tweede zondag veertigdagentijd C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 16 Feb 2013 00:25:43 -0800 (PST) |
I.
Wanneer
de krachten afnemen Naar
aanleiding van de 21° wereldziekendag had paus Benedictus, zoals de voorbije
jaren, zijn verbondenheid met zieken uitgedrukt. Hij volgde daarin zijn
voorganger, die in 1992 de wereldziekendag had ingesteld. Paus Benedictus
schreef begin januari 2013: “Ik voel mij
bijzonder dicht bij ieder van u, dierbare zieken die in verzorgingsinstellingen
of thuis, door zwakte en lijden een moeilijke tijd van beproeving
doormaakt.” Hij herinnerde daarbij
aan de boodschap van de concilievaders aan de zieken op het einde van Vaticanum
II: “Weet dat gij niet alleen zijt, niet verlaten, niet nutteloos: gij
zijt de geroepenen van Christus, zijn levend en doorschijnend beeld.” Dit
jaar was zijn verbondenheid met zieken nog sterker. Op 11 februari 2013,
gedenkdag van O.L.Vrouw van Lourdes, verklaarde hij dat het afnemen van zijn
krachten hem belet de inzet voor de kerk verder ten volle op zich te nemen. Bij
ziekte en ouderdom voelen we onze grenzen en beperktheden sterker aan. Wat we
gisteren nog konden, lukt niet meer de dag daarop. Loslaten, een zware
opdracht! Paus
Benedictus zei: “Na een herhaald gewetensonderzoek voor God, ben ik
tot de zekerheid gekomen dat mijn krachten, wegens mijn gevorderde leeftijd,
niet langer volstaan om het ambt van Petrus naar behoren voort te zetten. Ik
ben er mij van bewust dat deze taak, wegens zijn wezenlijk geestelijke aard,
niet alleen met woorden en daden moet worden uitgevoerd, maar ook, en niet het
minst, met lijden en gebed. In de wereld van vandaag, die onderhevig is aan
vele snelle veranderingen en die dooreen geschud wordt door vragen die een
grote relevantie hebben voor het geloofsleven, is de kracht van lichaam en
geest noodzakelijk om het schip van Sint-Petrus te besturen en het evangelie te
verkondigen. Die kracht in mij is de voorbije maanden sterk afgenomen, in die
mate dat ik mijn onvermogen om deze taak die aan mij is toevertrouwd nog naar
behoren te vervullen, moet erkennen” (Kerknet). Daarom verklaarde
paus Benedictus XVI dat hij aftreedt als bisschop van Rome. Zijn
beslissing is moedig. Ze heeft iets groots. Ze getuigt van nederigheid en
draagt bij tot het updaten van het pausschap. “Un acte humble et
lucide. Il y a la grandeur, de l’humilité et de la modernité dans la
décision de Benoît XVI de renoncer au ministère d’évêque de Rome”
(Editorial Le Monde, 13.02.13). De
veertigdagentijd 2013 krijgt door deze gebeurtenis een bijzonder accent. Een
paus neemt ontslag; een conclaaf begint. Een periode waarin conclavisten en
anderen een balans opmaken en wensen voorleggen voor een nieuw pontificaat.
Half maart begint het conclaaf. Een aantal dagen later kennen we de naam van
zijn opvolger. We zullen voor hem bidden in de eucharistie, die elke
plaatselijke kerk viert in verbondenheid met de kerk en de bisschop van Rome. Bewonderaars
van paus Benedictus beschouwen hem als de Mozart onder de theologen. Als
theoloog, als priester, bisschop en paus heeft hij nagedacht over God en tot
Hem gebeden. Volgens paus Benedictus leidt de afwezigheid van God tot het
verval van de mens en de mensheid. Aan deze uitspraak in Assisi op 27 oktober
2011 voegt paus Benedictus zelf er deze vraag aan toe: “Maar, waar is
God?” In
zijn Jezusboek schrijft hij over de bekoringen van Jezus: “Matteus en
Lucas vertellen over drie bekoringen van Jezus, die de worsteling om zijn
opdracht weerspiegelen, maar die ook de vraag opwerpen waar het in het
mensenleven nu eigenlijk om draait. De kern van alle bekoring – dat wordt
hier zichtbaar – ligt in het terzijde schuiven van God. Voor Hem blijft,
naast alle dringende dingen in het leven, slechts een tweede plaats over, zo
Hij al niet als overbodig en als storend element wordt gezien. De bekoring die
ons in vele vormen bedreigt, is dat wij de wereld zelf, zonder God, op orde
willen brengen. Dat wij de wereld op onze eigen verworvenheden willen opbouwen,
alleen de politieke en materiële werkelijkheid willen erkennen en God
daarbuiten laten” (J. Ratzinger-Benedictus XVI, Jezus van Nazareth,
deel 1, p. 48). Van
de opvolger van paus Benedictus wordt verwacht dat hij zijn broeders en zusters
sterkt in het geloof (Lc. 22,32) en getuigt van de liefde van God, die is in
Jezus Christus door de heilige Geest (Rom. 8,39). II.
Abraham
geloofde de Heer (Gen. 15,6) Vader
Abraham, er wordt er van alles over hem verteld, zelfs dat hij niet bestaan
heeft. Zelfs bij die laatste hypothese is hij interessant. Hoe zijn mensen
erin gelukt verhalen te schrijven met zo een blijvende invloed! De bijbel
reikt in Abraham een model aan voor elke gelovige. Buitenbijbelse
bronnen zijn er (haast) niet. Volgens de bijbel leefde hij in de 18° eeuw voor
Christus en kwam hij uit Oer in Chaldea (ZJ 322). Johannes Paulus had een
bedevaart gepland in aanloop naar het jaar 2000, maar de verwikkelingen in het
Nabije Oosten met Irak lieten het niet toe. De
Bijbelse verhalen (Gen. 12-25) hebben doorheen de tijd veel bewerkingen
ondergaan. Uiteenlopende tradities zijn samengebracht, bepaald door
verhoudingen tussen stammen. Het werd een verhaal van patriarchen, waarvan
Abraham de eerste is, opgevolgd door zijn zoon Isaak en zijn kleinzoon Jacob.
De drie grote godsdiensten beroepen zich op Abraham. In de Open Deur,
Taborastraat Brussel hing geruime tijd een affiche voor het raam met een
voorstelling over de kinderen van Abraham. Een oecumenische stamboom, waar
regelmatig om gevraagd wordt. Joden,
christenen en moslims hebben een gemeenschappelijke stamvader, al zeggen ze
niet helemaal hetzelfde over hem. Elk
jaar op de tweede zondag van de Vasten komt Abraham bij ons in de eerste
lezing. Om die reden houdt de kerk in Zwitserland
op die zondag een Dies Judaicus. Dit helpt om bewust te worden van de
gemeenschappelijke banden tussen christenen en joden. Paulus sprak in dit
verband over de knoestige olijfboom met oude en jonge enten (Rom.11,17).
Anderzijds onderscheidt hij tussen de
kinderen van Abraham naar het vlees en deze naar de geest. Wie dit door zijn leven kon bevestigen was kardinaal
Lustiger (1926-2007), opgegroeid als belijdende Jood. Hij werd katholiek
zonder zijn Joods geloof te verzaken. Bij zijn uitvaart in Parijs had het
Joodse kaddisj gebed daarin een plaats. De
moslim beschouwt Abraham als de eerste moslim in de geschiedenis, de eerste
monotheïst en het model van de gelovige. Met hem begint het bedevaarten naar
Mekka. Van hem komen de voornaamste riten in de islam. Hij is volgens de
Koran de echte stichter van het moslimgeloof. In die zin verschilt de Koran
van het Oude en het Nieuwe testament. Daar is Abraham ‘het begin’,
dat wacht op een vervolg en een vervulling. In het Eerste Testament wordt
Israël een volk na de patriarchen, dankzij Mozes. De God van Abraham, Isaak en
Jacob (Ex. 3, 6.15) openbaart zich als “YHWH, de HEER; uw God, die u uit
Egypte, uit het slavernij, heeft weggeleid” (Ex. 20,2). In
het NT wordt de God van Abraham de Vader van Jezus Christus in wie alle
beloften zich vervullen. Niets daarvan in de Koran, waar er nergens expliciet
sprake is om een stap te zetten die verder reikt dan Abraham. Het is met deze
patriarch dat het toppunt van het geloof in de enige God werd bereikt. De
enige verdienste van de profeet Mohammed is dat hij terugvoerde tot de bronnen
van de ene en enige God. Je moet niets toevoegen aan Abraham, niets wijzigen,
niets aanvullen, want alles is in hem gegeven. De Koran benadrukt meer dan de
joodse en christelijke tradities de verheven voorrang van Abraham op al wat
volgt. Het volstaat terug te keren tot de zuiverheid van de oorsprong bij
Abraham om de enige, ware God te vinden en het ene ware geloof. Dat is de grote verdienste van de profeet
Mohammed (Jean Louis Ska, Abraham, Père de croyants différents in Lumière
et Vie, 2005, n° 266, p. 55). De
verschillen tussen de drie godsdiensten zijn niet minimaal. Toenadering komt
daarheen het dagelijks contact en de waardering om wie de andere is (Toon van
Bijnen, Wegen tot ontmoeting, Halewijn, 2011). Abraham staat in Gen 12
aan een begin van een avontuur. Trek weg uit je land. Snijd de banden af met
je verleden. Wat een risico. Hij vertrekt naar het onbekende met een zending.
Hij krijgt Gods zegen. Zo velen zijn onderweg, laten have en goed achter
(Carlos Meesters, Abraham en Sara, 1981). Geraken ze in het beloofde
land? Abraham was 75 (!); wanneer hij (samen met anderen) zijn streek verliet.
God wordt zijn verbondspartner. Hij belooft hem land en toekomst. De te
materiële invulling hiervan heeft vele conflicten en spanningen veroorzaakt.
De belofte van land en bezit, daarover en daardoor is al zo veel gestreden.
Abraham bleef lang kinderloos. Van de belofte leek niets in huis te komen.
Bij Hagar, zijn slavin, kreeg Abraham zijn zoon Ismaël; van Sara, zijn vrouw,
kwam later Isaak. Als Abraham stierf, hebben de beide zonen hem begraven in de
grot van Machpela, dicht bij Mamre (Gen. 25;9). Bij die twee zonen ligt de
kiem van een langdurig conflict en ook een vonk van vrede (Shalom Ben Chorin, Die
Erwählung Israels). De Palestijnse kwestie belast al tientallen jaren de
vrede. God,
de soevereine, gaat met Abraham een verbond aan. Het is prachtig beschreven
naar Oosterse gebruiken bij het afsluiten van contracten. Het verschilt van de
vereiste ratificatie door parlementen en behoeft geen gouden pen. Het gebeurt
in het unieke kader onder het uitspansel met de talrijke sterren. Wie ooit in
de woestijn was, kan zich het heerlijk beschreven tafereel uit Genesis goed
voorstellen. Abraham
geloofde en vertrouwde op de HEER en deze rekende hem dit toe als een
rechtvaardige daad. Door zijn geloof werd Abraham een gerechte in de ogen van
God. Hij werd daardoor zijn vriend. Vanuit dit vertrouwen van Abraham schreef
Paulus in zijn brief aan de Romeinen dat wij vrijgesproken worden door te
geloven (Rom. 3,28). Met vriendelijke groeten, Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.