Fw: Missiemaand | <– Date –> <– Thread –> |
From: Ward Vanoverbeke (ward.vanoverbeke![]() |
|
Date: Sun, 29 Sep 2019 11:27:37 -0700 (PDT) |
From: Antoine Rubbens
De honderdste
missiemaand Voor de honderdste
keer vieren we missiezondag. Maar missie is al
veel ouder Ze zit van bij het
begin in het evangelie. Andreas en
Johannes behoorden tot de compagnie van Johannes de Doper. Deze richt hun
blik op Jezus en daarop trekken die twee mannen naar Jezus.
Ze blijven een
tijd bij hem en dan ontmoet Andreas zijn broer Petrus en zegt hem: “We hebben de
Messias gevonden” (Joh. 1,41). Dit is de zin van
de missie: aan medemensen de vreugde mee delen van de ontmoeting met
Jezus. Gezonden voor het
goede nieuws Jezus is zelf
iemand die gezonden is. Hij zendt zijn
apostelen en zijn leerlingen. Deze gaan met een vredegroet naar de mensen en
wijzen aan hoe Gods rijk aan het groeien is. De zin voor de
missie is niet in elke periode even sterk geweest. De
ontdekkingsreizen hebben de zin voor de missie gestimuleerd.
Kolonisatie en
missionering hadden banden met elkaar. Zij getuigden van
een superioriteit van de blanke. In het Antwerps
museum van Hedendaagse Kunst staat een zwart rubberen afgietsel van het monument
voor Pater De Deken. Deze missionaris werkte in China en in Congo. Voor hem werd
in 1904 een standbeeld opgericht in Wilrijk. Daarin torent de pater boven een
geknielde zwarte man. Vanuit de hedendaagse gevoeligheid krijgt dit kritiek. We
zijn groot gebracht met de overtuiging dat we het goed hebben gedaan. We krijgen
nu verwijten en wij beseffen onze beperktheden. Honderd jaar
geleden in 1919 gaf paus Benedictus XV een sterke impuls aan de missieopdracht
door zijn encycliek Maximum
Illud. Hij vroeg daarin
aandacht voor de missie, vooral tijdens de oktobermaand. Hij drong aan op
medewerking bij de missieopdracht door gebed en hulp. Missiezondag wordt
in alle bisdommen ter wereld gehouden. Een oudere
generatie kreeg van in de basisschool de betekenis mee van
missiezondag. De lerares van het
zesde leerjaar was een kloosterzuster en haar broer was
missionaris. We hebben centjes
gegeven voor het werk van de Kindsheid en de Voorplanting van het
geloof. De pastoor van
mijn geboortedorp drong zeer sterk aan op de collecte. Ons dorp was in
verhouding met het aantal inwoners een van de beste gevers. Misschien gaf de
pastoor zelf een serieus duwtje om die ereplaats op de lijst van het bisdom te
behouden. Op het college
werd tijdens de missiemaand intens propaganda gevoerd voor de kalender Pro
Apostolis. Oud-studenten missionarissen vertelden over hun werk in de
missie. Pater Spae sprak over de kerk in Japan. Op het seminarie
bestond het sint-Paulusmissiewerk en werden boeken verkocht en postzegels
verzameld voor de missie en kregen we het bezoek van de eerste Kongoleze
bisschop, Mgr. Kimbondo. Het was de tijd
van het enthousiasme over Vlaanderen dat zijn zonen uitzond en dat als klein
land meer missionarissen had dan grotere landen zoals bv.
Polen. Door de missie
heeft de kerk een internationaal gelaat gekregen en dit neemt verder toe van dag
tot dag. De
tandem Met het beeld van
de tandem werd de nieuwe verhouding tussen de jonge kerken en Europese
missionarissen uitgedrukt. “De jonge kerken zitten voorop aan het stuur. Zij die
vanuit het Westen naar ons toegekomen zijn, zitten achterop en trappen mee” (Dr.
Nataban). Het concilie
toonde al een grote verscheidenheid van bisschoppen. Het bezorgde een
uitgebreide tekst over de missieactiviteit van de kerk (Ad Gentes). De
invloed van de jonge kerken neemt verder toe. Het is geen eenrichtingsverkeer.
Priesters uit het Zuiden aanvaarden opdrachten in
Europa. De paus werd zelf
missionaris. Paus Paulus VI verliet het Vaticaan, eerst voor zijn reis naar
Jeruzalem, en dan voor reizen naar India, Filipijnen,
Oeganda. Communio Met paus
Franciscus kwam een man uit het Zuiden naar Rome. Hij vestigt onze aandacht op
de periferie, op mensen aan de rand, op gebieden die ver af leggen. Maar wat
betekent veraf? Ver ten opzichte van wie? De paus verkiest het beeld van de
veelhoek en de veelvlakken boven dit van een bol. “Het
model is niet de bol/cirkel, waar ieder punt even ver van het middelpunt is
verwijderd en er geen verschillen zijn tussen het ene punt en het andere. Het
model is het veelvlak/de veelhoek, dat het samenvloeien van alle delen
weerspiegelt die daarin hun oorspronkelijkheid behouden” (De vreugde van het
evangelie, n°236). De verscheidenheid
is een rijkdom. De kerk is een gemeenschap van gemeenschappen, waar we onderling
gaven, talenten en zorgen delen. In de campagne voor de oktobermaand stelt
Missio elk jaar een bepaald land in de kijker. In 2017 was dit Korea, in 2018
Ivoorkust. In de bijzondere missiemaand 2019 gaat de blik naar
Venezuela. In zijn brief over
de vreugde van het evangelie benadrukt deze paus de rol van elke christen als
drager en brenger van vreugde. Kardinaal Toppo
(1938) was bisschop van het bisdom Ranchi, waar de invloed van pater Constant
Lievens (1856-1893) dankbaar herdacht wordt. Hij was de eerste bisschop
afkomstig van de Adibasi. Hij blijft dankbaar om wat der kerk van Vlaanderen
betekent heeft. Hij weet dat hier een depressieve wolk kan drijven en hij drukt
de hoop uit dat wij kracht putten uit de verbondenheid met christenen uit
India. Bisschop André De
Witte (1944) is bisschop van Ruy Barbosa (Brazilië), een zusterbisdom van het
bisdom Gent. Hij voelde zich sterk aangesproken door de zendingswoorden en het
levensprogramma van Jezus in Nazareth (Lc. 4,18-19). Hij geeft er gestalte aan
door zijn inzet in de landpastoraal voor een rechtvaardige maatschappij. Hij
laat zich leiden door het profetische van Jezus' voorkeursoptie, te beginnen met
de armen om allen erbij te betrekken en concreet te werken aan betere
levensomstandigheden, geïnspireerd en gestuwd door de pinkstergeest. “”Geloof en
leven horen samen, Jezus is gekomen opdat ALLEN leven zouden hebben, in
overvloed. Leerling van Jezus zijn betekent niet alleen bidden maar ook sociaal
geëngageerd zijn” (André De Witte, brief 26 jan. 2019). Oecumene van het
bloed Wie voor deze
boodschap opkomt, kan slagen krijgen er erbij omkomen. Op 7 april 2014
hebben gewapende mannen pater Frans van der Lugt (1938) in Homs doodgeschoten.
“Deze Nederlandse jezuïet had zijn hele leven gewijd aan de armsten en zwaksten
zonder enig onderscheid in godsdienst. Hij had zijn stad Homs nooit willen
verlaten, zelfs op de akeligste momenten toen het redelijk ware geweest dit te
doen. “Ik zie hier geen moslims of christenen, maar slechts mensen. Ik ben de
enige priester en de enige vreemdeling hier, naar ik voel me geen vreemde, ik
voel me een Arabier tussen de Arabieren.” “Hoe zou ik kunnen vertrekken? Dat is
onmogelijk. Het volk van Syrië heeft me zoveel gegeven, zoveel vriendelijkheid,
zoveel inspiratie, ja, al wat ik bezit. Als de Syriërs lijden, dan kan ik alleen
maar hun leed en hun problemen delen. Met hen zijn, ze een beetje te troosten,
een beetje empathie …” Al zijn vrienden vreesden dat deze zelfverloochening hem
tot het ultieme offer zou brengen, dat van zijn leven. Alleen door zijn biddende
aanwezigheid, door zijn liefde, radicaal evangelisch, die tot de dood zou kunnen
leiden en waarin hij berustte, in volle overgave, herinnerde hij de wereld eraan
dat het martelaarschap geen helden- of oorlogsdaad is, maar een hoogte vorm van
Getuigenis” (C. Cannuyer in Werk voor het Oosten, april
2014). In de voorbije
maanden zijn opnieuw christenen aangevallen en gedood, zo in Burkina Faso en Sri
Lanka. Er is een oecumene van het bloed. Bij een herdenking van 21
Koptisch-orthodoxe christenen, vermoord op het strand van Libië in februari
2015, zei de paus: “Wanneer terroristen of wereldmachten christelijke
minderheden of christenen vervolgen, vragen zij niet: ben je luthers? orthodox?
katholiek? hervormd? van de Pinksterbeweging? Nee. Voor hen bent je Christen.
Zij herkennen alleen een Christen.” De honderdste
missiemaand wil de banden tussen de christelijke gemeenschappen verstevigen. Het
is de maand van de binnenkerkelijke solidariteit om samen het gelaat van Jezus
te laten schijnen. Wij bidden in elke
eucharistie om deze wereldwijde verbondenheid. “Regeer uw kerk,
Heer onze God, breng ons bijeen van heinde en ver en geef ons uw vrede. Dat
vragen we U in eenheid met de bisschop van Rome, paus Franciscus, in eenheid met
onze bisschoppen, verenigd ook met allen die, oprecht en trouw, uw woord bewaren
en het geloof belijden van uw apostelen overal in deze wereld” (Eucharistisch
gebed I). Antoine
Rubbens and
![]() |
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.