zevende paaszondag | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 4 May 2013 00:37:57 -0700 (PDT) |
Uw naam heb ik hun geopenbaard (Joh. 17,26) “En
ze komen allemaal goed overeen.” Met vreugde vertelt een moeder over
haar kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen. Mensen hebben een diep
verlangen naar vrede en overkomst. Ruzie leidt nergens toe. Het
is een herkenbaar geluid, wanneer Jezus in zijn afscheidsrede bidt om eenheid.
Hij heeft zijn leerlingen op het hart gedrukt van elkaar te houden. Op het
einde van zijn lange afscheidsrede komt het gebed, dat het hoogpriesterlijk
gebed wordt genoemd. Het
gebed is intiem en innerlijk en niet bedoeld ten aanschouwen van elkeen. Aan
het bidden in het openbaar is een beetje schroom verbonden. Het gaat
gemakkelijk wanneer jij onder gelijkgezinden bent. Van een gemeenschappelijk
gebed gaat een getuigenis uit. In kerken vind je boeken waarin mensen hun
intenties inschrijven. Jezus laat in het hoogpriesterlijk gebed zien wat hem
ten diepste beweegt. Vanuit het verhaal van zijn leven kunnen we het al raden:
hij houdt van zijn Vader en hij wenst dat deze mag gekend en bemind worden. Hij
houdt van zijn leerlingen en bidt om eenheid onder hen. Hij heeft geleden
omdat Judas de groep had verlaten. Hij kent voldoende het menselijk hart om te
beseffen dat samenleven moeilijk is. Omgaan met de andere, deze aanvaarden,
bereid zijn in zijn/haar standpunt binnen te treden. Het gebed van Jezus
draagt al een weerslag van de spanningen die de eerste christenen ondervonden
van hun joodse medemensen, met wie ze zo veel gemeenschappelijks hebben. Zijn
gebed is een blik op de toekomst en de opeenvolgende generaties. Hij bidt voor
zijn leerlingen en voor hen die op hun woord zullen geloven. Kon Jezus
voorzien dat Augustinus in de clinch zou gaan met de donatisten, dat de kerk
van Byzantium en de kerk van Rome van elkaar weg zouden groeien? Kon hij
voorzien dat in de zestiende eeuw de misbruiken in de kerk zo groot zouden zijn
dat mensen moesten protesteren en dat daardoor in het westen grote christelijke
denominaties zouden ontstaan? Voorzag hij dat de cultuur van de 21° eeuw zich
zou ontwikkelen los van de kerken? Jezus
gaf het gebed mee dat al vaak is gezongen en dat wij zullen blijven zingen:
“Mogen allen een zijn.” Dit gebed bleef niet onbeantwoord.
Als we samen het Onzevader bidden en die hartebede van Jezus herhalen, dan komt
er toenadering. Dan verandert minstens al de blik over de andere. Bidden voor
eenheid is zelf eenheid bewerken tussen christenen en tussen mensen van om het
even welke kleur. Allen zijn wij kinderen van eenzelfde Vader. Jezus
geeft een diepere grond voor dit bidden. Hij verwijst naar de verbondenheid
met zijn Vader. Jezus is niet de Vader. Deze is groter dan hij. Maar de
liefde verbindt hen. Eenheid is geen uniformiteit. Jezus bidt om de eenheid
omdat deze dan een teken is dat God werkzaam is. Zij draagt bij om Gods
heerlijkheid te tonen. Hoe kan de wereld in God geloven, wanneer de christenen
die hem verkondigen zo verdeeld zijn? De
eenheid groeit als we ons samen stellen onder Gods naam en deze in ons
opnemen. Gaan naar de bron brengt ons dichter bij elkaar. Door elk vanuit een
ander kant naar Jeruzalem te trekken, hebben patriarch Athenagoras en paus
Paulus VI elkaar op de Olijfberg ontmoet. Bij
het vormsel bidt de vormheer om de gaven van de Geest, de trouwe Helper. Hij
beëindigt dit gebed met de bede: “Vervul hen van eerbied voor Gods
heilige Naam.” Een naam is meer dan een etiket. We hebben veel
namen, deze waarmee mensen ons aanspreken. Dit verschilt al naar gelang de
band die ze met ons hebben. We hebben een persoonlijke naam en een zakelijke
naam. Het is een teken van fijngevoeligheid de naam te zeggen die de persoon
zelf het liefst heeft en hoort. De nieuwe naam, die God ons geeft, staat op
het witte steentje, dat Hij ons aanreikt en toevertrouwt (Op. 2,17). Hans
Rapp schreef voor de Schweizerische Kirchenzeitung een meditatie over
Gods geheime naam aan de hand van een eigenaardig citaat van de Engelse lyricus
T.S. Eliot. Elke kat heeft drie namen: een eerste voor het dagelijks gebruik,
een tweede geeft het wezen van de individuele kat weer; een derde is haar
geheime naam. Deze deelt ze aan niemand mee. Ze mediteert erover: But above and beyond there's still one
name left over, And that is the name that you never will
guess; The name that no human research can
discover-- But THE CAT HIMSELF KNOWS, and will never
confess. When you notice a cat in profound
meditation, The reason, I tell you, is always the
same: His mind is engaged in a rapt contemplation Of the thought, of the thought, of the
thought of his name: His ineffable effable Effanineffable Deep and inscrutable singular Name. God
heeft zijn naam medegedeeld toen hij in Egypte de nood van zijn volk zag (Ex.
3, 3-9). JHWH, Ik zal er zijn, Ik ben die er zal zijn. Zijn naam en zijn
liefde verbinden ons ten diepste. Antoine
Rubbens Met
vriendelijke groeten, Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal Aandacht :
De informatie in dit bericht of in de
bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het
bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het
bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen
vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten
dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht
verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het
bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies
ervan.
|
-
Zevende Paaszondag homilie, May 20 2009
- zevende paaszondag Antoine Rubbens, May 4 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.