dertiende zondag door het jaar C | <– Date –> <– Thread –> |
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbens![]() |
|
Date: Fri, 18 Jun 2010 00:55:48 -0700 (PDT) |
Doorheen Samaria (Lc.
9,52)
Lucas gebruikt een plechtige aanhef om het tweede
gedeelte van zijn evangelie aan te vangen.
Jezus richt zich ?vastberaden? op weg naar Jeruzalem. Hij sluit zijn verblijf in Galilea
af. Een vruchtbare, zelfs
succesrijke periode is achter de rug.
Jezus had mensen bevrijding gebracht door zijn woord. Als een geneesheer had hij hun kwalen
geheeld. Hij had een groep
leerlingen rondom zich gevormd. Hij
gaat nu naar Jeruzalem om te beantwoorden aan Gods wil. Hij zal er nog meer dan voordien
aantonen dat hij heil brengt. Hij
zal zich manifesteren als degene die redt wat is verloren. Met het woord heil en redding kunnen we
volgens Lucas het best de zending van Jezus
samenvatten.
Om naar Jeruzalem te gaan, kiest Jezus voor de kortste
weg. Wie vanuit Galilea door
Samaria naar Jeruzalem gaat, wint drie dagen. Samaria grenst aan Galilea en
Judea. Grenzen maken op zich geen
vrienden. Samaritanen en joden
leven op gespannen voet met elkaar (Joh. 4,9). Jezus had volgens Matteüs bij de
uitzending van zijn leerlingen gezegd dat ze niet naar Samaria moesten gaan (Mt.
10,5). Maar Lucas heeft sympathie
voor Samaria. Dit is overduidelijk
in de Handelingen van de apostelen.
De missionering lukt daar, nadat de christenen uit Jeruzalem verdreven
werden. Johannes heeft bekendheid
gegeven aan een Samaritaanse vrouw, die Jezus ontmoet bij de waterput van
Jakob. Lucas heeft een Samaritaan
geschilderd als de man van de caritas metterdaad, als een voorbeeld voor
elkeen. Hij heeft daarmee de
Samaritaan voorgoed in het christelijk woordenboek
ingeschreven.
De tocht door Samaria verloopt niettemin moeilijk. Een dorp weigert gastvrijheid. Lucas geeft aldus aan dat het tweede
deel niet zonder moeilijkheden zal verlopen. Het evangelie is geen brede
succesbaan. Bij die tegenstand
openbaart zich een bijzondere trek van Jezus. Hij is de geweldloze. Hij wil niet met geweld mensen
overtuigen. Een woord van de Jezus,
dat wij in onze geschiedenis nu en dan op zij hebben geschoven! Hoeveel slachtoffers van vetes in onze
21° eeuw? Geweld tussen christen en
Hindoes, sunieten tegen sjiieten, rellen tussen Han-Chinezen en Oeigoeren. Toch is ommekeer mogelijk en kan vrede
geweld omkeren. Een Noord-Iers
voorbeeld uit de vorige eeuw: John Patrick Scullion was het eerste slachtoffer
van de nieuwe burgeroorlog aldaar.
Hij werd vermoord door drie mannen.
Hun leider was Gusty Spence, grondlegger van de loyalistische
milities. Gearresteerd, maakte hij
in de gevangenis een verbluffende ommezwaai. Hij riep in een toespraak op tot een
algemeen staakt-het-vuren en oprechte vredesonderhandelingen. Vrijgelaten in 1984, ontpopte hij zich
als een onvermoeibare vredesactivist.
Hij zocht o.a. contact met de moeder van een van zijn slachtoffers, een
jongen van 18 jaar. Deze vrouw
vertelde later: ?Hij belde en zei dat het hem speet wat er was
gebeurd.? Haar antwoord: ?Ik
vergeef je op één voorwaarde: dat je alles doet wat in je macht ligt voor de
vrede in dit land.? Bij de
begrafenis van Jim Lynch, voormalig IRA-commandant, zei Gusty Spence: ?De
maatschappij moet grootmoedig zijn en inzien dat een individu kan veranderen,
anders zal er nooit iets nieuws gebeuren? (G. Mak, In Europa. Reizen door de twintigste
eeuw).
Tijdens de tocht door Samaria melden zich
kandidaat-volgelingen bij Jezus en nodigt Jezus zelf mensen uit hem te
volgen. Jezus is de man van de weg
en zijn volgelingen ?aanhangers van de weg? (Hdl. 9,2; 2,29). Lucas geeft drie ontmoetingen weer,
telkens met een uitspraak die op een spreuk gelijkt. ?Bondig, raadselachtig, doordenkers
die door hun vaste vorm in het geheugen blijven hangen? (H. Servotte,
Lucas Literair). Een
volgeling van Jezus moet van bij zijn/haar vertrek weten dat Jezus nergens thuis
is en geen vaste schuilplaats heeft, dat de komst van het rijk geen uitstel
duldt en de prediking van dit rijk elke gehechtheid en band met het verleden
vermijdt. Jezus eisen aan zijn
volgelingen zijn strenger dan deze van Elia ten opzichte van Elisa. Het antwoord van Jezus aan de tweede
kandidaat lijkt het gebod van filiale eerbied te negeren. Het kan zijn dat Lucas hier denkt aan
zij die geestelijk dood zijn, misschien aan de mensen van het uitverkoren volk die stom
zijn als doden. Hij maakt dan de
tegenstelling met de heidenen die er voor openstaan en aan wie het Rijk moet
verkondigd worden. Jezus
volgen zonder om te kijken, hem volgen met een onverdeeld hart, met vertrouwen
naar de toekomst kijken. Velen
hebben dit avontuur aangedurfd en hebben het zich niet beklaagd. De radicaliteit van de navolging steunt
op een verbondenheid met Jezus zelf, die in zijn trouw tot het kruis is
gegaan.
?Het Christuslijden dat
iedere christen moet ervaren, is de oproep die ons wegroept uit de bindingen van
deze wereld. Het is het sterven van
de oude mens in de ontmoeting met Jezus Christus. Wie de weg van de navolging inslaat,
geeft zich in de dood van Jezus, hij legt zijn leven in het sterven, dat is van
meet af aan zo; het kruis is niet het einde van een vroom en gelukkig leven,
maar het staat aan het begin van de gemeenschap met Jezus
Christus?
(D. Bonhoeffer, Navolging, blz. 68). ?Wie zijn kruis niet wil opnemen, wie
zijn leven niet wil geven tot lijden en tot verwerping door de mensen, verliest
de gemeenschap met Christus, die is geen volgeling. Wie echter zijn leven in de
navolging verliest, in het kruis dragen, die zal het in de navolging zelf, in de
kruisgemeenschap met Christus hervinden? (Ibid., blz.
70).
Door met Lucas Jezus te
volgen ontdekken wij de kenmerken van zijn rijk. Dit is er al (Lc.9,51-13,21); het
strijkt tegen de haren in van hen, die denken dat zij er recht op hebben (Lc.
13,22-17,10). Het betekent een
ommekeer van al te menselijke waarden (Lc. 17,11-19,27).
Antoine
Rubbens
Antoine
Rubbens
Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal
-
dertiende zondag door het jaar C Antoine Rubbens, June 18 2010
- dertiende zondag door het jaar C Antoine Rubbens, June 21 2013
Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.