Derde zondag C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 19 Jan 2013 00:25:27 -0800 (PST) |
Het volk luisterde aandachtig (Neh. 8,3) Twee historische boeken zijn toegeschreven aan twee restaurateurs, aan
Nehemias en Esdras. Zij informeren over de periode na de ballingschap.
Dankzij de godsdienstige politieke van de Perzische vorst konden in 538 a.c.n.
de ballingen naar hun land terugkeren. Maar het gedroomde land was niet dit
van melk en honing. Niet alle mensen waren weggevoerd. Die gebleven waren
hadden zich vermengd met andere groepen. De niet-joodse bevolking verzet zich
tegen de heropbouw van de tempel. Deze werd dan toch in 515 herbouwd. Later
werden omstreeks 443 de muren van Jeruzalem hersteld. Esdras kwam in het midden van de vijfde eeuw met enkele duizenden
Judeeërs uit Babylon in Jeruzalem. Hij had van de Perzische koning de opdracht
gekregen te onderzoeken hoe de Joodse wet wordt nageleefd. Esdras is priester
en Schriftgeleerde. Nehemias is door koning Artaxerxes aangesteld als
landvoogd. Hij zorgt voor het herstel van de muren van Jeruzalem. De boeken,
genoemd naar deze beide figuren, zijn later geschreven en werden lang als één
boek doorgegeven, gekoppeld aan de Kronieken. De auteur van deze boeken houdt
voor dat de gemeenschap van de teruggekeerde ballingen, die leven volgens de
wet, een voortzetting is van het volk uit de tijd van de koningen (NBV). Esdras wordt beschouwd als de grondlegger van het Jodendom door juist
de nadruk te leggen op de cultus rondom de tempel en door gewicht te geven aan
de Wet, die het leven in alles regelt. Hij en Nehemias zijn bezorgd om de
eigenheid van het volk. Zij geven voorschriften over gemengde huwelijken.
Door de zorg om de identiteit dreigt het Jodendom zich terug te plooien op
zichzelf. Die tijd is niet bepaald gunstig voor een profetisch denken. De
profetische adem is gaan liggen ten voordele van het organisatorische. Er is
meer nodig dan stevige muren. De veiligheid heeft een innerlijke basis.
Esdras komt op voor een morele herbewapening. Hij brengt het volk samen rondom
de Schriften, vooral rondom de Thora. Hij wil door de Wet als een geestelijke
muur het volk zijn eigenheid geven. Dit vieren ze in een liturgisch
gebeuren,waarin de Wet wordt voorgelezen. In hoofdstuk 8 wordt deze hoogdag beschreven. Kenners vinden er vroege
sporen van een synagogale dienst. Wij missen er echter het gekende gebed van
het Shema, en de 18 zegenbeden. In de viering van Esdras ontbreekt de lezing
uit de profeten. De liturgie is belangrijk voor het leven van een gemeenschap. Esdras
is er zich van bewust. Hij voorziet een verhoog, vanwaar de tekst kan gelezen
worden. Is dit een voorloper van het ambo in de kerk? Het volk is erin
betrokken met ziel en lichaam. Ze luisteren aandachtig. Welke aandacht breng
ik op bij een liturgische dienst? Wat neem ik mee uit een lezing, uit een
homilie? Levieten helpen en interpreteren. Ze verklaarden de betekenis zodat
allen het woord verstonden. Een gewetensonderzoek aan wie schrijft en
verklaart. Verduidelijken of verduisteren we het woord? Hoe laat ik het woord
in mij doordringen? Hoe verloopt een contemplatief bidden met de bijbel. Het volk gaat staan bij de lezing. Door welke houding uiten wij onze
eerbied voor het Woord en in de eucharistie? Het volk beaamde met een dubbel
amen. Hoe luid en instemmend klinkt ons Amen na het eucharistisch hooggebed?
Er is de blije instemming met het Woord. De levieten heffen de handen omhoog,
buigen het hoofd en zij aanbaden de Heer. Gebaren mogen geen show zijn. De de
liturgische viering onder leiding van Esdras uit zich in de vreugde van het
samen eten en drinken erna. Kerkmis en kermis. De christelijke liturgie staat niet los van wat in de synagoge
gebeurde. De liturgische vernieuwing verlevendigde het contact met het Eerste
Testament. In de eucharistie gedenken we het leven van Jezus doorheen het
woord en rituele handelingen. Hij zelf heeft zich gevoed met woorden van het
Eerste Testament en bad met de psalmen. De tafel van het woord en de tafel van
het brood zijn gevisualiseerd in het altaar en de ambo. In de pastorale brief God ontmoeten in zijn Woord onderstreepten
de bisschoppen het belang van het luisteren naar Gods Woord. Ze reikten daarna
een leeswijzer aan voor medewerkers in de liturgie en voor lectoren. “De
liturgie is de plaats waar het Woord opnieuw kan ontdooien en ons kan
aanspreken. Het wordt weer ‘eetbaar’, het kan genuttigd en
geknauwd worden. Het wordt weer voedsel om van te leven.” De eerst besproken en goedgekeurde tekst op het tweede Vaticaans
concilie was de constitutie over de heilige liturgie. “De liturgie
bouwt de huisgenoten dagelijks op tot een een heilige tempel in de Heer, tot
een woonstede van God inde Geest, tot de maat die de volheid van Christus
past. Zij versterkt tegelijk op treffende wijze hun krachten voor de
verkondiging van de Christus en zij toont zo aan hen die buiten staan de kerk
als een teken dat onder de volkeren is opgericht” (Sacrosanctum
Concilium, 3). De concilievaders vroegen o.m. in de vieringen een rijkere,
meer afwisselende en aangepaste lezing van de Heilige Schrift in te voeren
(S.C., 35). In de laatste conciliesessie hebben ze de constitutie over de
Goddelijke Openbaring goedgekeurd, waarin zij de betekenis hebben toegelicht
van het Eerste Testament en de verhevenheid van het Tweede (Dei Verbum,
14-17). Clemens stuurde na de Kirchtentag van Dresden een tekst van Moeder
Teresa: "In der Eucharistiefeier bin ich katholisch, beim Anhören des
Wortes Gottes bin ich evangelisch, und wenn ich mich in die Mystik versenke,
bin ich orthodox." Wij kunnen dit aanvullen: “Als ik de
psalmen bid, ben ik bij het volk van Israël.” Hoe wereldwijd is mijn hart als ik bid? Het gebed trekt geen
scheidingsmuren op. We drukken er onze verbondenheid uit met God, die Joden en
Grieken, slaven en vrijen verenigt (1 Kor. 12,13). Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.