achttiende zondag door het jaar B | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 24 Jul 2009 10:56:22 -0700 (PDT) |
?Heer, geef ons altijd dit brood? (Joh. 6,
34)
De berichtgever meldt in het ochtendnieuws (02.03.09):
?Post staakt drie
dagen;
Rectoren steunen mensen zonder
papieren.
Donorconferentie in Charm el-Cheikh over Gaza. Er zijn bij de oorlog 1300 mensen
omgekomen en 13 Israëli?s.
In Vilvoorde verwondt een jongen drie agenten. Hij is vrij na een nacht in de
gevangenis, omdat er te weinig opvangplaatsen
zijn.
Schoolkampeerders vormen
lange rij om hun kind in te schrijven.?
In de zomer zal de nieuwslezers andere berichten
brengen. Ook dan zullen er
berichten zijn met kommer en kwel.
De financiële en de economische crisis zal nog niet voorbij zijn. Al vergeten mensen in vakantie misschien
hun zorgen bij goed weer, toch zullen velen begaan blijven met arbeid en
inkomen. Welzijnszorg stelt dit als thema voorop in de adventscampagne
2009.
Tijdens de eucharistie
bidden wij na het onzevader een gebed om beveiliging tegen alle onrust. Hoe nemen we die onrust weg als zovele
zorgen op ons drukken? Brood is
niet alles, maar zonder brood leven we niet. Primum
vivere, deinde philosophari.
Hoe beluisteren we op die achtergrond de discussie van
Jezus met de mensen, die hem volgden omdat zij van het brood hadden gegeten aan
de overkant van het meer? Zullen we
samen met hen er toe komen om aan deze kant van het meer ons verlangen uit te
spreken naar het echte brood?
Met zijn broodrede stoot Jezus door tot de kern. Hij wil er toe komen dat wie hem hoort
bij zijn eigen diepste verlangen komt.
Meer nog dat zij mogen ontdekken dat Jezus het Brood is van en voor het
leven.
Er is een lange weg om verlangens uit te zuiveren. De menigte die zich de dag voordien in
het gras aan de overkant kan verzadigen; is al minder talrijk wanneer ze Jezus
opzoekt in Kafarnaüm. Jezus verwijt
hen dat zij bij het uiterlijke zijn gebleven en er niet in slagen te onderkennen
dat wat hij deed een teken is, teken van iets meer.
Elk teken moet volgens de evangelist de toehoorder en de
lezer bij Jezus brengen om hem dan als de enige te erkennen. Hoe kan dit in de diversiteit van
meningen, wereldbeschouwingen en religies?
Jezus legt met zijn toehoorder een weg af die hen bij Mozes in de woestijn leidt. Ze spreken over het manna. Dit woord klinkt voor velen nu als een geheimwoord. Dat was het niet voor de Joden. Manna was het voedsel, waarmee God hen in die karige tijd heeft gespijzigd. Manna is de afscheiding van een doorzichtige, harder wordende vloeistof door een tamarisiekenvariëteit. Het was vroeg in de ochtend te plukken en kon niet lang bewaard blijven. Het was voor de mensen op de doortocht een wonder. Na een tijd had het volk er genoeg van en morde het opnieuw tegen Mozes (Num. 11,6). Manna heeft bij de Joden een symbolische betekenis. Het was de naam voor Gods aanwezigheid bij zijn volk langs de Thora. Daarmee voedt Hij het elke dag.
Jezus noemt zich het ware
Manna. Hij is uit de hemel gekomen
en is de gezondene van de Vader.
Hij is voedsel niet alleen voor Israël, maar voor de wereld (Joh.
6,33). Deze is veel ruimer dan
Israël. Elke dag moeten we leren
dat de God die mij bemint ook anderen bemint en dat Hij geen grenzen trekt in
zijn liefde. De Europese ontmoeting
van Taizé in Brussel was een lange tafel, met grote diversiteit door de opkomst
van jongeren uit gans Europa en de medewerking en gastvrijheid van vele
gezinnen. Mgr. De Kesel schrijft
erover: ?In
onze gelaïciseerde en pluralistische samenleving zijn onze gemeenschappen op
vele plaatsen kleiner geworden. Dat
is niet erg. De tijden en de
situatie zijn veranderd. Maar het
is niet zonder gevaar. Het gevaar
is dat we het gezellig beginnen vinden onder elkaar. Iedereen kent iedereen en zonder dat we
het weten sluiten we ons af van de wereld buiten ons. We worden een groep van bekenden, een
serviceclub, of een vriendenkring.
En zonder het te beseffen, sluiten we stilaan de deuren. Tijdens de ontmoetingsdagen hebben we
aan den lijve ervaren dat de Kerk meer is en groter dan onze vertrouwde eigen
groep. We hebben iets ervaren van
de vreugde te behoren tot een wereldwijde, ja ?katholieke? gemeenschap. Natuurlijk worden christenen geroepen om
als kerk echt gemeenschap te vormen.
Maar het evangelie beleven we niet alleen binnen de gezelligheid van de
groep, maar in de wereld, daar waar we leven, in het gezin, het beroep dat we
uitoefenen, in het engagement binnen de samenleving. Zijn we niet zo bezig met de eigen
groepsvorming, dat we geen oog hebben voor diegenen die niet tot onze kring
behoren maar toch zoekend zijn? Wat
is het toch dat deze jongeren bij ons vruchteloos zoeken en in Taizé blijkbaar
vinden??
Naar wat verlangt het mensenhart? Naar geluk. Wat omvat geluk? Genoeg hebben en nog overschot voor de
dag van morgen en overmorgen? Wat
is geluk? Weten en ervaren dat wij
bemind worden en mogen beminnen.
Het was een Samaritaanse vrouw die verlangde naar de bron van levend
water. Het is een Rom in mijn buurt
die verlangt naar erkenning en respect.
Hoe helpen we mekaar op de weg om zin en geluk te vinden? Allen zijn we op zoek naar brood dat
leven geeft aan de wereld.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
achttiende zondag door het jaar B Antoine Rubbens, July 24 2009
- achttiende zondag door het jaar B Bie Boon, July 28 2009
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.