vijfde paaszondag | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 19 Apr 2013 22:49:31 -0700 (PDT) |
Al gij de liefde onder elkaar bewaart (Joh. 13,35) De
sfeer bij het laatste avondmaal was ongetwijfeld zwaar. Het is het afscheid
van Jezus. De leerlingen beseffen het niet ten volle, wanneer hij zegt dat hij
nog maar kort bij hen zal blijven. Het is zo menselijk om slecht nieuws af te
wenden en te ontkennen. Jezus
heeft in het evangelie van Johannes veel te zeggen bij zijn afscheid. Zijn
leerlingen beluisteren zijn woorden, nog onder de indruk van het ongewone
gebaar, waarmee hij hun de voeten had gewassen. Hun leraar en meester deed het
werk van een slaaf. Hij deed er afstand van zijn heerlijkheid en grootheid en
hij werd groot door zijn dienst en zijn liefde. Na dit tekenend gebaar spreekt
hij aan zijn leerlingen over de heerlijkheid die hij zal binnengaat. De
heerlijkheid ligt bij zijn Vader. Een gelovige eert God om zijn heerlijkheid.
De joden deden dit in de psalmen en wij doen het samen met hen. In het
Gloriagebed prijzen wij Gods heerlijkheid en in de prefatie bezingen wij samen
met engelen en heiligen Gods heerlijkheid. In
het eerste deel van het vierde evangelie zegt Jezus herhaaldelijk dat hij de
gezondene van de Vader is en met hem verbonden. Hij beweert nu bij het Laatste
Avondmaal dat hij deelt in die heerlijkheid van de Vader en dat hij Gods
heerlijkheid naderbij brengt. Hij beschouwt dat wat hij ondergaat en
vrijwillig op zich neemt als de doorbraak van grootheid en heerlijkheid. Het
is paradoxaal, want als hij het cenakel verlaat, kom hij in de nacht, waarin
hij verraden wordt en overgeleverd aan de soldaten. Die ontlediging wordt door
Jezus, en zeker de schrijver van het vierde evangelie, beschouwd als een
verheffing en verheerlijking. Johannes gebruikt graag de woorden heerlijkheid
om het levenseinde van Jezus aan te duiden, zowel zijn sterven als verrijzen.
De Heerlijkheid manifesteert zich niet in een schone, gave, atletische man,
maar in een man aan het kruis. In zijn gegeselde, geslagen en gekruisigde
lichaam is heerlijkheid aanwezig. Als verrezen zal hij de wonden blijven
tonen. Doorheen een gekwetste mens kan Gods glans stralen. Dit mochten we
vieren tijdens het heilig Triduüm. Jezus
spreekt in zijn afscheidsrede niet alleen over zichzelf en de Vader, maar hij
spreekt over zijn leerlingen. Hij heeft zelfs degene in blik die door hun
woord zullen geloven. Hij drukt hun op het hart dat zij elkaar moeten
beminnen. In het licht van het afscheid, op de vooravond geeft hij hun een
nieuw gebod. Jezus
is niet de eerste om over liefde te spreken. De Thora doet het al. “Bemin
je naaste als jezelf” (Lev. 19,18). In gesprekken met
schriftgeleerden had hij gesproken over het ene grote gebod, met daarin de
drieklank van liefde tot God, liefde tot de naaste en liefde tot jezelf. In
zijn afscheid zegt hij het enigszins anders: “Bemin elkander zoals
ik u heb liefgehad.” Jezus
was innig verbonden met zijn leerlingen. Als hij hen geroepen heeft, dan was
dit uit liefde. Jezus heeft van mensen gehouden. Hij was thuis in Betanië bij
Lazarus en zijn twee zusters. Jezus was liefdevol bezorgd om zijn volk.
Onbegrip en afwijzing deden hem pijn. “Jeruzalem, hoe vaak heb ik je
kinderen bijeen brengen, zoals een hen haar kuikens verzamelt” (Mt.
13,37). Jezus heeft vaak ondervonden dat zijn leerlingen niet mee waren, dat
zij hem niet verstonden, dat zij maar weinig geloof hadden, dat zij aasden op
ereposten. Jezus eiste zijn leerlingen niet op. Hij gaf hun in Kafarnaüm bij
de discussies over het teken van het brood de vrijheid van hem weg te gaan
(Joh. 6, 67). Onbegrip en tegenkanting weerhouden Jezus niet. Hij blijft
trouw aan zijn Vader. Hij zoekt de dood niet, maar hij ontvlucht haar
evenmin. Wanneer de soldaten hem zoeken in de Olijfhof zegt hij hun: “Ik
ben het. Als jullie mij zoeken, laat deze mensen dan gaan” (Joh.
18,8). Jezus heeft zijn leerlingen lief tot aan het kruis en blijft hen na
zijn verrijzenis beminnen. Bemin
elkander. Wat is liefde? Zich toewenden naar de ander. Het goede voor hen
willen. Liefde houdt de wens in naar wederkerigheid. Ze is vooral gericht op
de promotie van de andere. Liefde kan nochtans heel bezittelijk zijn en de
andere opeisen. “De liefde is een zich geven aan de ander, is in
zoverre een loslaten van zichzelf; wel om een ruimer en een breder en
volwaardiger ‘ik’ terug te vinden, maar daarom niet minder een
loslaten van zichzelf, in zoverre dit op het eigen ‘ik’
geconcentreerd is” (A. A. Terruwe, De Liefde bouwt een woning
1968, p. 103). Johannes
krijgt het verwijt dat hij de liefde beperkt tot de gelovigen van een zelfde
groep, die alles met elkaar delen. « Il
a qumranisé l’amour universel, généreux, ouvert sur tous, y compris les
ennemis, que l’on trouve dans les synoptiques » (Alain
Marchadour). De liefde in de gemeenschap
(sekte) van Qumran beperkte zich tot de eigen groep. Een groep kan zo gesloten
zijn dat een ander er niet binnen mag en dat ze zich afgrenst, zich afsluit
knusjes onder elkaar zonder enige missionaire openheid. Zie
hoe ze elkaar beminnen. Zo hebben de eerste christengemeenschappen op anderen
indruk gemaakt. Zoals Jezus uit liefde voor de zijnen de weg naar het kruis
is gegaan, zo zal de christengemeenschap door haar broederlijke en zusterlijke
liefde beantwoorden aan het handelen van Jezus. Zie
hoe ze elkaar beminnen. Vaak schieten we hier tekort. Hoe houden christenen
van de verschillende confessies van elkaar? Hoe is het gesteld binnen eigen
kerk? Gepolariseerd, verbrokkeld? Wie gaan we uit de weg? Over wie vertellen
we kwaad? Hoe houden we van elkaar doorheen onze verschillen op zoveel
terreinen? Een student aan de universiteit wist dat twee hoogleraars, allebei
priesters, niet te best accordeerden. Hij lanceerde over hen deze boutade: « Ils se détestent
cordialement dans le Seigneur. » Een
pater prees de wijsheid en de vooruitziendheid van een architect van de abdij
die de gangen van het kloosterpand breed genoeg had getekend en in het gebouw
meerdere trappen had voorzien. Zo konden kloosterlingen elkaar ontwijken.
Zijn medebroeder vulde aan en zei: “Samen vieren we dagelijks eucharistie.
Deze begint met een gebed om vergeving en de Kyrielitanie. Ze bereikt haar
hoogtepunt, wanneer wij kort voor de communie Gods vrede aan elkaar doorgeven.” Wij
verheerlijken de Vader en Jezus, zijn Zoon, als wij in de kracht van de heilige
Geest de liefde onder elkaar bewaren. Antoine Rubbens. Met
vriendelijke groeten, Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
vijfde paaszondag Antoine Rubbens, May 13 2011
- vijfde paaszondag Antoine Rubbens, April 19 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.