homilie C 11e zondag | <– Date –> <– Thread –> |
From: Christiaan Plaisier (diakenchristiaan![]() |
|
Date: Fri, 11 Jun 2010 09:43:31 -0700 (PDT) |
Homilie 11e
zondag C 12-13/6/10 diaken
Christiaan Plaisier Beste broeders en zusters, In het evangelie van vandaag horen we dat Jezus te gast is
bij de farizeeër Simon. Uit het verhaal blijkt dat het om een formele ontvangst
gaat en dat het geen hartelijke en persoonlijke ontmoeting is. De farizeeër
geeft Jezus geen echt welkom, zoals je dat onder vrienden wel zou doen.
Waarschijnlijk wil hij alleen maar te weten komen wie die Jezus nu eigenlijk
is. De bijeenkomst wordt verstoord door een ongenode gast. Er
komt een vrouw binnen van wie bekend is dat ze zondig leeft. Wat ze misdaan
heeft, wordt niet vermeld. Maar dat ze zich niet gedragen heeft volgens de
fatsoennormen, dat staat vast. Ze komt trouwens ook niet voor de gastheer, maar
voor Jezus. Huilend gaat ze achter Jezus staan en laat haar tranen op zijn
voeten vallen. Daarenboven raakt de vrouw Jezus aan. Ze kust zijn voeten en
zalft ze met balsem. Simon denkt het zijne ervan. Hij
heeft het moeilijk met wat er tussen beide personages gebeurt, onder zijn ogen,
in zijn huis. De gastheer trekt meteen zijn conclusie: Jezus is in ieder geval
geen profeet, want dan zou hij weten wie die vrouw is en haar terechtwijzen en
haar afweren. Voor Simon is er geen andere conclusie mogelijk, want hij denkt
in wetten en regels. Hij oordeelt en veroordeelt. Hij ziet niet wat voor moois
en goeds er gebeurt. Hij is er met zijn hart niet bij. Jezus kent Simons gedachtegang. Hij wil hem verlossen van
zijn kortzichtigheid. Hij daagt hem uit om niet alleen zijn verstand, maar ook
zijn hart te laten spreken. En hij doet dit aan de hand van een parabel, die
eindigt met een vraag aan Simon: Wie zou meer liefde en geluk tonen? Iemand die
een kleine schuld niet hoeft terug te betalen, of degene aan wie een grote
schuld wordt kwijtgescholden? Jezus wijst Simon erop dat de vrouw veel liefdevoller en
hartelijker was dan Simon zelf. En omdat ze zoveel liefde betoond, weet Jezus
dat haar zonden zijn vergeven. Farizeeërs proberen altijd hun eigen fouten goed
te praten en wijzen voortdurend met de vinger naar wat anderen allemaal
verkeerd doen. Ze zadelen anderen, zoals de vrouw, op met schuldgevoelens. Jezus
ontkent de fouten van de vrouw niet. Maar hij laat de farizeeër zien dat schuld
niet door straf en boete opgeheven wordt. Alleen de liefde kan ons genezen van
schuld. Simon mag dan de regels van de wet goed kennen. Maar als hij de liefde
mist, zal hij niet tot vergeven in staat zijn. Uiteraard gaat het hier niet om schuld bij het overtreden
van de wet. Als we betrapt worden op te snel rijden, krijgen we gewoon een
boete. Waar het hier wel om gaat, is om een diep gevoel van ontoereikendheid. Er
zit een gevoel van schuld bij die vrouw, die te maken heeft met innerlijke
schaamte. Over dat gevoel hoor je ouders vertellen die een kind verloren
hebben. Terwijl ze er niets aan konden doen, voelden ze zich schuldig. Je hoort
het bij vrouwen die misbruikt zijn. Ze zijn slachtoffer en toch zitten ze met
een gevoel van schuld. Een relatie die na jaren op de klippen loopt, kan het
gevoel geven dat je gefaald hebt. Mensen die werkloos worden, kunnen zich
mislukt voelen. Jezelf kwalijk nemen dat je niet aan je eigen levensverwachting
hebt kunnen voldoen. Met dat donkere gevoel kwam de vrouw bij Jezus. Ze hoefde
niets te zeggen. Ze liet alleen haar tranen de vrije loop. Toen ze Jezus’
liefdevolle blik zag, wist ze meteen dat Hij haar schuld vergaf. Zo kwam haar
grote liefde vrij. Uitbundig heeft ze die aan Jezus getoond. En Jezus windt er
geen doekjes om. Dat de vrouw zo veel lief heeft, komt omdat haar zoveel zonden
vergeven werden. Het klinkt eigenlijk paradoxaal: ze heeft het aan haar zonden
te danken. Want Gods liefde bereikt ons langs vergiffenis. Aan wie een zware
schuld vergeven werd, beseft heel goed, hoezeer hij bemind wordt. Gods liefde
is geen beloning voor de rechtvaardigen, die denken geen vergiffenis nodig te
hebben, zoals Simon. Want hij voelt zich door zijn levensstijl verheven boven
de vrouw. De farizeeër kent zijn eigen zonde niet en mocht dan ook nog geen
vergiffenis ervaren van God. En het is nu uitgerekend aan die vrouw dat Simon
een voorbeeld moet nemen. Want ook hij wordt door Jezus een zondaar genoemd.
Maar de vrouw weet dat ze is aangewezen op Gods barmhartigheid. Omdat de vrouw
zich bewust is van haar zondigheid, staat ze open voor vergeving en daarmee ook
voor Gods liefde. Ze heeft een vast vertrouwen in God. Door dit geloof en door
Gods liefde te ervaren, borrelt in haar een liefdevolle houding op. Haar leven
neemt vanaf nu een andere wending. Haar liefde komt los uit haar beklemming. Simon toonde op geen enkele manier zijn liefde en
waardering voor Jezus. Dat is geen wetsovertreding. Maar waar liefde en
hartelijkheid ontbreken, waar wantrouwen en achterdocht gastheren zijn, daar
kan geen barmhartigheid zijn. Want hoe zouden we zonder liefde elkaars
tekortkomingen kunnen verdragen? Beste mensen, Simon heeft een parabel nodig om zicht te
krijgen op zijn fout gedrag. De vrouw heeft daarvoor geen verhaal nodig. Ze heeft
Jezus ontmoet en laat zich raken door zijn onvoorwaardelijke vergeving. Wat
hebben wij nodig om Gods vergeving in ons leven toe te laten? Durven wij onze
lasten, schaamte en schuld bij God neer te leggen, zodat we zijn grote
barmhartigheid en liefde kunnen ervaren? Want ook wij mogen er immers op vertrouwen
dat onze zondigheid voor God nooit onoverkomelijk is. Hoe groot onze schuld ook
is. En Gods liefdevolle vergeving mogen ervaren, kan ons zo dankbaar maken, zo
gelukkig, dat wij dit geluk gaan delen met onze medemens door hen lief te
hebben. En zo kunnen wij, op onze beurt, bij anderen een levensbron vol met
liefde laten ontspringen. Amen. |
- (no other messages in thread)
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.