derde zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 15 Jan 2010 01:38:00 -0800 (PST) |
Hij opende de rol (Lc. 4, 17)
We krijgen een dubbele
inleiding. We horen de eerste
verzen van het Lucasevangelie. In
zijn proloog zegt Lucas dat hij een verantwoord getuigenis wil brengen. Het evangelie is geen fabelboek. Het heeft een fundament. Lucas moest daarom bronnen
raadplegen. Wat hij gedaan
heeft. De soliditeit van het geloof
gaat hem ter harte. Door deze
aanhef neemt hij als captatio benevolentiae elkeen die zijn evangelie leest mee
als partner in het geloof.
In het evangelie van deze zondag (die binnen de bidweek
valt) volgt een nieuwe start. Na
het kindsheidevangelie en nadat Jezus door het water en de woestijn is gegaan,
start hij zijn optreden. Jezus is
een Jood en gaat volgens zijn gewoonte naar de synagogen. Lucas zegt naar ?hun?
synagogen. Neemt hij aldus enige
afstand tegenover de synagoge en bekijkt hij vanuit een later oppositie de
toestand in Nazareth ten tijde van Jezus?
Synagogen hadden/hebben een cultuur van openheid. Elke jood kan er het woord nemen en
preken. De Joodse gemeenschap in
Dresden heeft sinds 2001 een nieuwe synagoge. Boven haar ingang een welkom voor alle
bezoekers: ?Mijn huis zal heten: Huis van gebed voor alle volkeren? (Jes.
56, 7).
De eerste christenen hebben in de synagogen onderricht
gegeven (Hdl. 13,15). Jezus trad in
de synagogen op als leraar. Dit
begin bij Lucas is anders dan bij de andere evangelisten ?Marcus vertelt van het uitdrijven
van demonen. Matteüs begint met
genezingen, heel kort, en laat daarop de bergrede volgen. Johannes vertelt van dat teken op de
bruiloft in Kana, waar Jezus zijn heerlijkheid toonde.? Waarom dit verschil, vraagt W.R. zich
af: ?Omdat in het begin het thema van het hele evangelie doorklinkt. Zo laat Marcus ons zien hoe Jezus heeft
gevochten met de demonische machten die onze wereld tiranniseren. Zo laat Matteüs ons zien hoe Jezus kwam
om het koninkrijk van God in zijn verkondiging en in zijn tekenen duidelijk te
maken. Zo laat Johannes ons zien
hoe Jezus kwam om Gods glorie, Gods lichtende aanwezigheid te openbaren.?
(W.R van der Zee, Vandaag gebeurt het, p.
74).
Jezus kiest voor Galilea. ?Galilea was de zelfkant, de
achterbuurt van Israël. Het land
met de slechte naam, vol buitenkerkelijkheid, achterlijke sociale toestanden,
morele verwildering, politieke complotten.
Donker Galilea, het land waar de mensen plat praten en vuile handen
hebben. Jezus mag dan een goede
naam hebben in Galilea, dat alleen al zal hem een slechte naam geven: de
selfmade rabbi uit de provincie.? (Ib. p.
74).
Wat doet Jezus in Galilea? Leren in ?hun? synagogen. Lucas verraadt een
afstandelijkheid. Anderzijds geeft
hij enig inzicht hoe daar de dienst verloopt. Hij noemt meerdere handelingen die de
lezing omringen. We kregen enkele
liturgische suggesties in de eerste lezing, waar Esra het boek opent (Neh. 8,5).
Lucas noemt als eerste activiteit van Jezus dat hij ?leerde?. Dat ?leren? is volgens Lucas heel
belangrijk in de opdracht van Jezus.
?Hij legt daar zo de Schrift uit dat het weer nieuw en bevrijdend gaat
klinken, van toepassing op mensen van hier en nu. Zelfs zo dat mensen genezen worden of
loskomen van hun gebondenheden? (Ib. p. 74-75).
Ds. Van der Zee was secretaris van de Raad voor de
Herderlijke Zorg van de Nederlandse Kerk en hoofdredacteur van Woord en
Dienst. Zo verwondert het niet
dat hij graag de kracht van het verkondigen en leren bij Jezus in de verf
zet. Woorden kunnen veel bereiken
bij mensen. ?Woorden kunnen wonderen doen, als ze geladen zijn met geloof,
met geestkracht, met het Woord? (Ib., p. 83). In Kafarnaüm en elders verkondigt
Jezus. Dit is zijn eerste opdracht
(Lc. 4,43-44). Hij is niet gekomen
om te genezen, maar om te verkondigen.
?Het gaat om een geestelijke waarheid. Maar als hij doet waarvoor hij gezonden
is, dan gaan er telkens weer wonderen gebeuren. Dan worden dingen rechtgezet en heel
gemaakt. Woorden blijken
machtswoorden te zijn. Prediken
betekent verandering ontketenen, in het hele bestaan van mensen, in hun hele
samenleving, in alles. Nee, hij
onttrekt zich niet aan de vraag van heelmaking. Waar het evangelie gepredikt wordt, daar
geschiedt inderdaad genezing, daar gebeuren de wonderen van goedheid,
gerechtigheid, waarheid? (Ib., p. 84).
Jezus had al wat faam wanneer hij in zijn vaderstad
terugkeert. Na de wierook volgen
kritiek en aanvallen. De
oudchristelijke traditie is gereserveerd tegenover te veel lof en zeker
tegenover zelfverheerlijking. ?De gelovige zoekt niet zijn eigen roem; maar
hij viert de eer van zijn Heer en deze van zijn geloofsgenoten? (F. Bovon,
Saint Luc 1-9, p. 202). Het
bijzonderste compliment dat Lucas aan Jezus geeft is dat hij in de kracht van de
Geest naar Galilea terugkeert. We
weten al dat Lucas graag de werking van de geest vernoemt. Met de komst van Jezus is Gods kracht en
gerechtigheid opnieuw present in de wereld en in de geschiedenis. Tegenkanting tegenover de persoon van
Jezus zal zijn werking niet
tegenhouden en beletten.
Jezus kreeg de boekrol voorgelegd met de tekst van
Jesaja. Had hij daarom
gevraagd? Viel de passage hem zo
voor ogen of was er om geloot? Het
is een geschenk wanneer onze ogen op zo een tekst mogen vallen. Hij is echt een ?schone
belijdenis?, waarover Jezus zegt ?Nu, vandaag, heden? gaat in
vervulling wat je hoort in de Schrift.
Gaan we deze week na waar we dit concreet zien
gebeuren.
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.