Re: vakantieviering | <– Date –> <– Thread –> |
From: h.megens (h.megens![]() |
|
Date: Sun, 28 Jun 2009 00:41:49 -0700 (PDT) |
Hallo allemaal, Dit is de gezinsviering (woord en communiedienst) zoals wij deze vorig jaar voor de vakantie gevierd hebben. Wellicht met bruikbare elementen. Suc6 Hannie Megens
--- Begin Message ---Stuur preek maillijst aanmeldingen naar preek [at] preken.be Om u aan of af te melden via het web, bezoek http://lists.preken.be/mailman/listinfo/preek of stuur een e-mail bericht met als onderwerp of tekst het woord 'help' naar preek-request [at] preken.be U kunt de persoon die de lijst beheert bereiken op preek-owner [at] preken.be Als u berichten beantwoordt, gelieve meer specifieke informatie in de onderwerp-regel op te nemen dan alleen maar "Re: Inhoud van preek verzamelmail..."Hierbij vindt u de inzendingen voor vandaag. De volledige teksten vindt u steeds ook op www.preken.be (zij het met enige vertraging) _______________________________________________Onderwerpen van vandaag: 1. veertiende zondag B (Antoine Rubbens) 2. (geen onderwerp) (wilfried meert) 3. Re: (geen onderwerp) (Doris peters)--- Begin Message --- Title: MessageIs dit niet de timmerman, de zoon van Maria? (Mc. 6,3)
Twee collega?s waren elkanders beste rivaal. Vriendschap, wedijver, naijver? Wat was het? Een student zei over hen: «Ces deux profs, ils se détestent cordialement dans le Seigneur ». Zij verwensen elkaar hartelijk in de Heer. In een tafelgesprek waren ze aan het pochen om uit te maken wie van beiden de beste was, niet alleen aan de universiteit, maar op het college en zelfs van huis uit. Er vielen uitspraken als mijn vader was een middenstander, jouw vader een Kajotter. Of daar iets verkeerds zou aan zijn. De beweging van Cardijn vormde mensen om met anderen begaan te zijn en op te komen voor de waardigheid van elke mens.
Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen is er veel te doen geweest over de afkomst van de presidentenkandidaten.
Tot zover de inleiding om in Galilea aan te komen bij de dorpsgenoten van Jezus. Die was maar de zoon van de timmerman. Zo vermeldt het Matteüs. Volgens Marcus was Jezus zelf een timmerman. Lukas gaat helemaal niet in op het beroep van Jezus.
De aanduiding van Marcus is de oudste versie en wellicht de meest juiste. Mettertijd verdween de verwijzing naar het beroep van Jezus.
Zoals Jozef was Jezus een ambachtsman. Hij leerde bij hem zijn vak. De vader had immers de plicht zijn zoon een stiel te leren. ?Wie hem geen handwerk bijbrengt, brengt zijn zoon tot roof? (een spreek van de rabbijnen).
Marcus noemt Jezus de zoon van Maria. Zij was wellicht 15 à 17 jaar ouder dan haar zoon; Jozef wellicht 25 jaar ouder. Het vermoeden dat Jozef vroeg stierf, kan juist zijn. Maria is dan na het overlijden van Jozef samen met haar zoon in een groter familieverband (sippe) opgenomen, waar Jezus opgroeide met Jacobus, Jozef, Juda en Simon, de zogenaamde broers van de Heer. Marcus vernoemt nergens Jozef als vader van Jezus. ?Jozef, de man die er stil bij staat.?
Het Griekse woord ?tekton? om zijn beroep en dit van Jezus aan te duiden omvat meer dan het bewerken van hout, maar even goed het bewerken van stenen (J.Gnilka, Jesus von Nazareth, p. 77)
Was er in Nazareth genoeg werk voor deze ambachtslui? Heeft Jezus buiten Nazareth gewerkt? Bepaalde auteurs vermoeden dat Jezus een tijd zou gewerkt hebben bij de heropbouw van de stad Sepphoris, op een uur lopen van Nazareth. Ze werd in het jaar vier vóór Christus door de Syrische stadhouder Varus verwoest. De heropbouw heeft jaren geduurd. Het zou kunnen dat Jezus daar op de werf heeft gestaan als bouwvakker.
Het zijn vermoedens. Jezus is lange tijd in Nazareth gebleven en heeft er gewerkt en gevoeld hoe hard het werk kan zijn. Eelt op de handen kan beter zijn dan eelt op de knieën (een gezegde van Mgr. Bekkers).
De dorpsgenoten van Jezus waren verbaasd over zijn wijsheid. Een goed punt voor hem. Het geeft iets weer van hun waardering. Ze slikken deze woorden echter vlug in door over zijn afkomst te speculeren. Wie een mens vastpint op zijn herkomst en zijn verleden, gunt hem geen heden en geen toekomst. Het getuigt van weinig vertrouwen. In zulk klimaat is de uitstraling beperkt. De toehoorders hebben met hun reserve tegenover Jezus zichzelf vatgezet. Waar ongeloof is, gaan geen deuren op.
Het voorval in Nazareth is een van de vele schuifjes in het verhaal van de tegenkanting die Jezus ervaart. Het is nu al de tweede keer dat een bezoek aan de synagoge slecht afloopt (Mc. 3,6). Jezus was al gestoten op de verstoktheid van het hart van enkele Farizeeën. Nu voelt hij in Nazareth het ongeloof van buren en dorpsgenoten (Mc. 6,6). Welke vormen zal de tegenstand nog aannemen?
Als lezer weten wij van bij het begin wie Jezus is. Toch neemt Marcus ons nog eens mee om gaandeweg zelf te ontdekken wie Jezus is. Hij gebruikt in zijn evangelie een tactiek, waarin hij herhaaldelijk personen vragen doet stellen naar de identiteit van Jezus. ?Het gaat om een weloverwogen retorische strategie die bedoeld is om het verhaal dynamiek te geven. Het heeft grote gevolgen voor de leeservaring want het creëert spanning in het verhaal. Dat de evangelist zoveel nadruk legt op die onderzoekende houding van Jezus' omgeving zorgt ervoor dat de rol van de hoofdfiguur essentieel wordt. Het evangelie is Jezus-centrisch. Er is een middelpuntzoekende kracht aanwezig die op Jezus gericht is. Alles en iedereen draait om hem. Alle vragen in het evangelie ? om het even door wie ze zijn gesteld ? dragen bij tot een beeldvorming over Jezus? (G. Van Oye, Marcuscode, p. 122.
Doorheen deze vragen breekt minstens het besef door dat Jezus meer is dan zijn verschijning en afkomst. De vragen leiden ons tot de ontdekking van de relatie tussen Jezus en God. Het antwoord op de vraag brengt ons bij onze opdracht de wil van God te volbrengen (Mc. 3,34).
Antoine Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
Aandacht :De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.
--- End Message ------ Begin Message ---
Wie kan helpen?
Zondag 19 juli willen we een vakantieviering houden, heeft iemand een viering opgebouwd rond symbolen voor de vakantie.
Ook voor eind augustus willen we een viering uitbouwen rond de oogst , de vruchten die rijp zijn.
Liturgische werkgroep Sint Bernardus dankt u hartelijk.
Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter
Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
2231 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.
De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.
--- End Message ------ Begin Message ---
dag allemaal,ik houd me ook heel graag aasnbevolen voor een dergelijke viering.vriendelijke groet,Doris Visser-Peters----- Original Message -----From: wilfried meertSent: Saturday, June 27, 2009 11:56 AMSubject: [Liturgie voor allen] (geen onderwerp)Wie kan helpen?
Zondag 19 juli willen we een vakantieviering houden, heeft iemand een viering opgebouwd rond symbolen voor de vakantie.
Ook voor eind augustus willen we een viering uitbouwen rond de oogst , de vruchten die rijp zijn.
Liturgische werkgroep Sint Bernardus dankt u hartelijk.
Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter
Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
2231 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.
De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.
_______________________________________________
Liturgie voor allen
Stuur inzendingen naar: preek [at] preken.be
Je vindt deze en vele andere teksten ook terug op onze website www.preken.be
Vragen en bedenkingen stuur je naar: moderatoren [at] preken.be
--- End Message ---_______________________________________________ Liturgie voor allen Stuur inzendingen naar: preek [at] preken.be Je vindt deze en vele andere teksten ook terug op onze website www.preken.be Vragen en bedenkingen stuur je naar: moderatoren [at] preken.be
--- End Message ---
Attachment:
gezinsviering - wcv juni 08.doc
Description: MS-Word document
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.