derde zondag veertigdagen C/eerste zondag preconclaaf | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Mon, 25 Feb 2013 22:48:57 -0800 (PST) |
Lucas is een voorloper van de
nieuwslezer op radio en TV. Hij vertelt een aantal ‘faits divers’
(Lc. 13,1-4). Deze zijn verre van onschuldig: 18 doden bij een omgevallen
toren; Galileeërs, mishandeld en onteerd op bevel van Pilatus. Het hedendaagse
nieuws op radio en TV is vaak een lange litanie over ongelukken en
gruweldaden. De actualiteit van toen ontging Jezus niet, zoals ze evenmin ons
mag ontgaan. De derde zondag in de veertigdagentijd is dit jaar de eerste van
het preconclaaf na het ontslag van paus Benedictus. Toch meer dan een fait
divers. Sede vacante,
een boeiende tijd Bernini plaatste vooraan in de
St.-Pietersbasiliek de cathedra, de stoel van Petrus. Daarboven in het
glasraam is het beeld van de heilige Geest. Sede vacante, dit is een periode waarin
er geen paus is. De stoel van Rome is vacant; de stoel is leeg. Sede
vacante, nihil innovetur (K.W. canon 335). Tijdens de vacature geen
veranderingen!? Toch is het een interessante periode,
waarin veel wordt gespeculeerd, profielen worden uitgetekend, projecten
voorgesteld. Zowel tijdens het preconclaaf als in het conclaaf overleggen de
kardinalen. De balans van het voorbije pontificaat wordt opgemaakt. De nieuwe
paus krijgt niet afgewerkte dossiers, deze van de Pius X gemeenschap, de
dossiers over misbruiken in de Kerk en zoveel andere over de aanhoudende
bouwwerf van de Kerk. De ene wenst een progressief, de andere
een conservatief. De nieuw paus moet vooral een goede bisschop zijn voor zijn
bisdom Rome en tevens garant van eenheid voor gans de kerk. Spanningen zijn er van bij het begin van de
kerk. Ze steken al in de zendingswoorden van Jezus: “Ga en verkondig
wat ik jullie heb opgedragen” (Mt. 28,18-20). In zijn boek over
Vaticanum II schrijft de Amerikaanse jezuïet John W. O’Malley over deze
twee stromingen: “Selon ces propres termes, l’Eglise chrétienne
est une société conservatrice, dont la mission essentielle est de faire passer
en paroles et en actes un message reçu il y a tres longtemps. Si elle dénature
ce message ou si elle le perd de vue, elle perd son âme et sa raison
d’être. Pourtant, l’Eglise a, d’une manière ou d’une
autre, reconnu que ce message ne constitue pas une abstraction au-dessus et
au-delà des êtres humains auxquels il a été révélé et qui l’ont
interprété et transmis à travers les siècles. Par la même, ce message
s’inscrit dans un processus historique et il se trouve donc exposé au
changement, du moins dans une certaine mesure. Message transcendant par
définition, il s’adresse, également par définition, aux hommes et aux
femmes de tous les temps et de toutes les cultures, et il doit donc signifier
quelque chose pour eux” (John O’Malley, , L’événement
Vatican II, Lessius, 2011 op. cit. p. 409-410). In de herdenkingsperiode over Vaticanum
II kunnen we de belangrijke tekst herlezen over de Kerk in Lumen Gentium.
Theologen als Jozef Ratzinger, Edward Schillebeeckx, Karl Rahner, Gerard
Philips en zoveel andere hebben er aan gewerkt. We kunnen even het Wetboek
van het Canoniek Recht openslaan om er ons van te overtuigen dat de Kerk
niet stilvalt bij sede vacante. In het boek II over het Volk van God
komen allereerst in deel I teksten over de christengelovigen. Can. 204 - § 1 Christengelovigen
zijn zij die, door het doopsel in Christus ingelijfd, tot volk van God gemaakt,
en aldus aan de priesterlijke, profetische en koninklijke taak van Christus op
hun wijze deelachtig, ieder volgens zijn eigen plaats, geroepen worden de
zending uit te voeren die God aan de Kerk ter vervulling in de wereld
toevertrouwd heeft. § 2 Deze Kerk, in deze wereld
als georganiseerde gemeenschap ingericht en geordend, bestaat in de katholieke
Kerk, door de opvolger van Petrus en door de Bisschoppen in gemeenschap met hem
bestuurd. Daarna gaat ,het in deel II over
de hiërarchische inrichting van de Kerk. Can. 330 - Zoals door beschikking van
de Heer de heilige Petrus en de overige Apostelen één
College vormen, zijn de Paus, de opvolger van Petrus, en de Bisschoppen,
de opvolgers van de Apostelen, op gelijke wijze met elkaar verbonden. De daaropvolgende canon 331 bepaalt over
de paus: “De Bisschop van de Kerk van Rome, in wie het door de Heer
alleen aan Petrus, de eerste van de Apostelen, verleende en aan diens opvolgers
over te dragen ambt voortbestaat, is het hoofd van het Bisschoppencollege,
Plaatsbekleder van Christus en Herder van de gehele Kerk hier op aarde; daarom
bezit hij krachtens zijn ambt de hoogste, volledige, onmiddellijke en
universele gewone macht in de Kerk, die hij altijd vrij kan uitoefenen.” Verderop belangrijke canons over de
particuliere kerken en de bisschoppen: Can. 369 - Een bisdom is een deel van
het Volk Gods, dat aan een Bisschop wordt toevertrouwd om het in samenwerking
met het presbyterium te weiden, zodat het, nauw verbonden met zijn herder, en
door hem door het Evangelie en de Eucharistie in de Heilige Geest verzameld,
een particuliere Kerk vormt, waarin de ene heilige katholieke en apostolische
Kerk van Christus waarlijk aanwezig is en werkt. Vanuit een grove schets van de
kerkgeschiedenis kan men stellen dat in het eerste millennium het besef van de
particuliere kerken en hun onderlinge communio groot was. Het tweede
millennium nam de centralisatie toe en geraakte de Oosterse long van de Kerk
vergeten. Een Latijns Westers beeld overwoog. Tijdens het tweede Vaticaans
concilie heeft patriarch Maximos IV Saigh, ( 1878-1967), patriarch van de
Grieks Melkietisch-Katholieke Kerk, toen al de tachtig voorbij, dit
herhaaldelijk in de concilieaula gezegd. Hij wees op de rol van de
patriarchen, ouder en belangrijker dan de kardinalen. Hij hield zijn
toespraken in het Frans. Sede vacante, we kunnen de lijst
overlopen van de pausen. Hun medaillons versieren de basiliek
St.-Paulus-Buiten de muren. 265 pausen, een aantal onder hen veroorzaakten
veel schandalen. Anderen waren martelaren: Petrus, Linus, Anacletus, Clemens
(+99 ?). Deze laatste zou in de Krim als banneling zijn overleden. De
Slavische gebroeders Cyrillus en Methodius brachten zijn gebeente naar Rome
terug. De kerk van San Clemente zou het huis geweest zijn van Clemens, gebouwd
op een Midrastempel. Er is in de voorbije dagen veel
gesproken over Celestinus V (1215-1296), een oude monnik, die zich na zes
maanden pausschap terugtrok. In 1946 schreef Giovanni Papini zijn Brieven
van Paus Celestinus VI aan de mensheid. Een Celestinus VI is er tot nu toe
niet gekomen. We denken aan Adrianus Florenszoon
Boeyens van Utrecht (1459-1523), prof. in Leuven, raadgever van Keizer Karel,
tot paus gekozen in een conclaaf waar hij niet bij was. Adrianus VI kende de
misbruiken in de Kerk en klaagde ze aan. Hij sprak over hervorming in hoofd en
ledematen. De Romeinen hadden hem liever verloren dan gevonden. Hij stierf na
twee jaar pausschap. De studenten schonken een krans aan zijn arts. Zijn
vriend liet een grafschrift aanbrengen met een citaat van Tacitus: “Ach
hoe droevig is het dat het zoveel uitmaakt in welke tijdsomstandigheden de
inzet van zelfs de begaafste mens terechtkomt.” Dit grafmonument
bevindt zich in de kerk Santa Maria dell”Anima. Pius VI (1717-1799) was een paus met een
lang pontificaat. Hij verloor zijn pauselijke staten. Franse troepen namen
hem gevangen. Hij overleed in Valence (Fr). Velen dachten toen dat het met
paus en Kerk gedaan was. Het conclaaf dat zijn opvolger aanduidde vond plaats
in Venetië en duurde meer dan drie maand. Sede vacante; het is de tijd dat we
bidden om Gods Geest dat hij ons allen blijft richten op Jezus. Jezus had geen
vaste stek, hij had geen zetel, hij had geen steen om zijn hoofd op te leggen
(Mt. 8,20). Hij wist dat Jeruzalem het einde van zijn reis was (Lc. 9,51)en
dat hij slechts daar halt moest houden waar een gekwetste langs de weg lag, een
blinde bedelde en een zondaar en een tollenaar om ontferming vroegen. Wij bidden tot de Geest, dat we blijven
luisteren naar het evangelie. Wij bidden tot de Geest voor de opvolger van
Petrus, die met een oprecht hart belijdt: “Heer, gij weet alles, gij
weet dat ik u bemin” (Joh. 21,17).. Wij danken voor het dienstwerk van paus Benedictus en
wij bidden op deze eerste zondag van het preconclaaf voor de kardinalen die de
bisschop van Rome moeten kiezen: dat zij, vervuld
door de genade van de Heilige Geest, een waardige vader
en herder voor de Kerk aanwijzen die zich met al
zijn krachten wijdt aan de dienst van het volk van de Heer. Antoine Rubbens Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.