Pinksteren | <– Date –> <– Thread –> |
From: Miguel Dehondt (miguel.dehondt![]() |
|
Date: Fri, 21 May 2010 13:46:40 -0700 (PDT) |
Lieve mensen, In de eerste lezing hoorden we hoe er een storm opstak
die heel het huis waar de leerlingen zaten als het ware op zijn grondvesten
deed daveren. Die hevige windstoot nam bezit van heel het huis. Een beeld om de
plotse en overweldigende komst van de heilige Geest weer te geven. Ook doorheen
onze Kerk is de voorbije maand een storm geraasd. We hadden echter niet de
indruk dat het de Geest was die bezit van ons nam. Integendeel, we hadden
eerder de indruk dat het een allesverwoestende tornado was. We bleven angstig,
ontredderd en beschaamd achter, vol kwaad en ongeloof hoe zoiets mogelijk was.
Ik kan mij voorstellen hoe sommigen, na alle heisa, nu het liefst zwijgen, in
een hoekje kruipen, likkend de wonden. Denkend nu misschien, “O nee, hij
gaat er niet weer over beginnen. We willen en kunnen het niet meer horen.
’t Is genoeg geweest.” Wees gerust, ik zal niet herhalen wat we
allemaal al tot treurens toe zoveel keren gehoord hebben in de pers. Wat ik nu wèl
graag met jullie wil delen is mijn enthousiasme en vreugde. Is er dan nog iets
dat ons hoopvol en blij maakt ? Jawel, want ik heb wel degelijk de indruk dat
er een nieuwe wind waait doorheen onze Kerk. De voorbije week kreeg ik een
brief in de mailbox geschreven door onze bisschoppen en administrator. Het is
niet direct de bedoeling dat we ze voorlezen als preek maar toch zou ik graag
hebben dat u ze leest. U hebt er misschien al van gehoord in de pers, ze stond
ook in bepaalde dagbladen. Nu, ik heb een exemplaar voor iedereen voorzien want
die brief is echt het lezen waard. Ze heeft me aangenaam verrast en enthousiast
gemaakt. Heel open en eerlijk durven de bisschoppen op eigen borst slaan. Het
zijn nu eens niet de anderen, de maatschappij of de tijdsgeest die met de
vinger worden gewezen als de oorzaak van alles wat verkeerd loopt. Neen, ze
schuwen niet om de hand in eigen boezem te steken en durven benoemen waar in
’t verleden het schoentje wrong en waar fouten zijn gemaakt. Ik vind dit
moedig en sterk. Het is de eerste keer dat ik zo’n taal lees in een
kerkelijk document. Alles klinkt eerlijk en oprecht, rechttoe rechtaan, zonder
rond de pot te draaien of in de doofpot te steken. Ik moet eerlijk bekennen dat
ik dit niet had verwacht. Ik dacht eerst dat ik droomde en nee, het was geen
nachtmerrie. Nu weet ik ook wel, zo’n bekentenisbrief neemt het aangedane
leed niet weg en kan niet rechttrekken wat jarenlang verkeerd is gelopen. De
schade aan de slachtoffers én aan de Kerk is enorm. Het opbouwwerk en herstel
van vertrouwen zal moeizaam zijn. Sommigen zullen wellicht vinden dat ze in
deze brief niet ver genoeg gaan of dat papier gewillig is. Dat heb je met
geschaad vertrouwen. Ik ben misschien naïef in mijn enthousiasme. Het zij zo.
Voor mij is die brief alvast een deugddoend Pinkstergeschenk omdat ze een Kerk
toont die ik graag heb, die ik een beetje gemist heb, waar ik van droomde. Ze
geeft me moed en kracht om opnieuw te beginnen en voort te doen. Net zoals de
vele bemoedigende reacties van mensen de voorbije weken me ook gesteund en
gesterkt hebben. Ja, de Geest waait waar ze wil, raar en onvoorspelbaar. Om bij
het beeld te blijven, ook tegen wind kun je varen op voorwaarde dat je creatief
je zeilen naar de wind zet. Ik denk aan wat Manu Verhulst drie jaar geleden
bijna profetisch schreef: “’Het is stil waar het nooit waait’
is een volks gezegde waar heel veel wijsheid in ligt. Waar er nooit een
conflict is, nooit een spanning, nooit een confrontatie van ideeën is...daar is
het stil, daar is geen leven, daar is geen groei en geen ontwikkeling. Elke
relatie waarin gevoel, emoties en passies meespelen, is een verhaal van
aantrekken en afstoten. Alleen de relaties die ingegeven zijn door het koele
verstand kennen geen stormen, maar dat zijn dan ook dode relaties. Het
Pinkstergebeuren, het innerlijke beleven van de relatie met de Geest Gods,
wordt weergegeven door de stormwind die het huis dooreen schudt, het huis waar
de vrienden van Jezus een veilige toevlucht hadden gezocht. In onze tijd is dat
niet anders.” De bisschoppen eindigen hun brief als volgt: “Wij nodigen
u uit levende stenen te zijn in de opbouw van de Kerk van Christus en uw plaats
als christenen in de samenleving volop in te nemen. Samen blijven we onderweg
als het volk van God, door goede en kwade dagen. Laten wij voor elkaar bidden,
om samen te zien en te doen wat de Heer Jezus vandaag van ons vraagt. Wij vieren
het feest van Pinksteren. We bidden dat Gods heilige Geest ons de nodige
wijsheid en daadkracht geeft om verder te bouwen aan een Kerkgemeenschap die
beeld wil zijn van Gods menslievendheid.” Dankbaar en hoopvol sluit ik me
daar bij aan. Dit is de pastorale brief van de bisschoppen waar ik naar
verwijs (mocht je ze nog niet gelezen of gekregen hebben): Pastorale brief van de bisschoppen en
de diocesane administrators van België Zusters en broeders in Christus, Wij richten ons tot u na het ‘Ad
Limina’-bezoek aan Rome, dat om de vijf jaar plaatsvindt. Ons
bezoek was een bedevaart naar de graven van de apostelen Petrus en
Paulus. Het was ook een bezoek aan de bisschop van Rome, paus Benedictus
XVI. Als opvolger van de apostel Petrus is het zijn taak te waken
over de eenheid in de Kerk en zijn broeders en zusters te bevestigen in het geloof.
Allen hebben we een persoonlijk onderhoud met hem gehad. Een week lang
hebben wij gesproken met verschillende verantwoordelijken van de Romeinse
Curie. We hebben nagedacht over wat goed gaat in de Kerk in België en over de
edelmoedige inzet van zoveel medewerkers. We hadden het ook over onze
tekortkomingen en pijnpunten. Vooral de reden van het recente ontslag van de
bisschop van Brugge heeft een schokgolf veroorzaakt in de Belgische kerk. Het
vertrouwen van de gelovigen in hun herders is ernstig geschonden. Daarom vinden
wij het belangrijk deze gezamenlijke boodschap te richten tot de gelovigen van
ons land. Een veilige leefomgeving voor kinderen en hun
bescherming gaan boven alles. Daarover kan geen geschipper bestaan. We moeten
bekennen dat kerkelijke verantwoordelijken de ernst van het misbruik van
kinderen en de omvang van de gevolgen ervan onvoldoende hebben onderkend. Door
te zwijgen werd voorrang gegeven aan de goede naam van het kerkelijk instituut
of een kerkelijke persoon boven de waardigheid van het kind als slachtoffer.
Daders kregen een nieuwe kans, terwijl slachtoffers door het leven gingen met
kwetsuren die niet of nauwelijks konden genezen. Aan wie slachtoffer werden van
misbruik vragen wij om vergeving, zowel voor het misbruik zelf als voor de onzorgvuldige
behandeling ervan. We vragen ook om vergeving aan wie de slachtoffers nabij
waren en aan de samenleving voor de menselijke schade die door het seksueel
misbruik is aangericht. Met schroom drukken wij de hoop uit dat de weg naar
verzoening nog open ligt. We danken de slachtoffers die de moed vinden om de
muur van stilzwijgen te doorbreken en hun verhaal kenbaar te maken. We hopen
dat hun spreken bijdraagt tot de erkenning en de heling waar zij naar
verlangen. Door hun spreken maken zij bovendien een proces van loutering en
bekering in de kerk mogelijk. Onze dankbaarheid gaat naar de leden van de
commissie voor seksueel misbruik binnen het kader van pastorale relaties; zij
dragen bij tot een cultuur waarin waarachtigheid en gerechtigheid de overhand hebben.
Deze crisis dwingt de verantwoordelijken in de
kerkgemeenschap problemen klaar onder ogen te zien, ze een naam te geven en ze
beter aan te pakken, in samenwerking met competente personen uit diverse
vakgebieden. Met de steun van Paus Benedictus XVI zullen wij alvast
een aantal maatregelen nemen. Waar nodig zullen we de selectiecriteria voor de
toelating tot een wijding of een andere verantwoordelijke taak in de kerk nog
ernstiger toepassen. We zullen verder werk maken van een betere supervisie en
begeleiding voor wie actief is in de pastoraal. We gaan een deontologische code
opstellen voor wie werkt met kinderen, adolescenten of kwetsbare volwassenen. Tegelijk weten we dat de
wortels van het misbruik dieper reiken dan de persoonlijke problematiek van
individuele personen. Seksueel misbruik in de kerk heeft ondermeer te
maken met de manier waarop gezag wordt uitgeoefend. Daarom moet de kerk eerlijk
naar zichzelf durven kijken en vormen van gezagsuitoefening willen veranderen
die mee aanleiding kunnen geven tot het misbruik van kinderen. Dit zal zowel
moed als nederigheid vragen, vooral van de bisschoppen en de andere
verantwoordelijken in de kerkgemeenschap. In onze kerkgemeenschap is er gelukkig ook goed
nieuws. Er gebeurt zoveel moois, veelal ongezien. In deze boodschap willen we
onze oprechte waardering uitdrukken voor de bezieling waarmee christenen dag
aan dag bijdragen tot de opbouw van een meer humane en rechtvaardige
samenleving, de verkondiging van het Evangelie en de opbouw van een toekomstgerichte
kerkgemeenschap. Wij denken hierbij ondermeer aan de inzet van ouders voor de
opvoeding van hun kinderen, aan de inspanning van leerkrachten voor een goede
school, aan de ijver van godsdienstleerkrachten voor een degelijk en
levensnabij godsdienstonderwijs, aan de uitstraling van onze universiteiten en
hogescholen, aan de bewogenheid waarmee velen onder u zich engageren in de
politiek, de economie en het sociale leven, aan de toewijding van wie zorg
dragen voor zwakke mensen in de medische en paramedische sector, aan de zorg
voor mensen aan de rand van onze samenleving. Een bijzonder woord van
waardering richten wij tot allen die zich inzetten voor het parochiale leven in
al zijn aspecten. De toewijding van priesters, diakens, religieuzen, pastorale
werkers en werksters, samen met de inzet van duizenden vrijwilligers, is de
rijkdom en de ruggengraat van onze kerkgemeenschap. Voor elke medewerking
zeggen wij dank aan God, van wie alle goede gaven komen. Zusters en broeders, als bisschoppen nodigen wij u uit
levende stenen te zijn in de opbouw van de Kerk van Christus en uw plaats als
christenen in de samenleving volop in te nemen. Samen blijven we onderweg als
het volk van God, door goede en kwade dagen. Laten wij voor elkaar bidden, om
samen te zien en te doen wat de Heer Jezus vandaag van ons vraagt. Over enkele
dagen vieren wij het feest van Pinksteren. We bidden dat Gods heilige Geest ons
de nodige wijsheid en daadkracht geeft om verder te bouwen aan een
Kerkgemeenschap die beeld wil zijn van Gods menslievendheid. De bisschoppen en diocesane
administrators van België 19 mei 2010 |
-
Pinksteren homilie, May 26 2009
- Pinksteren homilie, May 16 2010
- Pinksteren Miguel Dehondt, May 21 2010
- Pinksteren Jurgen Gaeremyn, July 8 2010
- Re: Pinksteren Romain Debbaut, May 21 2012
- Pinksteren Claire Boelens, May 21 2012
- pinksteren Antoine Rubbens, May 11 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.