Heilige Familie preek
From: Dehondt, Miguel (Miguel.Dehondtyperman.net)
Date: Sat, 26 Dec 2015 02:24:49 -0800 (PST)


Begin doorgestuurd bericht:

Van: Miguel Dehondt <miguel.dehondt [at] skynet.be<mailto:miguel.dehondt [at] 
skynet.be>>
Datum: 26 december 2015 11:19:17 CET
Aan: 'Miguel Dehondt' <miguel.dehondt [at] yperman.net<mailto:miguel.dehondt 
[at] yperman.net>>
Onderwerp: preek

Preek bij het feest van de Heilige Familie
Lieve mensen,
We vieren de ‘heilige familie’. Wat roept dat bij u op ? Bij ‘familie’ zullen 
de meeste denken aan het klassieke gezin met vader, moeder en kinderen. In 
sommige delen van de wereld en ook vroeger in bepaalde culturen wordt/werd 
familie niet zo eng gedefinieerd want ook de grootouders, nonkels en tantes en 
zelfs de neven en nichten mog(cht)en er deel van uitmaken.
De laatste decennia, in onze contreien, heb je echter veel éénoudergezinnen of 
gezinnen met een plusmama of pluspapa, halfbroers of zussen. En kinderen die 
ouders hebben van hetzelfde geslacht, die mogen toch ook zeggen dat ze tot een 
familie behoren ? Laten we dus maar ‘familie’ niet te eng omschrijven met het 
gevaar een soort ideaal voor ogen te hebben dat voor de meeste mensen niet 
haalbaar is of bij falen stigmatiseert.
Als het al niet simpel is om weer te geven wat we onder familie verstaan, dan 
maken we het ons nog extra moeilijk door er ‘heilig’ aan toe te voegen. Maria, 
Jozef en Jezus, ze vormen de ‘heilige familie’. Aan de beelden en prenten uit 
vroegere tijden te zien, verstond men eronder het toonbeeld van liefde, zorg, 
verdraagzaamheid, geduld, wijsheid, vroomheid, vlijt en nog enkele andere 
deugden. Het paste allemaal in het toenmalige maatschappijbeeld. De godsdienst 
droeg haar steentje bij om waarden en normen te promoten en te zorgen voor orde 
in de chaos aan menselijke driften. Maar altijd is de ‘heilige familie’ een 
ideaalbeeld gebleken en was er wellicht veel schone schijn. En kijken we naar 
het Evangelie dat ons wordt voorgeschoteld dan is er van ‘heiligheid’ zoals men 
het meestal invult niet veel sprake.
De peis en vree is verre te zoeken. Jozef en Maria zijn hun zoon tijdens een 
Paasfeest in Jerusalem kwijtgespeeld en staan doodsangsten uit. Wanneer ze 
Jezus na lang zoeken terugvinden in de Tempel reageert hij nogal tegendraads 
met “wist je dan niet dat ik in het huis van mijn vader moest zijn…” Hij spelt 
hen de les nota bene, ’t is de omgekeerde wereld. Zo zoet en braaf gehoorzamend 
aan zijn ouders is hij dus ook weer niet. Je zal het maar meemaken. “Wat moet 
er van ons kind worden”, zullen Jozef en Maria in hun binnenste gedacht hebben. 
Kleine kinderen, kleine problemen…, we kennen het gezegde. Jaren later zal het 
hen duidelijk worden, wanneer het weer in Jerusalem helemaal verkeerd afloopt. 
Er staat nu alleen: “Zijn moeder bewaarde alles wat er gebeurd was in haar 
hart.” Incident daarmee gesloten, de schrijver van het Evangelie doet voor de 
rest zijn best om ons te overtuigen dat Jezus ‘n brave, onderdanige zoon was 
die met de jaren toenam in wijsheid en welgevalligheid.
“Wat is voor u heilig ?” Door die vraag te stellen, geven we eigenlijk al een 
andere invulling aan het begrip ‘heiligheid’. ‘Heilig’ is iets waar men niet 
mag aan raken, waar men met respect en voorzichtigheid moet mee omgaan omwille 
van de schoonheid, de zeldzaamheid, de intrinsieke waarde of wat het oproept 
aan goddelijkheid. In ’t Bevergems zouden ze zeggen ‘machtig’. Een 
Stradivariusviool gebruik je niet om mee te tennissen, ook al kan je er perfect 
een balletje mee meppen. “Doe je schoenen uit Mozes want dit is heilige grond”, 
gewoon zand, rotsen en struiken hoor, maar wel oproepend veel meer. Ik denk dat 
we ook mogen zeggen dat het leven heilig is, waarom wordt er in anders in een 
ziekenhuis zo voor gevochten; toch niet alleen omdat er geld mee te verdienen 
is ?
Zo is het ook met de familie of met vriendschappen en relationele verbanden van 
welke aard ook: die zijn heilig… die moet men koesteren, zorg voor dragen omdat 
ze zo waardevol zijn, maar ook zo broos, bedreigd door interne en externe 
factoren (vraag dat maar eens aan de vluchtelingen !). Moet je dan de heilige 
familie onder een stolp plaatsen, of in een museum, of reservaat voor bedreigde 
relatiesoorten ? Nee, maar laten we beseffen dat het familieleven altijd iets 
waardevols en unieks in zich draagt; iets breekbaars is en terzelfdertijd enorm 
veel veerkracht en incasseringsvermogen heeft: hoeveel wordt er niet in het 
hart bewaard ? Bewaren, niet om het toe te dekken maar wel om het groei en 
rijpingstijd te geven om te worden wijsheid i.p.v. verbittering.
Moge de Heilige Familie voor ons meer dan een te respecteren of na te volgen 
voorbeeld zijn. De Heilige Familie is een beetje ons aller familie waar we ook 
deel van mogen uitmaken.
We mogen ze dus betrekken in alles wat we meemaken en bidden dat ze over ons 
waken, over al onze gezinnen, families en relaties. Laten we bidden in deze 
dagen niet alleen voor de velen op de vlucht of families uit elkaar gerukt, 
maar ook voor familieleden die elkaar zijn kwijtgespeeld en de weg naar elkaar 
verloren; voor allen voor wie het daardoor nu eenzame dagen zijn…

Attachment: 15-12-26 Heilige familie preek.docx
Description: 15-12-26 Heilige familie preek.docx

  • (no other messages in thread)

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.