dertiende zondag door het jaar C
From: Antoine Rubbens (Antoine.Rubbenspccaritas.be)
Date: Fri, 18 Jun 2010 00:55:48 -0700 (PDT)
Title: Message

Doorheen Samaria (Lc. 9,52)

 

Lucas gebruikt een plechtige aanhef om het tweede gedeelte van zijn evangelie aan te vangen.  Jezus richt zich ?vastberaden? op weg naar Jeruzalem.  Hij sluit zijn verblijf in Galilea af.  Een vruchtbare, zelfs succesrijke periode is achter de rug.  Jezus had mensen bevrijding gebracht door zijn woord.  Als een geneesheer had hij hun kwalen geheeld.  Hij had een groep leerlingen rondom zich gevormd.  Hij gaat nu naar Jeruzalem om te beantwoorden aan Gods wil.  Hij zal er nog meer dan voordien aantonen dat hij heil brengt.  Hij zal zich manifesteren als degene die redt wat is verloren.  Met het woord heil en redding kunnen we volgens Lucas het best de zending van Jezus samenvatten.

 

Om naar Jeruzalem te gaan, kiest Jezus voor de kortste weg.  Wie vanuit Galilea door Samaria naar Jeruzalem gaat, wint drie dagen.  Samaria grenst aan Galilea en Judea.  Grenzen maken op zich geen vrienden.  Samaritanen en joden leven op gespannen voet met elkaar (Joh. 4,9).  Jezus had volgens Matteüs bij de uitzending van zijn leerlingen gezegd dat ze niet naar Samaria moesten gaan (Mt. 10,5).  Maar Lucas heeft sympathie voor Samaria.  Dit is overduidelijk in de Handelingen van de apostelen.  De missionering lukt daar, nadat de christenen uit Jeruzalem verdreven werden.  Johannes heeft bekendheid gegeven aan een Samaritaanse vrouw, die Jezus ontmoet bij de waterput van Jakob.  Lucas heeft een Samaritaan geschilderd als de man van de caritas metterdaad, als een voorbeeld voor elkeen.  Hij heeft daarmee de Samaritaan voorgoed in het christelijk woordenboek ingeschreven.

 

De tocht door Samaria verloopt niettemin moeilijk.  Een dorp weigert gastvrijheid.  Lucas geeft aldus aan dat het tweede deel niet zonder moeilijkheden zal verlopen.  Het evangelie is geen brede succesbaan.  Bij die tegenstand openbaart zich een bijzondere trek van Jezus.  Hij is de geweldloze.  Hij wil niet met geweld mensen overtuigen.  Een woord van de Jezus, dat wij in onze geschiedenis nu en dan op zij hebben geschoven!  Hoeveel slachtoffers van vetes in onze 21° eeuw?  Geweld tussen christen en Hindoes, sunieten tegen sjiieten, rellen tussen Han-Chinezen en Oeigoeren.  Toch is ommekeer mogelijk en kan vrede geweld omkeren.  Een Noord-Iers voorbeeld uit de vorige eeuw: John Patrick Scullion was het eerste slachtoffer van de nieuwe burgeroorlog aldaar.  Hij werd vermoord door drie mannen.  Hun leider was Gusty Spence, grondlegger van de loyalistische milities.  Gearresteerd, maakte hij in de gevangenis een verbluffende ommezwaai.  Hij riep in een toespraak op tot een algemeen staakt-het-vuren en oprechte vredesonderhandelingen.  Vrijgelaten in 1984, ontpopte hij zich als een onvermoeibare vredesactivist.  Hij zocht o.a. contact met de moeder van een van zijn slachtoffers, een jongen van 18 jaar.  Deze vrouw vertelde later: ?Hij belde en zei dat het hem speet wat er was gebeurd.?  Haar antwoord: ?Ik vergeef je op één voorwaarde: dat je alles doet wat in je macht ligt voor de vrede in dit land.?  Bij de begrafenis van Jim Lynch, voormalig IRA-commandant, zei Gusty Spence: ?De maatschappij moet grootmoedig zijn en inzien dat een individu kan veranderen, anders zal er nooit iets nieuws gebeuren? (G. Mak, In Europa.  Reizen door de twintigste eeuw).

 

Tijdens de tocht door Samaria melden zich kandidaat-volgelingen bij Jezus en nodigt Jezus zelf mensen uit hem te volgen.  Jezus is de man van de weg en zijn volgelingen ?aanhangers van de weg? (Hdl. 9,2; 2,29).  Lucas geeft drie ontmoetingen weer, telkens met een uitspraak die op een spreuk gelijkt.  ?Bondig, raadselachtig, doordenkers die door hun vaste vorm in het geheugen blijven hangen? (H. Servotte, Lucas Literair).  Een volgeling van Jezus moet van bij zijn/haar vertrek weten dat Jezus nergens thuis is en geen vaste schuilplaats heeft, dat de komst van het rijk geen uitstel duldt en de prediking van dit rijk elke gehechtheid en band met het verleden vermijdt.  Jezus eisen aan zijn volgelingen zijn strenger dan deze van Elia ten opzichte van Elisa.  Het antwoord van Jezus aan de tweede kandidaat lijkt het gebod van filiale eerbied te negeren.  Het kan zijn dat Lucas hier denkt aan zij die geestelijk dood zijn, misschien aan de mensen van het uitverkoren volk die stom zijn als doden.  Hij maakt dan de tegenstelling met de heidenen die er voor openstaan en aan wie het Rijk moet verkondigd worden.  Jezus volgen zonder om te kijken, hem volgen met een onverdeeld hart, met vertrouwen naar de toekomst kijken.  Velen hebben dit avontuur aangedurfd en hebben het zich niet beklaagd.  De radicaliteit van de navolging steunt op een verbondenheid met Jezus zelf, die in zijn trouw tot het kruis is gegaan. 

 

?Het Christuslijden dat iedere christen moet ervaren, is de oproep die ons wegroept uit de bindingen van deze wereld.  Het is het sterven van de oude mens in de ontmoeting met Jezus Christus.  Wie de weg van de navolging inslaat, geeft zich in de dood van Jezus, hij legt zijn leven in het sterven, dat is van meet af aan zo; het kruis is niet het einde van een vroom en gelukkig leven, maar het staat aan het begin van de gemeenschap met Jezus Christus? (D. Bonhoeffer, Navolging, blz. 68).  ?Wie zijn kruis niet wil opnemen, wie zijn leven niet wil geven tot lijden en tot verwerping door de mensen, verliest de gemeenschap met Christus, die is geen volgeling. Wie echter zijn leven in de navolging verliest, in het kruis dragen, die zal het in de navolging zelf, in de kruisgemeenschap met Christus hervinden? (Ibid., blz. 70).

 

Door met Lucas Jezus te volgen ontdekken wij de kenmerken van zijn rijk.  Dit is er al (Lc.9,51-13,21); het strijkt tegen de haren in van hen, die denken dat zij er recht op hebben (Lc. 13,22-17,10).  Het betekent een ommekeer van al te menselijke waarden (Lc. 17,11-19,27). 

 

Antoine Rubbens

 

 

Antoine Rubbens


  Gecontroleerd op virussen en op inhoud door Sophos en MailMarshal


Aandacht :
 
De informatie in dit bericht of in de bijlagen ervan is enkel bedoeld voor de persoon of de entiteit tot wie het bericht is gericht, en kan vertrouwelijke of persoonlijke zaken bevatten. Het bekijken, doorzenden, verspreiden of ander gebruik van, of het actie ondernemen vertrouwend of gebaseerd op deze informatie door andere personen of entiteiten dan diegene voor wie ze bestemd was, is verboden. Als u dit bericht verkeerdelijk hebt ontvangen, gelieve dan de afzender te contacteren en het bericht van eender welk systeem te verwijderen, alsook eventuele kopies ervan.

Results generated by Tiger Technologies Web hosting using MHonArc.