoine Rubbens aalmoezenier PC Caritas Caritasstraat 76 9090 Melle tel. 09 210 68 57 Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.