dertiende zondag B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Sat, 20 Jun 2009 01:40:15 -0700 (PDT) |
Talita koemi (Mc. 5,41)
De beste leesregel om de evangelie te verstaan is te
weten dat de evangelies geschreven zijn vanuit het geloof in de verrijzenis van
Jezus. De verrezen Heer is blijvend
aan het werk. Deze sleutel helpt om het evangelie van Marcus te openen. Deze man geeft op het slot van zijn
evangelie nauwelijks iets over de verrijzenis. Maar deze is in gans zijn evangelie
aanwezig. Telkens wanneer je
woorden ontvangt zoals ?sta op?, weet dan dat Verrijzenis dichtbij
is.
In het evangelie zijn er drie verhalen over het tot leven
wekken van een overledene. Er is
dit van de opwekking van de dochter van Jaïrus. De drie synoptici vermelden het. Lucas vertelt over de jongeling van
Naim, die aan zijn moeder, een weduwe, wordt teruggeschonken. Johannes brengt het verhaal van de
opwekking van Lazarus die zijn plaats terug opneemt bij zijn twee zussen en
vrienden. Deze drie verhalen zijn
slechts vanuit een visie op Pasen te verstaan. ?De terugkeer van een gestorvene in
het aardse leven,die toch alweer met de dood zal eindigen, kan pas beeld van
verlossing zijn vanuit de blik op Christus
Hij is definitief uit de dood opgewekt en waarborg van eeuwig leven. De vraag naar dood en leven kan slechts
vanuit Pasen radicaal gesteld worden? (J. Gnilka, Jesus von Nazaret,
p. 140-141).
Marcus zegt dat Jezus er is
opdat wij zouden leven, al is hij daarvoor zelf door de dood
gegaan.
Marcus brengt twee verhalen,
nauw in elkaar geweven. Hij
hanteert het sandwichmodel, waarbij een verhaal door een ander wordt
omsloten. Het is de zogenaamde
?tang-compositie?, een tekst is als het ware geklemd tussen een ander verhaal
in. Wil Marcus daardoor het
hoofdverhaal rekken en de spanning erin houden?
Het verhaal van de bloedvloeiing is ingelast in dat over
de dochter van Jaïrus. Twee
verhalen over vrouwen; de ene verliest bloed, de andere haar puberteit. Jezus straalt kracht uit. De vrouw wil hem aanraken. Rik van Den Bussche, prof. van exegese
op het Gentse diocesaan seminarie, ging bij deze passage graag te keer tegen
magische opvattingen in de religie, alsof het volstaat iets aan te raken zoals
relieken om heil te bekomen. Jezus
kan maar werken wanneer er geloof is.
Dit geloof is meer dan een innerlijke gesteltenis, het drukt zich uit in
een beweging. De zieke vrouw
riskeert zich. ?Zij, die bij een hele reeks dokters wel haar geld was
kwijtgeraakt (ook toen al ..) maar zonder er baat bij te vinden, dringt zich in
de menigte naar Jezus toe, en raakt zijn kleren aan. Het overwinnen van deze moeilijkheden,
van uit de dichte en naamloze massa naar voren durven treden om contact te
zoeken met Jezus: dat wordt ?geloof? genoemd en dit geloof geneest?
(S. Lamberigts, Dit boek gaat over Jezus, p. 44).
Marcus heeft een gradatie in de wonderen, die Jezus
verricht zo er geloof aanwezig is.
Jezus heeft demonen verdreven, een melaatse genezen, hij heeft een lamme
naar lichaam en ziel gezond gemaakt.
Hij heeft zijn macht getoond over de natuur. Hij is zelfs degene die de dood overwint
en haar niet het laatste woord gunt.
Al die wonderdaden zijn geen krachtpatserij of het zoveelste nummer en
stunt op het palmares van een held.
Bij Jezus is er een dialectische verhouding en spanning tussen zijn macht
als wonderdoener en zijn onmacht op het kruis (J. Gnilka, Markus, p.
225).
Jezus pakt niet uit met de wonderdaden, al roepen deze
verbazing op bij de omgeving. Jezus
is gekant tegen misbaar. Bij een
dodenwake hoort een ceremonieel.
Het is heel omvattend in de Afrikaanse wereld. Rouwbeklag neemt daar veel tijd in
beslag. Geen rouw zonder
pleuranten. Hoe oprecht is onze
rouw?
Het verhaal van de opwekking eindigde met een heel
menselijke attentie. ?Zwijg er
over en geef het kind te eten.?
Heel gewone activiteiten.
Het leven herneemt. Jezus zegt dat wij basisbehoeften niet mogen
vergeten. Daarom was hij er bezorgd
over dat het meisje eten zou krijgen.
?Doe goed en verdwijn.? Het is de stelregel van Jezus. Hij gaat in tegen marketingtechnieken
die de raad geven goed te doen en het ook te zeggen.. Dit eenvoudig zinnetje ?Doe goed en
verdwijn?, dat teruggaat op wat Jezus deed en de wijze waarop hij handelde,
zet nog elke dag mensen aan in alle eenvoud in dienst te staan van
medemensen. Caritasgemeenschap, dat
nu als Present verder werkt, gaf deze regel mee aan wie zich inzette als
vrijwilliger.
Jaïrus en zijn dochtertje voeden onze hoop. ?Christianus numquam desperat?
(Erasmus). Een christen houdt zoals
Jaïrus niet op te hopen; hij wanhoopt niet (Gnilka, Marcus, p. 220) Wanneer wij de moed verliezen en zouden
opgeven, mogen wij Gods reddende hand niet uit het oog verliezen. Jezus pakte Petrus bij de hand als deze
het zinken nabij was. Jezus tilde
het meisje op. Jezus gaat de
onderwereld in om er Adam en Eva bij de hand te nemen en ze op te tillen.
Talita kumi, Sebastien de Fooz plaatste dit
evangeliewoord bij zijn project van zijn lange voettocht van Gent naar
Jeruzalem.
?O Heer die overwint, Uw kerk is als een kind dat
wacht om op staan? (W. Barnard, ZJ 532).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
dertiende zondag B Antoine Rubbens, June 20 2009
- dertiende zondag B gheysen.frans, June 26 2018
- Dertiende zondag B gheysen.frans, June 21 2021
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.