Tweede paaszondag C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 30 Mar 2013 04:08:35 -0700 (PDT) |
Met beste paaswensen. Op de
avond van de eerste dag (20,19) Hoe
hebben de leerlingen de eerste Paasdag beleefd? Vol onzekerheid. Zij
zullen teruggeblikt hebben en verteld over wat Jezus gedaan en gezegd
had. Ze hebben gesproken over zijn zo tragisch einde. Ze zullen elk
eigen accenten gelegd hebben. Ze hadden zulke uiteenlopende berichten
gekregen. Herhaaldelijk hebben ze gedacht aan wat Maria Magdalena hun was
komen zeggen. Zij zullen het gerucht gehoord hebben dat zij er van
beschuldigd werden het lijk geroofd te hebben (Mt. 28,13). Petrus had het
lege graf gezien. Hij was er naar toe gesneld met de geliefde
leerling. Zij hadden later Maria Magdalena nog eens over de vloer gehad
om hun te zeggen dat Jezus leeft. Ze waren volgens Lucas erdoor in de war
gebracht (Lc. 24,22). Vrienden uit hun groep waren al weggegaan, terug
naar huis. Zij
hadden in de avond, en misschien de ganse dag door, de deuren goed
gesloten. Zij hadden vrees. Wie vreest, sluit zich op.
Vreesden ze dat de Joden hen zouden komen uitmaken en uitlachen, omdat het nu
gedaan was met de Nazarener? Misschien zouden ze hen komen beschuldigen
van lijkroof en grafschennis. Daar komt meteen Jezus binnen. Er
wordt niet gezegd dat hij muren heeft doorbroken. Maar dat hij in hun
midden is. Hij is niet meer onderworpen aan fysieke wetten en
beperkingen, behorend bij onze lichamelijke conditie. Zijn ze slachtoffer
van een collectieve inbeelding? Zij zien zijn wonden en ze horen hem
spreken. Jezus geeft zich te zien. Dit is voor hen bron van
vreugde. Vreugde ontstaat door een ontmoeting. Ze is uitgelokt door
een blije verrassing. Dit onderstrepen zowel Lucas als Johannes.
Vreugde is de reactie op de confrontatie van Jezus, die terechtgesteld was en
als een boosdoener buiten de stadspoort gestorven. Deze staat nu in hun
midden. Christelijke
vreugde is paasvreugde. Ze heeft de klanken van het Exultet (Paulus
VI, brief over de vreugde, Gaudete in Domino). Die vreugde klonk
al op Palmzondag, wanneer we met palmen wuifden en Jezus bij zijn intocht in
Jeruzalem mochten begroeten. In zijn homilie op palmzondag verklaarde
paus Franciscus de reden van deze vreugde: “Vreugde omdat wij met hem
mogen optrekken. Hij is ons nabij, aanwezig in ons en midden onder ons
als vriend, als broer, als koning, als een lichtbaken voor ons leven.
Jezus is God, maar heeft zich vernederd om met ons op weg te gaan. Hij is
onze vriend, onze broer. Hij is licht op onze weg.” “Vreugde”,
het eerste woord dat paus Franciscus wou meegeven bij het begin van de Goede
Week. “Vreugde, wees geen triestige mannen en vrouwen. Een
christen mag dit nooit zijn. Laat je niet ontmoedigen. Onze vreugde
steunt niet op wat wij bezitten. Onze vreugde ontstaat door de ontmoeting
met de persoon van Jezus. Door hem zijn we niet meer alleen, zelfs niet
in moeilijke omstandigheden en wanneer problemen en hinderpalen op de weg
onoverkomelijk lijken. En deze zijn talrijk. Op die momenten kan de
vijand opdagen, de duivel, zo vaak vermomd als een engel, die ons listig zegt
niet te luisteren naar Jezus. Laten we Jezus volgen. We stappen met
hem mee, wij volgen hem. Maar we weten vooral dat hij met ons meegaat,
dat hij ons op zijn schouders neemt. Bij hem bevindt zich onze vreugde,
de hoop die we in de wereld mogen uitdragen. E, per favore, aub, laat je deze hoop niet afnemen, deze die Jezus ons
geeft” (Paus Franciscus,
Palmzondag 2013). Jezus
komt bij de elf en bij ons met een vredesgroet en een vredesgeschenk.
Shalom, salem. Hij zelf is dit geschenk van vrede. Hij brengt hun
vrede na de pijn bij zijn aanhouding, vrede na hun vlucht en verraad. Die
ontmoeting met de verrezen Jezus zet hen opnieuw in beweging. De
verrijzenis van Jezus gaat gepaard met een zending. “Er is geen gemeenschap met Christus, of deze
neemt ons onmiddellijk in zijn dienst” (Bonhoefferbrevier, 11 april).
Hij was en blijft gezonden door de
Vader. Hij neemt zijn leerlingen op in zijn zending. Hun roeping
van vroeger gaat verder. Ze wordt bevestigd; ze worden
gezonden. Deze woorden van Jezus houden de missionaire dimensie in
de Kerk wakker. De Kerk heeft haar
oorsprong in de zending van de Zoon en de zending van de heilige Geest.
Zij bestaat om te evangeliseren. Zij kan zich nooit in zichzelf opsluiten
(Benedictus XVI, boodschap wereldmissiedag 2011). Maria
Magdalena werd, na haar ontmoeting in de tuin, gezonden naar de
leerlingen. Op de paasavond zendt Jezus zijn leerlingen om verder te
zetten wat hij heeft gedaan. Zijn bijzonderste taak was om vergeving
brengen en verzoening te bevorderen. Jezus blaast over zijn leerlingen de
heilige Geest. Samen met de Vrede is dit zijn Paasgeschenk. Het
inblazen van de Geest herinnert aan de scheppingsdag, waarop God Adam de geest
inblies. Op Pasen schenkt Jezus, de nieuwe Adam, ons zijn Geest. In
het vierde evangelie is Pasen tevens de dag van Pinksteren. Zo kunnen we
op Pinksteren opnieuw het evangelie van de Paasavond beluisteren. Achteraf
vernemen we dat de groep van de apostelen onvolledig was. Thomas was er
niet bij. Hoorde hij bij degene die het reeds hadden laten afweten?
Hij, de vraagsteller, gaf geen krediet aan wat Maria Magdalena had
verteld. Hij geloofde evenmin in wat de leerlingen hem vertelden.
Thomas is voor ons een tussenschakel. Hij is van de groep van de
apostelen en hij mag op de achtste dag zelf nog de Verrezen ontmoeten. Thomas verenigt twee niveaus in de tijd; de tijd toen
Jezus bij zijn leerlingen was en deze, waarin Jezus weg is. Wij
zijn van de daaropvolgende generatie, helemaal aangewezen op wat de getuigen
ons vertellen. Wij mogen zoals Thomas onze vragen stellen. Naast en
in elke gelovige zit een twijfelaar. De gelovige heeft vragen en mag ze
stellen. Hij vreest het verstandelijk onderzoek niet. Hij is degene
die kan knielen om de Heer te (h)erkennen. Wij
kunnen bij degenen behoren die geprezen worden om hun geloof. Wat zouden
we geweten hebben van Jezus zo de eerste generatie christenen had
gezwegen? Wat wordt de volgende generatie als we niet leven van de trouw
van hen die ons in het geloof zijn voorgegaan? Wij behoren tot de
anonieme getuigen waarover Thierry Bizot spreekt, schrijft en filmeert: “De
kerk beschikt over schatten die niet vergaan. Eerst en vooral het woord
van God. Dat gaat niet voorbij en is revolutionair. Dat zal hoe dan
ook het hart van mensen blijven beroeren. De tweede schat zijn de
mensen. Er zijn ongelooflijk prachtige christenen. Zelfs in het
ontkerstende Frankrijk sta ik er versteld van hoeveel groepjes er bestaan,
hoeveel mensen er bijeenkomen voor een gebed, een Bijbellezing, een spirituele
activiteit… Er is veel honger en dorst bij de mensen en het Woord
van God zal zijn weg vinden” (Tertio, 2 nov. 2011). Bij
elke eucharistieviering komt de Verrezen Heer in ons midden. Wij danken
en prijzen de Vader omdat Jezus nu leeft bij de Vader en ook heel dicht bij ons
is (Eucharistisch gebed X). Antoine
Rubbens Met
vriendelijke groeten, Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
tweede paaszondag C Antoine Rubbens, April 6 2010
- Tweede paaszondag C Antoine Rubbens, March 30 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.