C 20 18 augustus 2013 Met Jeremia voor ogen
From: Jan Lerouge (janlerougeskynet.be)
Date: Tue, 13 Aug 2013 02:42:59 -0700 (PDT)

Homilie op de 20e zondag door het jaar C 17 en 18 augustus 2013

Verleden week riep Jezus ons in het evangelie van Lucas ons op waakzaam te zijn. Vandaag lezen we het vervolg, waar Jezus de twaalf apostelen waarschuwt dat zijn boodschap door velen zal afgewezen worden en sterke tegenkanting en verdeeldheid zal veroorzaken.

Voor Jezus? komst waren de profeten in het Oude testament reeds een teken van tegenspraak.  Sommige werden de mond gesnoerd of zelfs gedood.  Dat was het lot van Jeremia, zoals we het zojuist hoorden in de eerste lezing.  De eerste christenen zagen in de lotgevallen van de profeet Jeremia een voorafbeelding van wat er met Jezus zou gebeuren. Wat toen met Jeremia gebeurde, gebeurde ook met Jezus en gebeurt ook nog vandaag in onze wereld. Laten we vandaag dan ook even nader kennis maken met die profeet Jeremia, een voorloper van Jezus.

 

Jeremia is profeet van Jahwe in de streek van Juda en de hoofdstad Jeruzalem ongeveer 600 voor Christus. Hij leeft in een woelige tijd. Vele mensen denken dan vooral aan zichzelf, aan hun eigen lijfbehoud, aan hun eigen profijt. Van hoog tot laag, de politieke, economische en militaire elite inbegrepen, leven ze zonder rekening te houden met het woord van God.

Dit woord van God komt nu tot de profeet Jeremia. Hij is een intelligent man, met een klare kijk op het leven. Hij is een bevlogen spreker en een sterke persoonlijkheid. Hij wordt geroepen om Gods woordvoerder te zijn.

 

Daar is hij helemaal niet blij of vereerd mee. Integendeel. Hij zou het liefst van al die roeping aan Jahwe teruggeven. Hij is een onwillige profeet die vaak in discussie gaat met God over de boodschap die God hem toevertrouwt. Hij weet dat hij zich veel ellende en miserie op de hals zal halen als hij Gods opdracht realiseert. Maar uiteindelijk zal hij zijn eigen wil telkens ondergeschikt maken aan het woord van Jahwe. Jahwe waarschuwt hem:  de mensen zullen niet naar u willen luisteren, ze zullen tegen u zijn, maar Ik, Jahwe zal u beschermen.

Jeremia verkondigt niet zichzelf. Als een refrein in het boek Jeremia klinken de woorden ?Het woord des Heren kwam tot mij.?

 

Met krachtige woorden en sterke beeldspraak klaagt hij aan dat de maatschappij van zijn tijd ziek is aan corruptie en machtsmisbruik. Dit komt omdat ze God verlaten hebben, Zijn wetten negeren en hun eigen gang gaan. Jeremia verwijt het Joodse volk dat ze het verbond op de berg Sinai eenzijdig verbroken hebben.

 

En meteen beginnen de problemen voor de profeet.  De inwoners van Anatot, zijn geboorteplaats dreigen hem te doden als hij niet ophoudt met zijn prediking. Maar God houdt zijn belofte, waarschuwt en beschermt zijn profeet.

 

Het toneel van zijn leven verschuift dan naar de hoofdstad Jeruzalem. Hij trekt er de tempel binnen en verkondigt de boodschap van Jahwe. Maar daar wordt hij opgesloten en in het blok gezet.

 

Even lijkt het tij te keren als een nieuwe koning aan de macht komt.  Maar als hij en zijn entourage dezelfde goddeloze weg bewandelen als hun voorgangers en de naam van God misbruiken om hun eigen plannen te realiseren, worden de politieke en religieuze leiders door Jahwe bij monde van de profeet Jeremia streng berispt.

De klare taal van de profeet kost hem bijna een tweede keer het leven. De priesters en de andere profeten beschuldigen hem en willen de profeet Jeremia ter doodbrengen. Maar de hoffunctionaris  Achikam kan hem redden.

Ondertussen krijgt de profeet beroepsverbod. Hij mag niet langer in de tempel komen, hij wordt monddood gemaakt en mag niet langer spreker in het openbaar. Maar Jeremia is vindingrijk. Hij noteert zijn boodschap, of preciezer: de boodschap van God,  in een boekrol  en laat die voorlezen door zijn secretaris Baruch. En zelfs als de koning die boekrol verbrandt, blijft Jeremia niet bij de pakken zitten. Hij dicteert een nieuwe boekrol aan zijn secretaris Baruch.

Jeremia blijft het woord van Jahwe spreken, te pas en te onpas. Nu zijn het edelen die hem uit de weg willen ruimen. Dit hoorden we in de eerste lezing. Maar ook nu zal Jahwe zijn profeet redden. Deze keer is het Ebed Melek, een Ethiopiër, een vreemdeling dus, die Jeremia zal redden.

 

Hetzelfde lot heeft Jezus ondergaan omdat Hij tegen het zere been van de mensen durfde schoppen.  Door zijn eigen volk afgewezen en verworpen en ter dood veroordeeld maar door God gered en verheven. Of zoals de apostel Paulus het zegt in de tweede lezing:

?Zie naar Jezus, de aanvoerder en voltooier van ons geloof.

In plaats van de vreugde die Hem toekwam

Heeft Hij een kruis op zich genomen en heeft hij de schande niet geteld.

Nu zit Hij aan de rechterzijde van Gods troon.?

 

Zusters en broeders, het voorbeeld van Jeremia, van M.L. King, van Oscar Romero en van die vele minder gekende woordvoerders van God, dit mag voor ons een bemoediging zijn, vandaag en al de dagen van ons leven. Amen.

Attachment: 20e zondag door het jaar C 18 augustus 2013.docx
Description: MS-Word 2007 document

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.