elfde zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 4 Jun 2010 09:23:24 -0700 (PDT) |
Wie kent wie? (Lc. 7,39)
Maaltijden - zeker feestmaaltijden - hebben hun eigen
etiquette en voorschriften, zowel vroeger als nu, zowel in onze als in andere
culturen. De vrouw die onaangemeld
binnenkomt in het huis van Simon, de Farizeeër verstoort het feest en brengt
elkeen in verlegenheid. Haar scène
is wat overdreven, oordeelt de deftige burger. In het openbaar de voeten zalven, dit
was heel ongebruikelijk in de tijd van Jezus. Voeten zalven kon deel uitmaken van de
zorgen van een vrouw voor haar man of van een dochter voor haar vader. Mede door het ongewone ervan heeft dit
verhaal in de jonge christengemeente indruk gemaakt. Elke evangelist heeft zijn verhaal over
een zalving (Mc. 14,3-9;Mt. 26,6-13; Joh. 12, 1-8 en Lc. 7,36-50).
François Bovon laat alle verhalen over de vrouw die Jezus
zalft, teruggaan op een zelfde herinnering aan een voorval in het leven van
Jezus. Het verhaal bevat meerdere
trekken. Het geeft de grote liefde
weer van een vrouw ten opzichte van Jezus.
De verteller vergelijkt de houding van de vrouw met deze van de gastheer. Dit leidt tot een theologische reflectie
over het ?meer? of ?minder? aan liefde.
Het verhaal bij Lucas zegt vooral veel over de vergeving van de zondaar
door God. Dit verwondert geenszins
bij Lucas. Hij hecht heel veel
belang aan de vergeving, zoals zijn verhaal over de vergeving en de genezing van
de lamme al had aangeduid (Lc 5, 20-24).
Het verhaal zegt ook veel over de toegankelijkheid van Jezus. Het is weinig waarschijnlijk dat die
vrouw hetzelfde had durven doen bij Johannes de Doper.
Over wie gaat het vooral in het verhaal: over de vrouw,
de Farizeeër of Jezus? Lucas tekent
elk van hen in hun eigen eigenheid, in hun denken en uitdrukking. Simon, een Farizeeër nodigt Jezus
uit. Misschien omdat hij hem in de
synagoge heeft ontmoet, over hem heeft horen spreken en hem wil eren. De vrouw heeft vernomen dat Jezus er
was. Lucas zegt dat zij in de stad
bekend was als zondares. Een
predikant gaf hierbij zijn eigen vrije vertaling; Ze was een zondares, want altijd in de
stad.
De Farizeeër meent te weten dat Jezus niet weet dat de
vrouw een zondares is. Daarom vindt
hij dat Jezus geen profeet kan zijn.
Als profeet zou hij dit moeten weten. En als hij het weet dan kan hij, naar de
mening van Simon, als profeet niet aanvaarden dat de vrouw in zijn gezelschap
komt. Simon acht zich aldus hoger
dan Jezus en zeker meer dan die vrouw.
Jezus is degene die wel weet wie die vrouw is. Hij weet daarbij wat Simon denkt. Op een handige wijze zal hij het de
Farizeeër laten merken dat het weet.
Hij brengt de farizeeër van zijn vermeend weten naar een echt weten. Hij bevestigt zijn eigen weten alsook
dit van de vrouw. De Farizeeër komt
er aldus toe om toe te geven dat de vrouw meer liefde heeft betoond dan
hijzelf. De vrouw, die aanvankelijk
door de blik van Simon en de andere aanliggende afgeschreven wordt, krijgt door
Jezus een waardigheid. Het gedrag
van de vrouw in het huis van Simon mag dubbelzinnig geweest zijn, Jezus
rehabiliteert haar. Hij die haar
hekelde, staat nu zelf met rode kaken.
Simon, die dacht correct gehandeld te hebben, komt nu voor als een
enggeestig, knorrig man (C. Martini, Gli exercizi ignaziani alle luce del
vangeleo di San Luca). De vrouw
heeft meer gedaan dan wat Simon niet gedaan heeft. Van hieruit hebben de eerste lezers van
Lucas het verhaal kunnen lezen als een tegenstelling tussen joden die weinig
gezondigd hebben en heidenen die veel hebben bemind. De vrouw heeft liefde en vergeving mogen
ervaren. Ze kan gaan in vrede en
aan andere mededelen dat God vergeving is en dat hij ons door en door kent. Met haar en veel anderen richten we ons
in psalm 139 tot God die ons doorgrondt en kent, meer nog, die ons
bemint.
Lucas maakt de naam van de
vrouw niet bekend, maar zegt enkele verzen verder (Lc. 8, 1-3) dat een aantal
vrouwen Jezus begeleiden en voor hem zorgen. Hij is de enige evangelist die dit zo
duidelijk aangeeft. Hij geeft een
opsomming en een lijst die kan vergeleken worden met de lijst van de mannelijke
leerlingen. De vrouwen behoorden
tot de welstellende klasse. De
dubbele lijst van mannen en vrouwen in het evangelie geeft het impact weer van
de primitieve kerk in de maatschappij: ?De mannen verbreiden de boodschap,
terwijl de ?dienst? van de vrouwen het leven van de gemeenschap
consolideerde. De eigennamen tonen
dat het gezag berust op een persoonlijke verantwoordelijkheid. De vrouwelijke diaconie heeft zijn
wortel in de wonderlijke genezingen, de verkondiging door de mannen in een
roeping.? Drie vrouwen worden
bij name genoemd. Dit beantwoordt
aan de drie intimi binnen de Twaalf.
?Maria van Magdala staat de eerste. De jonge kerk heeft de gedachtenis aan
het verraad van Petrus niet weggemoffeld.
Zo herinnerde ze zich alle demonen, waarvan Maria van Magdala werd
bevrijd. De dubbele activiteit van
de gemeenschappen na Pasen, predikatie en diaconie, heeft zich al ontwikkeld van
voor Pasen? (François Bovon, L?Evangile de Luc, I, p. 388). De plaats die Jezus aan de vrouwen
toekent, is ongewoon voor zijn tijd.
De vrouwen zullen mee optrekken naar Jeruzalem, waar ze Jezus niet in de
steek laten. Zij zijn aanwezig,
wanneer hij wordt gekruisigd. Maria
Magdalena is de eerste getuige voor de Verrezene. Over de rol van de vrouw en hun plaats
in het evangelie en in de kerk schreef Elisabeth Dufourcq, Histoire des
chrétiennes. L?autre
moitié de l?Evangile,
Bayard, 2008.
Rogier van der Weyden heeft in zijn oeuvre enkele keren
Maria Magdalena geschilderd. Op een
prachtige wijze heeft hij haar concentratie weergegeven.
Maria Magdalena met prachtig olijfkleurig kleed siert de voorpagina van het boek over Rogier van der Weyden (Davidsfonds). Zij leest en mediteert in een boek, een zalfpot naast haar. Meester Rogier van der Weyden heeft bij het schilderen van dit tafereel gedacht aan de vrouw van Bethanië (Joh. 12,1-11), aan de luisterende Maria, gezeten aan de voeten van Jezus (Lc. 10,39), en aan de vrouw met haar kruiden op de paasmorgen (Lc. 24,10).
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
elfde zondag door het jaar C Antoine Rubbens, June 4 2010
-
elfde zondag door het jaar C Antoine Rubbens, June 7 2013
- Re: elfde zondag door het jaar C Marleen Nachtergaele, June 8 2013
-
elfde zondag door het jaar C Antoine Rubbens, June 7 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.